McGuinnessovy vítězné stroje na Manu
vydáno 31. 5. 2016, text Jan Rameš, TZ, foto Dunlop
Tourist Trophy na Manu je jedna z největších motocyklových událostí každé sezóny a ta letošní, právě probíhající, není výjimkou. Desítky tisíc lidí se navalí na malý ostrov, aby si tam užili motocyklového života do sytosti. A prohlídka historických strojů k programu jednoznačně patří, zejména když na nich seděla legenda, která by ráda získala další triumfy!
John McGuinness je aktuálně 23násobný vítěz TT v mnoha kategoriích a dozajista jeden z nejrespektovanějších a nejobdivovanějších závodníků TT v současnosti, ne-li ten NEJ. Na malý ostrov mezi Velkou Británií a Irskem se poprvé vypravil závodit v roce 1996, tedy před rovnými 20 lety. Tehdy na Hondě RS250 v týmu Paul Bird Motorsport a hned napoprvé dojel patnáctý. John prostě má k Manu co říci a žádný fanoušek by si neměl ujít expozici, kterou na Manu přichystal John ve spolupráci se značkami Dunlop, Bennetts a Motul. Jmenuje se prostě, John McGuinness Collection, a jde o 11 nejoblíbenějších strojů, na nichž John na Manu za těch dvacet let závodil.
Chybět nemůže samozřejmě ta první zmiňovaná Honda RS, stejně jako dvěpade v rámu TSR, s níž vyhrál vůbec první TT, při níž porazil svůj velký vzor, jímž byl Joey Dunlop. Johnův rekordt tehdy vydržel téměř deset let! "Pamatuji si, jak jsem letěl z Bray Hill a říkal si, jestli na téhle motorce dneska nevyhraju, tak nikdy. Byla fakt úžasná! " vzpomíná dnes John.
McGuinness je dnes spjatý hlavně s Hondou, ale v kolekci uvidíte, že tomu tak nebylo vždy. A to nemluvíme jen o elektrickém Mugenu, kde jsou vazby na Hondu veřejným tajemstvím. Své místo tady má jednoválcový Chrysalis AMDM720, s nímž vyhrál v roce 2000 o 48 vteřin před svým týmovým kolegou Jasonem Griffithsem. To byl velmi emotivní zážitek, protože jeli na motocyklu, jehož konstruktér David Morris náhle zemřel v září rok předtím a jeho žena šest dní poté. Tým na poslední start připravili jejich synové a John sám říká, že na tohle vítězství je velmi pyšný. Prohlédnout si fanoušci můžou také tovární IFS Yamahu R1, s níž v roce 2004 John McGuinness vyhrál vůbec poprvé v superbikové kategorii.