Poslední superbikový L-twin z Boloně!
vydáno 13. 7. 2017, text David M. Bodlák, foto Ducati
Ducati 1299 Panigale končí a na rozloučenou fabrika nachystala jedinečný stroj, který bude sice dostupnější než ultrakarbonová a pohádkově drahá Superleggera, ale o nic míň brutální! Nebo vám snad přijde 209 koní ve dvouválci srandovních?!
Zatvrzelí příznivci značky nejspíš vyvěšují černou vlajku. Panigale a vlastně i velký L-twin v superbikovém šasi u Ducati končí, ovšem nijak tiše…
Na rozloučenou přichystali inženýři z Boloně se vší slávou přenádherný kousek, který má být důstojným zakončením jedné celoživotní éry. Ducati 1299 Panigale R Final Edition v trikolórovém provedení ale nebude žádná limitka, půjde o číslovanou edici, jejíž poslední cifra zatím není nikomu známá. Tohle už ostatně Ducati jednou aplikovala – na model Desmosedici RR, prostě, dokud bude zájem, budou tyhle stroje v Boloni nadále montovat. Nicméně to bude opravdu ten poslední „big L-twin“ s charakteristickým úderným chraplákem, za kterým stojí, resp. pekelně kmitají dva ohromné 116mm písty a také odlehčený výfukový systém od Akrapoviče, inspirovaný továrními speciály ve WSBK!
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O1056847O33O80904365ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O1056876O33O80906585ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O1056992O33O80915465ONO04507O0854.jpg)
Na motoru proběhlo pár úprav (odlehčená klika, titanové ventily, atd.), ovšem okolo motoru se použila řada tradičních materiálů, čímž FE ztrácí na karbonovou Superleggeru nějaká ta kila. Konkrétně je FE s hliníkovým monokokem namísto karbonového těžší o 12 kg, což je docela rozdíl, ale výsledných 179 kg bez paliva, resp. 190 kg (provozní hmotnost s 90% naplněním nádrže) zní pořád hodně zajímavě, zvláště pak, pokud zmíníme i doslova strašidelnou hodnotu výkonu 209,4 k@11 000 a 142 Nm@9000, což je nejen na L-twin totální masakr!
![](https://www.icmn.cz/photo/img_32007O54000O1057427O33O97758208ONO04507O0854.jpg)
Výbavou vychází FE z Panigale R, takže nechybí kompletně nastavitelná elektronika, mechanicky laditelný podvozek od firmy Öhlins, kovaná kola Marchesini a barevně se tato edice shoduje s továrními speciály Chaze Daviese a Marca Melandriho, na kterých oba jezdci startovali při americké rundě v Laguna Seca tento víkend, kde se jim, resp. Daviesovi hodně dařilo (1. a 3. pozice, Melandri dvakrát 4.).
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O1057282O33O80937665ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O1057166O33O80928785ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O1057224O33O80933225ONO04507O0854.jpg)
Panigale R FE plní normu Euro 4 a cenově je řeč o nějakých 40 000 eurech, což dělá cca 1 045 000 Kč. Pokud na ni máte, jděte do ní, tohle bude mít jednou cenu. A dál? Tentokrát není smutek na místě, zatímco něco krásného a zároveň brutálního končí, něco ještě krásnějšího a možná i brutálnějšího se nejspíš chystá. V Ducati makají na civilní superbikové V4 a pokud bude platit přímá úměra, tak by mělo být té zábavy s novým motorem logicky jednou tolik!
![](https://www.icmn.cz/photo/img_7614O54000O1057456O33O78836073ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_7614O54000O1057369O33O78829587ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_7614O54000O1057572O33O78844721ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_7614O54000O1057688O33O78853369ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O1057746O33O80973185ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O1057804O33O80977625ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O1057775O33O80975405ONO04507O0854.jpg)