Video: KTM Freeride 250 F v testu ČMN

vydáno 14. 3. 2018, text Petr Záruba, foto David M. Bodlák

Po pěti letech, co KTM nechala Freerida žít si svým životem, přichází nová generace tohoto modelu. Namísto dvoudobé dvěpade a čtyřdobé třipade je tu jediný model, čtyřdobá dvěstěpadesátka. Tenhle downsizing vypadá trochu znepokojivě. Bude to fungovat?

Když jsme naposledy testovali čtyřdobou třistapadesátku, rozhodně neměla výkonu na rozdávání, natož na snížení objemu. Ovšem dvoudobá dvěstěpadesátka byla do Freeridu naprosto skvělá a dokázala pobavit i zkušenější jezdce. Díky ještě nižší hmotnosti a typickému charakteru dvoutaktu byla opravdovou hračkou a výkonově byla zcela dostatečná.

Jestli jsme čekali nějakou evoluci, tak buď vstřikování u dvoutaktu, nebo, a to spíš, větší objem u čtyřtaktu. Namísto toho šel objem dolů. Zní to docela děsivě, a tak jsme si nového Freerida 250 F pořádně proklepli. A znáte to přísloví o stahování kalhot, když je brod ještě daleko?

Duší závoďák?

Motor nového Freeridu vychází z ostrého endura 250 EXC-F. Ano, také jsem si říkal, že Freeride už asi teda nebude hodná motorka, ale pořádné žihadlo. Nicméně tahle motorka pořád necílí na to, aby byla nejrychlejší na trati, ale na to, aby si každý jezdec vychutnal maximální požitek z jízdy. A tak je motor ve Freeridu velmi vyšlechtěný a z divočáka je uhlazený beránek, který v homologované verzi nabídne 20,5 koně a 18 Nm točivého momentu. Samozřejmě existují i sady na otevření motoru (např. výfuk Akrapovič za cca 23 000 Kč), které dokáží zvýšit výkon na 26 koní a 22 Nm. Jenže já myslím, že to asi ani nebude potřeba. Freerida je totiž potřeba zachovat co nejtiššího, aby se dalo proniknout do opravdového freeridu. Převodovka zůstala stejně jako u EXC šestikvaltová, pouze s tím rozdílem, že z ní vylítalo pár zubů a finální převod je odlišný od EXC. U Freeridu se má olej měnit po 20 mth a píst ve 160 mth, což je oproti EXC víc než dvojnásobek (olej 15 mth, píst v 70 mth).

To bylo samozřejmě to nejdůležitější, jenže Freeride 2018 není jen o jiném motoru. Velkou novinkou jsou vidlice WP Xplor o průměru 43 mm s nastavením komprese a útlumu. Geometrie rámu zůstala téměř nezměněna, kromě délky krku řízení. Krk řízení je ale jedna z hlavních komponent, přes kterou jezdec přenáší sílu a naopak přijímá informace. Nové provedení by tedy mělo prospět stabilitě v rychlejších zatáčkách.

Celý test si můžete přečíst v ČMN 6/2018, v prodeji od čtvrtka 15. března.



Nepřehlédni na MotoLife

  • Motorbike 7/2020
  • Motorbike 6/2020
  • Motorbike 5/2020
  • Bridgestone rozšiřuje portfolio o čtyři nové pneumatiky s vynikající adhezí a ovladatelností
  • Motorbike 4/2020

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Aktuálně na MotoLife

Příspěvky motorkářů

Časopis Motorbike
včera ve 21:39
     1   0
❗️ Nový Motorbike 7/2020 právě vyšel...
Časopis Motorbike
včera ve 23:07
     0   0
Ostrý test jednoho z nejdiskutovanějších adventure strojů současnosti.
Moto.cz
před 4 dny v 18:50
     1   0
Jakub Kornfeil bude letos závodit MotoE
Všechny příspěvky ...