Závod veteránů ukázal divákům sto let staré skvosty

vydáno 10. 7. 2013, text Standa Smékal

Závody veteránů v Knovízi mají dlouholetou tradici a konají se bez změny termínu a místa již od roku 1989. Letos se na trati krom tuzemských a zahraničních motocyklů objevily i naprosté motocyklové skvosty a krom Stadionů, Pionýrů, Jawiček nebo ČeZet se závodu zúčastnila i trojice nádherných Bohmerlandů z let 1928, 1927, 1938, motokolo Sach (1939), Triumph 350 (1934), BSA 557 (1929), Rudge (1939), Indian 4 (1938), NSU (1938), Douglas (1920)… A když se objevilo motokolo Rösler & Jauernig 317 cm3 z roku 1904, skoro jsem si sedl na zadek.

Po závodě mi to nedalo a vyhledal jsem majitele stroje Rösler & Jauernig. Motocyklový nadšenec a spisovatel Libor Marčík na motokole přijel na závod po ose, což u takovéhoto muzejního exponátu zasluhuje obdiv. Zajímavostí tohoto modelu je, že se jedná o jeden z prvních kousků, kterých bylo v letech 1903–1906 vyrobeno cca třista. Firma tehdy chtěla nabídnout zákazníkovi něco nadstandardního, a tak opatřila své stroje odpružením předního i zadního kola. Odpružení předních kol řešilo v té době vícero firem, odpružení zadního do té doby žádná. Tuto novinku si firma nechala patentovat a v roce 1904 ji v detailech provedení prezentovala v nejrozšířenějším rakouském motoristickém časopise Allgemeine Automobil Zeitung. Tento model však naopak nemá spojku. Takže pokud zastavíte třeba na červenou, musíte vypnout motor, po naskočení zelené jej opět rozšlapat a pokračovat v krasojízdě.

A jak to s láskou k R&J začalo? „No asi zhruba před 30 lety, kdy jsem na veteránské burze koupil palivovou nádrž. Pak už stačilo sehnat zbytek. Třeba štítek Rösler & Jauernig jsem získal vyvážením jeho váhy papírovými bankovkami, a přesto to za to stálo. Pomalu jsem začal šroubek po šroubku dávat „Javůrka“ do kupy, v roce 2010 celé dílo dokončil a hned vyrazil do světa. No tedy prozatím jen kolem České republiky a za 17 dnů ujel 2605 km se spotřebou 10 litrů oleje a 104 l benzínu. Další delší cesta se konala v létě 2011 a za sedm dnů ujel „Javůrek“ 1160 km,“ říká Libor Marčík.


Podle ředitele závodu pana Bečváře se za úctyhodných 25 let, co se soutěž koná, nestala žádná vážnější dopravní nehoda. Letos se do závodu přihlásilo 73 motocyklů v šesti kategoriích. Jen technika poprvé zklamala, zkolabovala tiskárna, a tak museli psát výsledkovou listinu ručně.

Ale to myslím nikomu ze zúčastněných nevadilo, vždyť šlo stejně především o závodění a společný zážitek. Podívejte se, na čem všem se jezdilo, jeden stroj hezčí než druhý, co říkáte?




Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 6/2022
  • Motorbike 5/2022
  • Motorbike 4/2022
  • Motorbike 3/2022
  • Šeri testuje - Ducati Monster 1100 EVO – Dlouhodobý test

Příspěvky motorkářů

Magazín Motoroute
16. června v 21:10
Indian Motorcycle představuje FTR Stealth Grey, první tovární edici speciálně navrženou pro mezinárodní trhy.
Časopis Motorbike
16. června v 21:02
Haloooo, na stáncích a pumpách už je další číslo Motorbike časáku! 🏁
Víc na www.motolife.cz/.../motorbike-6-2022-motorbike-45ed
Bikes.cz
14. června
Soužití motorkářů s řidiči aut je někdy vypjaté.
Všechny příspěvky ...