Nové praktické zkoušky pro získání ŘP na motorku

vydáno 12. 11. 2015, text Jan Rameš, foto MD ČR

Od začátku listopadu jsou zkoušky z praktické jízdy na motorky jiné než doposud. Co vás čeká?

Pro milovníky paragrafů: řidičáky řeší zákon č. 247/2000 Sb. o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Praktickou zkoušku potom popisovala prováděcí vyhláška č. 167/2002 Sb., a ta nyní byla novelizována další vyhláškou 256/2015 Sb. Je to pár řádek, ale dopad na samotnou zkoušku to má celkem velký. Přitom se toho zas až tak moc nezměnilo.

V čem byl problém? V poměrně vágním zadání. To samo o sobě by až takový průšvih nebyl, ovšem svádělo to ke značné benevolenci u zkoušejících. Příslušná část paragrafu 19 pro motorky (skupiny AM, A1, A2, A) původně požadovala následující:

STARÁ PRAVIDLA

1. zaparkovat motocykl a postavit jej na stojánek,
2. projet zatáčku tvaru U, při pomalé rychlosti provést slalom, při zařazeném druhém nebo třetím rychlostním stupni a rychlosti minimálně 30 km/h provést jízdní úkon prokazující schopnost bezpečného ovládání motocyklu,
3. při počáteční rychlosti minimálně 50 km/h, u skupiny AM přiměřeně snížené s ohledem na nejvyšší povolenou rychlost vozidla, provést jízdní úkon spočívající ve vyhýbání se překážce a dva jízdní úkony brzdění,
4. prokázat ovládání motocyklu při různých rychlostech a různých provozních situacích, přičemž je třeba prokázat schopnost současně ovládat spojku a brzdu, udržovat rovnováhu a směr pohledu, polohu chodidel na stupačkách a prokázat ovládání techniky řízení a řazení a přední a zadní brzdy.

Nová pravidla jsou v zásadě dosti podobná, ovšem podstatně konkrétnější. Jsou jasně dané metry, rychlosti i dané úkony. Vše je podstatně náročnější na prostor a ve finále vlastně i na dovednosti zkoušených. Samozřejmě jako každá novela, i tato vyvolává bouřlivé diskuse, odborníci z autoškol ji označují za polotovar a říkají, že některé úkony jsou složitější i pro zkušenější jezdce (a některé zbytečné, proč třeba hned v prvním případě tlačit motocykl dohromady 20 metrů rovně?). Na druhou stranu by z autoškol mohli konečně vycházet absolventi, kteří nebudou mít problém udržet rovnováhu při pomalé jízdě, nebudou z padesátky brzdit půl kilometru a dokáží sklonit stroj do zatáčky, aniž by předtím museli zastavit.

Podle nové vyhlášky tedy podoba praktické zkoušky vypadá následovně:

NOVÁ PRAVIDLA

1. sejmout motocykl ze středového stojanu, vést jej bez použití motoru vpřed a vzad se zatočením doleva a doprava, se zaparkováním do omezeného prostoru a postavit motocykl na středový stojan; v případě, že je motocykl vyroben pouze s podpěrným stojanem, použije se podpěrný stojan,
2. provést jízdu při nízké rychlosti zahrnující následování zkušebního komisaře rychlostí chůze v přímém směru, bezpečné otočení o 180o projetím zatáčky tvaru „U“, slalom, jízdu po dráze ve tvaru „8“, opakované rozjetí s jednou nohou na stupačce přesunutím druhé nohy na stupačku a zastavení s následnou oporou jednou nebo oběma nohama pro udržení stability motocyklu,
3. provést jízdu ve vyšších rychlostech zahrnující slalom v rychlosti nejméně 40 km/h a vyhýbání se překážce při rychlosti nejméně 50 km/h (u skupiny vozidel AM při rychlosti 45 km/h),
4. provést brzdění na přesnost ve stanoveném úseku z rychlosti nejméně 50 km/h, nouzové brzdění na stanovenou vzdálenost z rychlosti nejméně 50 km/h (u skupiny vozidel AM z rychlosti 45 km/h).

Aby se i tohle neobcházelo, vydalo ministerstvo dopravy obrázkovou přílohu, kde jsou předepsané i vzdálenosti. Prohlédnout si všechny předepsané úkoly můžete níže. Zvládli byste to též?



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 10/2024
  • Hvězdné Dymokury!
  • Motorbike 9/2024
  • Motorbike 7-8/2024
  • Kompletní průvodce motocyklovými výfuky: od sportovních po turistické

Příspěvky motorkářů