Nový rekord: čtyřválcový Brough Superior vydražen za 11,5 milionu korun

vydáno 3. 5. 2016, text Jan Rameš, foto Bonhams

V ČMN 9, které vyšly ve čtvrtek 26. dubna, jsme přinesli informaci, že při aukci v Duxfordu se aukční síni H&H nepodařilo vydražit jeden Brough Superior SS100, u něhož byl předpoklad, že půjde o rekordní sumu zaplacenou za britský motocykl. O pár dní později ovšem dražili u Bonhamsů a nový rekord je na světě! Nový majitel za unikátní čtyřválcový Brough Superior BS4 zaplatil 331 900 liber, čili asi 11,5 milionu korun.

Motocykly britské značky Brough Superior jsou tradičně na aukcích nejdražší, ale většinou se jedná o různé variace na téma dvouválcové SS100. Tenhle BS4 je technickou raritou, jeden ze sedmi dochovalých a celkem pouze deseti vyrobených strojů, vybavených řadovým čtyřválce z automobilu Austin Seven. Vyroben byl v roce 1932, současný majitel jej vlastnil více než 50 let, akorát tedy stav je původní, čili to kromě nových pneumatik bude chtít i trochu leštěnky... anebo možná i něco víc :-)

Technicky je BS4 nesmírně zajímavým strojem. George Brough toužil po čtyřválcovém motocyklu, pokusil se o to předtím již dvakrát, ale vždy to skončilo pouze u jediného prototypu. V roce 1931 už to ale vzal zostra a použil osvědčený automobilový motor včetně převodovky (tři rychlosti vpředu, jedna vzadu), který umístil do rámu podélně. Jenže při plánované konverzi na sekundární převod řetězem by byl motocykl extrémně dlouhý, takže zůstal u kardanu, a jelikož ten šel z převodovky ven v ose klikovky, namontoval pan Brough dozadu rovnou dvě kola! Ta od sebe nebyla vzdálena ani 20 cm, takže úřady na stroj pořád pohlížely jako na motocykl, byť vhodný spíše pro jízdu se sidecarem než solo. Zajímavé také je, že zatímco v Austinu Seven výkon musel stačit, v podstatně lehčím motocyklu bylo 13 koní málo, a tak došlo ke zvětšení objemu ze 747 na 797 kubíků a instalaci jiné hlavy a sportovnější vačky.



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • SPECIAL YOUNGTIMERS - Laverda 750
  • SPECIAL YOUNGTIMERS - Foggy Petronas FP1
  • SPECIAL YOUNGTIMERS - Benelli Tornado
  • SPECIAL YOUNGTIMERS - Bimota SB8K & SB8R
  • SPECIAL YOUNGTIMERS - Yoshimura Hayabusa X1

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
před 3 dny v 15:19
Trocha z historie: Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1967 - Kompletní výsledky a popis sezóny: www.moto.cz/.../878-zavody-motocyklu-1967
Bikes.cz
před 5 dny ve 13:51
Pěkně zpracovaný přehled novinek 2022 na webu garaz.cz 👈
Časopis Motorbike
před týdnem ve 23:55
Harley-Davidson představil první modely pro rok 2022 🔥
Miluju motorky
před 8 dny v 15:55
"Motorizmus v taliansku bol vždy úžasný!" Motocyklová značka Laverda sa do histórie zapísala mnohými kapitolami. Odvážne zmýšľajúca spoločnosť nasledujúca vášeň a túžby dvojkolesových nadšencov – tak by sa dala charakterizovať dnes už neexistujúca značka.

Neprežívala ale iba šťastné obdobia, finančnými ťažkosťami zmietaná spoločnosť vyprodukovala mnoho skvelých modelov, medzi ktoré sa radí i 750 – superšportový motocykel s paralelným dvojválcovým motorom a dvojitými svetlometmi v štýle tak vlastnom koncu 90-tych rokov!

Novo vznikajúca motorka mala pomôcť značke znova vstúpiť do mapy motocyklových výrobcov. A ako to vlastne celé dopadlo? O tom je už diel číslo 5️⃣ zo serie "Special Youngtimers":

Zdraví,
Šeri 🍒

#serimotostories
#bloodridaz
Všechny příspěvky ...