Závod veteránů ukázal divákům sto let staré skvosty

vydáno 10. 7. 2013, text Standa Smékal

Závody veteránů v Knovízi mají dlouholetou tradici a konají se bez změny termínu a místa již od roku 1989. Letos se na trati krom tuzemských a zahraničních motocyklů objevily i naprosté motocyklové skvosty a krom Stadionů, Pionýrů, Jawiček nebo ČeZet se závodu zúčastnila i trojice nádherných Bohmerlandů z let 1928, 1927, 1938, motokolo Sach (1939), Triumph 350 (1934), BSA 557 (1929), Rudge (1939), Indian 4 (1938), NSU (1938), Douglas (1920)… A když se objevilo motokolo Rösler & Jauernig 317 cm3 z roku 1904, skoro jsem si sedl na zadek.

Po závodě mi to nedalo a vyhledal jsem majitele stroje Rösler & Jauernig. Motocyklový nadšenec a spisovatel Libor Marčík na motokole přijel na závod po ose, což u takovéhoto muzejního exponátu zasluhuje obdiv. Zajímavostí tohoto modelu je, že se jedná o jeden z prvních kousků, kterých bylo v letech 1903–1906 vyrobeno cca třista. Firma tehdy chtěla nabídnout zákazníkovi něco nadstandardního, a tak opatřila své stroje odpružením předního i zadního kola. Odpružení předních kol řešilo v té době vícero firem, odpružení zadního do té doby žádná. Tuto novinku si firma nechala patentovat a v roce 1904 ji v detailech provedení prezentovala v nejrozšířenějším rakouském motoristickém časopise Allgemeine Automobil Zeitung. Tento model však naopak nemá spojku. Takže pokud zastavíte třeba na červenou, musíte vypnout motor, po naskočení zelené jej opět rozšlapat a pokračovat v krasojízdě.

A jak to s láskou k R&J začalo? „No asi zhruba před 30 lety, kdy jsem na veteránské burze koupil palivovou nádrž. Pak už stačilo sehnat zbytek. Třeba štítek Rösler & Jauernig jsem získal vyvážením jeho váhy papírovými bankovkami, a přesto to za to stálo. Pomalu jsem začal šroubek po šroubku dávat „Javůrka“ do kupy, v roce 2010 celé dílo dokončil a hned vyrazil do světa. No tedy prozatím jen kolem České republiky a za 17 dnů ujel 2605 km se spotřebou 10 litrů oleje a 104 l benzínu. Další delší cesta se konala v létě 2011 a za sedm dnů ujel „Javůrek“ 1160 km,“ říká Libor Marčík.


Podle ředitele závodu pana Bečváře se za úctyhodných 25 let, co se soutěž koná, nestala žádná vážnější dopravní nehoda. Letos se do závodu přihlásilo 73 motocyklů v šesti kategoriích. Jen technika poprvé zklamala, zkolabovala tiskárna, a tak museli psát výsledkovou listinu ručně.

Ale to myslím nikomu ze zúčastněných nevadilo, vždyť šlo stejně především o závodění a společný zážitek. Podívejte se, na čem všem se jezdilo, jeden stroj hezčí než druhý, co říkáte?




Diskuze k článku


Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife