Tradice se vrací
vydáno 19. 6. 2013, text Ivo Helikar, foto Jaroslav Sejk
Mezinárodní jičínský závod Cena Prachovských skal byl ve své době v padesátých a šedesátých letech minulého století po brněnské Velké ceně Československa druhým největším silničním podnikem u nás. Byl významný hlavně tím, že k nám na tento známý okruh od roku 1956 přijížděla závodit nejen celá domácí silničářská špička, ale i mnoho zahraničních hvězd první velikosti.
Právě v průběhu druhé poloviny šedesátých let dostal zdejší závod přídomek Velká cena ČSR. Na jičínském okruhu se často ukazovalo, jak dobré jsme měli v této době závodníky, kteří se tu mnohdy dokázali vypořádat se slavnými jmény světové silnice. Jeden z nich britský mistr z roku 1969 Jim Curry objede během slavnostního zahájení obnovený okruh i v tomto roce.
Jičín vždy patřil mezi nejrychlejší domácí trati, v šedesátých letech tu nejrychlejší jezdci na silnici od Turnova k Jičínu jezdili rychlostí až 240 km/h. Škoda, že nebylo možné zachovat původní dlouhou trať, po výstavbě objezdu města by to už ani nešlo, skvělé ale je, že pořadatelé tento tradiční podnik po letech přestávky vrátili do sportovního kalendáře přírodních okruhů.
První zmínky o jičínském závodě pocházejí z roku 1949, to se jezdilo jen v ulicích města na 2,5 kilometrů dlouhém okruhu, v roce 1952 se začalo závodit na 14,5 km dlouhé rychlé trati s 19 levými a 27 pravými zatáčkami. Z toho 90% tvořil asfaltový povrch, zbylých 10% tvořila dlažba a to pouze v městské části. Od roku 1956 se stal podnik mezinárodním závodem. V roce 1971 se na zdejší trati s aktivním závoděním rozloučil František Šťastný. V roce 1976 byl závod pro nebezpečnost zrušen, ale na krátkou trať na nově postaveném obchvatu Jičína se motocykly vrátily ještě v roce 1978. Rok nato se tu však závodilo naposledy.
Letošní podnik pod názvem Cena města Jičína – Memoriál Jiřího Koštíře se pojede jako závod historických závodních motocyklů, super sportovních strojů a sidecar v jízdě pravidelnosti a bude započítán do Přeboru ČR AČR v jízdě pravidelnosti historických závodních motocyklů pro rok 2013.
Délka trati bude 3200 metrů, s charakterem dočasného okruhu, částečně městského, částečně po silnici I. třídy se třemi pravotočivými zatáčkami a s větší částí roviny rozdělené třemi retardéry. Startovat budou třídy Antik do roku 1925, Vintage 1920 – 1930, Post Vintage do a nad 350 cm3 1931 – 1949, Classic do 175, 250, 350 a přes 350 cm3 1945 – 1967, Motocykly do 50 cm3 do roku 1983, sajdkáry do roku 1949, sajdkáry classic 1950 – 1967, Clubsport 125 2T + 250 4T do roku 1978, motocykly GP do a nad 250 cm3 z let 1968 – 1978, Clubsport do roku 1978 (250 2T, 350 4T, 500, 750, 1000 cm3, Sajdkáry GP 1000 do 1978, GP 500 od 1968 – 1978, Inter do 1978, zvláštní kategorie.
Kvalifikační tréninky jsou naplánované na sobotu 29. června, jízdy pravidelnosti na neděli 30. června. Slavnostní zahájení proběhne v neděli 30. června od 8.00 do 9.00.
Další iČMN články
-
50 let řadových čtyřválců Honda
Společnost Honda slaví 50 let řadových čtyřválců Honda od představení legendární CB750 v roce 1969. Při příležitosti akce Wheels & Waves představila dvanáct upravených modelů CB1000R...
-
15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
Na výstavišti v pražských Letňanech se již tento víkend (12. - 14. dubna) koná 15. ročník mezinárodní výstavy motocyklových staveb a přestaveb - Bohemian Custom Bike 2019. Opět nejde pouze o přestavby, nýbrž o kulturu, která se k customům vztahuje - krásné ženy, hudba, airbrush, tetování...
-
MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019
Zveme vás na III. ročník MOTO VÝSTAVY LIBEREC 2019. Probíhá již od zítřejšího pátku 5. do neděle 7. dubna 2019 v Centru Babylon. Vystavených bude cca 90 strojů, a to jak sériových novinek, tak především custom staveb, veteránů a sportovních motocyklů...
Články na MotoLife
-
Motorbike 9/2024
Hlásíme se po prázdninách zpět do
služby! Uteklo to jako voda, ale nevadí, už jsme se do práce těšili. I když
spíš bychom měli napsat, že jsme se těšili zpátky do redakce, protože díky
tomu, že je pro nás ta práce zároveň tím největším koníčkem, v podstatě vlastně
nikdy nekončí, ani o dovolené...ale dost úvah, mrkněte, co jsme si pro vás do
aktuálního Motorbike připravili. Není toho málo a jako už...
-
Motorbike 7-8/2024
Začínají prázdniny a abyste se po
večerech nebo za špatného počasí nenudili, je zde pro vás letní dvojčíslo
Motorbike. A pořádně vypasené, má totiž 154 stran! Co na nich najdete?
Samozřejmě testy (více než patnácti strojů, od cestovních endur přes klasiku až
po sportovní motorky a čtyřkolky), reportáže
z motorkářských akcí a motosportu, nechybí ani cestopis...no, prostě
jsme se jako vždy sna...
-
Kompletní průvodce motocyklovými výfuky: od sportovních po turistické
Výběr správného
výfukového systému může významně ovlivnit výkon, zvuk a estetiku motocyklu.
Existuje široká škála výfuků vhodných pro různé styly jízdy, od sportovních
emocí po pohodlí turistických cest. Zde je váš průvodce výběrem ideálního
výfuku pro váš motocykl.1. Sportovní výfuky
Sportovní výfuky jsou
navrženy s cílem maximalizovat výkon motoru. Obvykle jsou lehčí než standardní
modely, což z...
-
Motorbike 6/2024
Říká se, že čas utíká dvakrát rychleji, pokud děláte něco,
co vás baví. A to můžeme jen potvrdit – týdny, které od sebe dělí jednotlivá
vydání Motorbike, vždy utečou jak voda. A sezóně jak voda v horské bystřině, testovací
motorky se v redakční garáži střídají bleskurychlým tempem, o víkendech je
spousta akcí a závodů a pokud tím žijete tak, jako my a nechcete o nic přijít,
najednou je tu konec se...
-
Motorbike 5/2024
Květnové vydání Motorbike vzniká samozřejmě již v dubnu a
letos se počasí opravdu vyřádilo – chvíli vedro, chvíli zima, prostě to pravé
aprílové. Přesto, abychom dodrželi každoroční tradici, jsme jezdili jak o život
a tak najdete i letos v Motorbike č. 5, co se týká testů, téměř jen samé
novinky. A k tomu jako obvykle i spoustu dalšího, od aktualit až po reportáže z
motosportu. Přejeme příjem...