Rozhovor s Matějem Smržem

vydáno 1. 3. 2011, text mc, foto Smrž Moto

Matěj Smrž je superbikový závodník, ale spolu se svým bratrem Kubou i majitelem českobudějovické firmy SMRŽ MOTO, kam jsme zajeli Matěje vyzpovídat.

Představil bys nám firmu SMRŽ MOTO?

Firmu zakládal můj otec Martin Smrž, v roce 2002 s jedním partnerem, se kterým se po pár letech v přátelském duchu rozešel. Tento partner měl ještě nějaké jiné aktivity a dál už neviděl smysl v tom, aby prodával motorky. Nejprve existovala pouze prodejna MS Motors, v roce 2006 jsme se rozrostli o další prodejnu SMRŽ MOTO. V této chvíli jsme obě prodejny sloučili do nemovitosti v našem vlastnictví a pokračujeme již pouze pod názvem SMRŽ MOTO. Více zákazníků nás zná kvůli závodům pod našimi jmény, což byl i důvod, proč jsme se pro tento krok rozhodli.


Můžeš nám trochu přiblížit váš sortiment?

Jsme firma, která se od roku 2002 věnuje oficiálnímu dealerství motocyklů Honda a od roku 2006 i motocyklů značky Kawasaki a kanadským čtyřkolkám Can-Am. Jak jsem již říkal, dříve to byly dva krámky vedle sebe, které dělilo malé parkoviště, nyní se jedná o jeden obchod, ve kterém je stálé dealerství těchto značek, ale i vzorková prodejna moto oblečení firmy For Street Racing (4SR), což je jeden z nosných bodů našeho programu. Máme tu další obchodní aktivity, jako například helmy Shark, THH, ve spolupráci s Bikers Crown prodáváme jejich kompletní sortiment, řekněme v nadstandardních podmínkách. V tuto chvíli můžeme hovořit o našem obchodě jako o krámu, kde máme spoustu zboží na 300 metrech čtverečních.


Co nám prozradíš na složení personálu?

Náš tým lidí tvoří dva mechanici, kteří provádí servisní a garanční práce. Dále zde máme tři prodavače a vedení, v jehož čele jsem já a můj brácha Kuba. Děláme záruční i pozáruční servis na Hondu, Kawasaki, Can-Am a Masai. Samozřejmostí je nezáruční servis na všechny ostatní značky. Dnes je úplně jedno, co prodáváš, dokážeme opravit jakékoliv značky. Prakticky neexistuje nic, co bychom zde nedokázali servisovat a opravit. Na naší brzdě jsme schopni změřit zákazníkům výkon jejich motorky a spoustu dalších věcí udělat v oblasti seřízení motoru.


Jak vás postihla ekonomická krize?

Hodně, samozřejmě že hodně. Krize tu byla v letech 2008 a 2009, ale dopad jsme cítili vloni a zatím stále cítíme i letos, díky bohu již v odstupující tendenci. Byly doby, kdy člověk nemusel počítat každou korunu, díky krizi jsme ale museli přemýšlet, jak ušetřit peníze. Byly nějaké náklady a nějaké příjmy. Náklady byly neustále stejné, na tom prostě ta krize nic nezměnila. Platit elektřinu, topení, pronájem atd... to musíš vždy. Zatímco příjmy šly dolu, hodně šly dolů, někde okolo 40-45 %. To je obrovské číslo. V první řadě jsme sjednotili obchod, také jsme se museli rozloučit i s nějakými zaměstnanci. To není nic příjemného, ale tak to je. Když lidi v týmu nejsou schopni vyprodukovat peníze, aby se tým uživil, musí někdo z kola ven. Samozřejmě zde byla další spousta maličkostí, jako například úspora energií, spotřebních věcí, atd... To vše jsme řešili a myslím si, že pro snížení nákladů jsme udělali v současné době maximum.


Jaká je tedy představa o číslech vyjadřujících poměr mezi náklady a příjmy?

Čekáme na jarní měsíce, na duben, květen, to by nám mělo ukázat, jak se bude vyvíjet letošní rok. Doufáme, že se to zvedne, ale když ne, tak pochopitelně dál budeme muset řešit, co s tím. Nějaké plány jsou, nějaké úhybné manévry máme pro krizovou situaci připravené, ale uvidíme, až jak se vše ukáže na rozhraní první poloviny roku. V prodeji motocyklů je to někdy velmi složité. Například auta si kupují všichni a kupovat budou, motorky si lidé kupují pro radost a bohužel v posledních letech těch peněz lidem pro radost moc nezbývalo. Proto šly prodeje tak razantně dolů. Nyní obchodníkům s motocykly nezbývá než čekat, jsem na to sám zvědavej.


Jaký je tvůj názor na černé prodejce, na lidi, co dovážejí levnější motorky ze sousedních zemí?

Poměrně kladný, a to díky tomu, že jsem oficiálním dealerem různých značek motocyklů v České republice. Je jasné pochopit, že když nakupuješ zboží, tak ho chceš prodat, aby ti něco zbylo. Prodejci tzv. „šeďáci“ si vybrali lehčí a méně komplikovaný způsob prodeje motocyklů, ale nejsem přesvědčený o tom, že je to ten správný pro zákazníky. Máme zde servis, držení garance a služby spojené s prodejem motocyklů...


Ano, ale vždyť vám v podstatě berou zákazníky, například BMW se dnes už nekupuje jinde, než v Polsku u Sikory...

Jasně, berou nám kupce na motorky, ale ve finále, kde končí ti zákazníci? Není to až tak úplně o tom, kde si kdo koupí motorku. Po republice je hodně obchodů, a každý obchod má svou klientelu. Je tu křivka zákazníků, která má nějaký svůj průběh. Jedni zákazníci odcházejí, druzí přicházejí. Já si osobně myslím, že je to o tom, kdo má jaký přístup ke každému zákazníkovi. To, že si někdo jede koupit levnější motorku do Polska je pouze otázka ceny. Dneska už to taky není tak, jako dřív. S ohledem na služby, které každý zákazník po koupi motorky potřebuje, dokáže každý oficiální dealer konkurovat třeba i Polákům.


Pojďme dále, co firma SMRŽ MOTO připravuje v letošním roce pro své zákazníky v rámci prezentace?

Různé akce na vybrané zboží připravujeme v průběhu celého roku, návštěvníci našeho obchodu to jistě ví a ohlas na to je velmi kladný. Zatím sestavujeme plán prezentací a slev pro rok 2011, které uvedeme v nejbližších týdnech. Možná budeme vystavovat v Českých Budějovicích na Země živitelce, kde jsme měli stánek již vloni. Kvůli přesunu obchodu a renovace uvnitř krámu nejsou prozatím žádné další akce připravované, i když v průběhu roku se tento postoj může změnit. Samostatnou kapitolou je podpora sportovců. Již třetím rokem spolupracujeme se Zdeňkem Blábolilem, motokrosařem tady z jižních Čech, co jezdí mezinárodní mistrovství České republiky, Slovenska a populární Dirty Kingdom Cup.


Závěrečná otázka... vidím tady na prodejně nějaké renovované veterány, co k tomu řekneš?

Ano, začali jsme se věnovat renovaci veteránů. Vyplňujeme tím dlouhé zimní období, kdy mechanici nemají až tolik práce. Třeba tady vidíš naši práci v podobě pětistovky „foura“ od Hondy a vzadu na krámu je Jawa třipade. Tohle je jedna z věcí, které se věnujeme. Pokud má někdo něco na půdě a není schopen to nějak řešit, my mu rádi pomůžeme.


Takže díky za rozhovor a hodně štěstí v podnikání tobě i celému SMRŽ MOTO.




Diskuze k článku


Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife