Motoznačky v retrostylu

vydáno 25. 3. 2014, text Jan Křemeček

O víkendu se v brněnské Richard Adam Gallery vedle obchodního centra Vaňkovka konal již čtvrtý ročník specializovaného veletrhu historických vozidel všeho druhu.

Tento u nás zcela ojedinělý veletrh pochopitelně nedosahuje rozměru, jaký je k vidění u našich západních sousedů. Skuteční fandové jistě znají především německé akce stejného druhu, z největších například TechnoClassica Essen nebo Retroclassics Stuttgart, kde bývá vystavovatelů a prodejců několik stovek. Navíc je na zahraničních veteránských veletrzích zcela běžné nabízet své soukromé vozidlo za poplatek přímo na vyhrazené ploše. Prostý návštěvník nebo zájemce o koupi či případnou renovaci svého motocyklu či automobilu tak má vše pod jednou, přesněji řečeno pod několika střechami.

Pořadatelská agentura Atelier Kupka ovšem dokázala akci udržet i přesto, že z někdejšího nadějného spojení s brněnským výstavištěm a jeho veletrhem Autosalon z mnoha důvodů sešlo. I když Classic Show Brno nemá parametry západoevropských výstav a s ohledem na velikost našeho a okolních východních trhů zřejmě nikdy mít nebude, platí pro ni dvojnásob staré známé české rčení: „Malá, ale naše! “


Život v každé expozici

Kdo si myslel, že v prostorách bývalé montovny vedle obchodního centra Vaňkovka najde pouze jakousi statickou auto-moto výstavu, ten se spletl. Statické expozice vozidel na stojanech v obchodním centru jen odkazovaly na to, co bylo k vidění „vedle“. Především tedy na přehlídku služeb a řemesel. Své stánky tu měli renovátoři, karosáři, lakýrníci, obchodníci s náhradními díly a jejich výrobci, dále „leštiči“ a specialisté na určité značky z celého období uplynulého století motorismu. Ve druhém patře haly se pak kromě drobnějších výrobců a prodejců soustředili umělci, jejichž inspiromatem jsou kola, volant, řídítka a motory.

Řez Jawy Californian coby výstavka zboží firmy Montyjawa
Nový Indian se líbil


Milovníci motorek nepřišli zkrátka

Stánky zde měly také motokluby Ogar a Velorex. Z historického pohledu byl sice ne zcela kompletní, o to však zajímavější motocykl Wanderer 500 OHV z roku 1928 v expozici automobilového muzea rodiny Samohýlů ze Zlína. Znalci českých předválečných Jaw ve tvarech a koncepci stroje zcela správně spatří první sériový model Janečkovy firmy, a sice 500 OHV „Rumpál“. Firma Wanderer po vyostření ekonomických potíží prodala Janečkově zbrojovce nejen licenci, ale i kompletní dokumentaci a výrobní zařízení. Dlužno však dodat, že ani Jawa se svým drahým a exkluzivním Rumpálem příliš velké obchodní úspěchy neměla, a tak výroba skončila pár kusů za číslovkou 1000. Díky tomu jsou dnes tyto stroje, zejména originály z podstatně menší první série s trubkovou přední vidlicí, velmi vyhledávané a ceněné českými i zahraničními sběrateli.


Motoznačky v retrostylu

Pro milovníky přírodních okruhů byla jistě zajímavá výstava silničních závodních motocyklů s pozvánkami na přírodní okruhy do Branné, Dvora Králové a na Slovensko. Vystaveny byly také dva starší stroje jezdce MotoGP Karla „Abaji“ Abrahama ve stánku brněnského Automotodromu. Ten pořádá letos ve dnech 4.–6. července Grand Prix Revival, kde kromě celé řady raritních historických závodních automobilů pojedou samozřejmě i motocykly.

Známe jeansové velorexy, kožené velorexy... Co takhle jeden vyšívaný dle představ firmy Kříž?

Na stánku firmy MR43, která je dovozcem mnoha zajímavých značek, byl mimo reinkarnace Norton a zajímavé stavby na bázi Kawasaki W650 k vidění poslední Indian Chief. Jeho linie jistě nedají spát nikomu, kdo má rád hluboké blatníky a HD zrovna nemusí. Firma Moto Classic importuje značku Royal Enfield, jejíž nová řada café-racerů „GT“ se opravdu povedla. Měla by být k dostání v mnoha barevných variantách, ale červená jí vážně sluší. Firma navíc od února letošního roku provozuje v Praze–Čakovicích novou exkluzivní prodejnu Vintage-Garage, kde vám kromě nabídky nových strojů Royal Enfield a Harley Davidson pomohou i se servisem, a to včetně péče o veterány.


S českým srdcem

Na stánku firmy Montyjawa plesalo srdce každého, kdo nedá dopustit na poválečné československé pohonné jednotky. Bylo tu k vidění několik unikátních motorek, ovšem vyrobených v zahraničí s využitím motorů Jawa. Zaujal rovněž „řez“ modelem California, který byl mimo jiné jakýmsi nosičem dílů, které firma Montyjawa dodává. „Co je šedé, neděláme, co je v barvě, ano...,“ popsal tuto výstavku šéf firmy Aleš Matějka. Na první pohled zaujalo také neobvyklé dynamo, k němuž Matějka dodal: „Jde o alternativu pro všechny kývačky, protože dnešní celodenní svícení velkou žárovkou tehdejší dynamo prostě nesnese, není na to konstruováno. Toto dynamo od české firmy Vape z Kroměříže jednak dodává větší výkon, a kromě toho dokonalou jiskru bezkontaktního zapalování a možnost jízdy bez baterie.“ Za cenu okolo čtyř tisíc si tedy jawičkáři mohou užít bezproblémovou jízdu nejen ránem, ale i nocí.


Doplňkový program

Velmi zajímavým doplněním veletrhu byla aukce sběratelských předmětů a historických vozidel. Živé aukce historických vozidel rovněž nejsou v našich končinách běžné a veřejnost si na ně teprve zvyká, ale rozhodně se blýská na lepší časy. V režii aukční síně Auctum se v sobotu mimo jiné dražilo osm motocyklů. Z nich se vydražily dva, jeden byl pak prodán po skončení aukce, což se díky propagaci a snažení aukční síně všeobecně vnímá pořád jako předmět prodaný v aukci. Prodaly se skoro všechny sběratelské předměty kromě těch, kde nabízené ceny ostře nekorespondovaly s představami majitelů. Vydražen byl automobil Z4 za cenu 145 000 Kč. Aukce se zúčastnilo asi sto lidí, z nichž zhruba polovinu tvořili přihazující. Největším překvapením byl prodej deskové hry z poloviny 30. let s motivem starého Masarykova okruhu, jejíž cena po mnoha příhozech dosáhla 14 000 Kč. Perličkou výstavy pak byly průběžně probíhající módní přehlídky dobových oděvů a doplňků a besedy se zajímavými osobnostmi.



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Špeciálne farby MotoGP - 2010 až 2021
  • Drnovy testy z pravěku - Aprilia RSV 1000R |  Ducati 999 | Suzuki GSX-R 750
  • Špeciálne farby MotoGP - 2003 až 2009
  • Motorbike 9/2021
  • Drnovy testy z pravěku - 2005 Suzuki GSX-R 600

Příspěvky motorkářů

Miluju motorky
před 2 dny v 11:22
Memoriálu Luboše Tomíčka za dveřmi!

52. ročník Memoriálu Luboše Tomíčka se uskuteční 4. října, den po Zlaté přilbě, s ročním zpožděním. Původně plánovaný 52. ročník na loňský rok se nemohl kvůli zpřísnění vládních opatření konat. Z tohoto důvodu museli pořadatelé z Auto klubu Markéta závod odložit. Věříme, že se v letošním roce situace opakovat nebude a všichni si budou moci společně opět uctít památku skvělého československého jezdce na stadionu Markéta.

Harmonogram závodu:
13:00        Otevření pokladen
16:00        Otevření stadionu
18:00        Slavnostní nástup
18:10        Start závodu
cca 20:30    Konec závodu
20:40        Závěrečný ohňostroj

Zdroje: Auto klub Markéta při PSK Olymp Praha

#serimotostories #milujumotorky
Miluju motorky
před 2 dny v 10:28
Společnost Piaggio Group pokračuje v boji na ochranu svých produktů před padělateli!

Piaggio Group vyhrává soud první instance o porušení evropského patentu proti společnosti Peugeot Motocycles v Paříži a Miláně. Po názvu Vespa je uznána také jedinečnost skútru Piaggio MP3.

Rozhodnutí pařížského soudu rovněž zakazuje společnosti Peugeot Motocycles na území Francie vyrábět, inzerovat, prodávat, dovážet, vyvážet, používat a/nebo vlastnit jakýkoli tříkolový skútr, který využívá ovládacího systému patentovaného společností Piaggio Group (včetně modelu Peugeot Metropolis), pod hrozbou zaplacení pokuty za každé padělané vozidlo.

Soud v Miláně zakazuje společnosti Peugeot Motocycles na území Itálie dovážet, vyvážet, prodávat a inzerovat (offline i online) model Peugeot Metropolis pod hrozbou pokuty ve výši € 6 000 stanovené za každé vozidlo, prodané po 30denní lhůtě od vyhlášení rozsudku. Společnost Peugeot Motocycles musí dále stáhnout všechna padělaná vozidla z prodeje v Itálii během 90 dnů pod hrozbou další pokuty ve výši € 10 000 za každý den prodlení ve vykonání příkazu.

Zdroje: Piaggio Group

#serimotostories #milujumotorky
Miluju motorky
před 4 dny v 15:59
OK, tohle skutečně stojí za přečtení, Šeri pokračuje moc pěkným článkem z prostředí MotoGP o speciálních barvách!

#serimotostories #milujumotorky
Miluju motorky
před 9 dny v 11:12
Piaty test z archívu - Drnovy testy z pravěku, tentokrát porovnávací test!

"Račte se zúčastnit vyprávění, kterak se snadno dostanete na hranu. Nechci říkat přímo snadno a bezpečně, ale rozhodně snadno a zábavně...."

#serimotostories #milujumotorky
Všechny příspěvky ...