Pepa Šiler a Abaja zahájí sezonu na Motosalonu
vydáno 23. 1. 2013, text pr, foto rz
Kaskadéra Pepu Šilera (Sršně) z motorek loni nejvíc zaujala a překvapila Kawasaki ZZR 1400. A pokud by mohl, velice rád by se svezl na českém stroji FGR 2500 V6 Midalu. O motorkách, bezpečné jízdě, i o jeho názoru na novou legislativu, která umožňuje "autařům" řídit 125 skútr, více v rozhovoru.
V roce 2011 jste úspěšně odstartovali Motoškolu Sršeň. Jaký je zájem majitelů motocyklů o zlepšování dovedností a co jsou největší slabiny jezdců na motorkách?
Zájem o kurzy motoškoly, které pro motorkáře nejen z Čech pořádám již třetím rokem, je hodně velký, už koncem roku 2012 jsme měli obsazené tři měsíce v roce 2013 a je třeba do našich kurzů přihlašovat hodně dopředu. Další velmi úspěšný projekt, který mám možnost připravovat, je motoškola pořádaná na Masarykově okruhu v Brně, kde je jako instruktor přítomný také Karel Abraham ml. Největší problémy, týkající se absolventů motoškol, souvisí s technickým stavem motorek a všeobecně špatnými návyky při řízení, které vycházejí již z autoškol, kde se budoucím motorkářům věnují jen velmi málo a většinou špatně.
Jaký je Váš názor na bezpečnostní prvky, které se začínají objevovat na motocyklech, jako je ABS, airbagy a podobně? Jaká jsou pro a proti?
Bezpečnostní prvky v dnešních hodně rychlých a téměř dokonalých motorkách jsou určitě přínosem, ale je třeba brát velký zřetel na jejich funkci a využití! Například ABS – jako řidič se nesmím spoléhat na jeho funkci a měl bych se i přesto učit brzdit a brzdy dávkovat! Opravdu velká chyba je při pořízení takového stroje mávnout rukou nad tréninkem a spoléhat na elektroniku.
Motocyklová technika jde stále kupředu. Jaké jsou podle Vás hlavní trendy vývoje motocyklů v příštích dvou třech letech?
Opravdu netuším, jakým směrem půjde dál vývoj motorek, ale už dnes mě to trošku děsí – není problém pořídit si stroj, který už v základu jede téměř 300 km/h, má chytrý elektronický podvozek atd. Ty motorky na plný výkon využije jen špičkový závodník na okruhu, na silnici je to zbraň a nejvíc záleží na řidiči, jak k ní bude přistupovat – což je u nás v Česku docela velký problém.
Jaká motorka Vás v poslední době (posledním roce) nejvíc "dostala" a proč?
V loňském roce mě z motorek, které mám možnost testovat pro pořad Autosalon, nejvíc zaujala a překvapila Kawasaki ZZR 1400. Na to, jak je výkonná a těžká, je její ovládání při jakýchkoliv rychlostech v zatáčkách prvotřídní a nebyl okamžik, kdy bych si jízdu na ní neužíval na 100 %. Ale jeden problém jsem s ní měl – nejde u ní vypnout ABS a několikrát mi při brždění začalo „kecat“ do řízení, což moc příjemné nebylo.
Na jakém motocyklu byste se naopak rád svezl, ale ještě nebyla šance? Čím je pro Vás zajímavý?
To je jednoduché – moc rád bych dostal do testu a na vyzkoušení českou motorku FGR 2500 V6 Midalu! Je nádherná, vybavená nejlepšími komponenty na trhu a vyrobená v ČR!
Jaký stroj používáte při svých kaskadérských vystoupeních a jaké na něm máte úpravy?
Kaskadérské vystoupení jezdím už jen málo, většinu času věnuji testování, motoškolám, jejich přípravě a vlastnímu vzdělávání v daném oboru, člověk se učí celý život a já chci být v tom, co dělám, nejlepší. Když je příležitost, sem tam nějakou show rád odjezdím a k tomu účelu používám úplně sériový stroj bez úprav – Triumph Street Triple 675.
Extrémní jízda na motorce s sebou přináší riziko pádu a zranění. Který byl Váš nejhorší pád?
Moje nejhorší nehoda se stala před více než10 lety, kdy při jízdě po běžné silnici řidiči ve Škodě 100 ve zuboženém technickém stavu při předjíždění nečekaně upadlo levé zadní kolo. Narazil do mě z boku a popostrčil mě tím do protisměru, kde jsem se čelně srazil s protijedoucím autem Škoda FavoritJ. Mnou nezaviněná nehoda dopadla nakonec velmi dobře – sice jsem do dneška sešroubovaný, ale žiju.
Letos se změnila legislativa, která nově umožňuje majitelům řidičského průkazu na auto řídit až 125 skútr bez speciálního kurzu. Je to podle Vás v pořádku?
Myslím, že to v pořádku není. Skútr o objemu 125 cm3 dokáže jet rychlostí hodně přes 100 km/h a člověk, který neprošel alespoň základním kurzem řízení jednostopých vozidel, je dost nebezpečný, a to nejen sobě, ale i nám všem, kteří ho budou v provozu potkávat. Smysl by to mělo v případě, že by budoucí řidiči podobným kurzem prošli ještě před prvním „výletem“ do provozu.
Budete společně s Karlem Abrahámem zahajovat letošní MOTOSALON v Letňanech, proč zrovna s Karlem?
„Abája“ je jediný český účastník závodů Moto GP, je to skvělej kluk, kterej si na nic nehraje a dokáže komukoliv poradit – a také letos celý seriál Moto GP pojede na novém stroji, který všem představí právě při výstavě Motosalon v Praze Letňanech.
Kdy vás mohou návštěvníci na veletrhu vidět, co tam budete „předvádět“?
Po celou dobu veletrhu se budu pohybovat po celém výstavišti, mělo by proběhnout pár rozhovorů a autogramiád, ale hlavně se těším na atmosféru, kdy se budu moct s kýmkoliv otevřeně pobavit o jakýchkoliv problémech spojených s motorkami, posedět, „pokecat“, prostě se potkat s lidmi, kteří stejně jako já motorkami žijou!
Diskuze k článku
nik
26. 1. 2013
V Letňanech bude motosalon? a kdy?
mac
2. 2. 2013
7. - 10. března
*
Další iČMN články
-
50 let řadových čtyřválců Honda
Společnost Honda slaví 50 let řadových čtyřválců Honda od představení legendární CB750 v roce 1969. Při příležitosti akce Wheels & Waves představila dvanáct upravených modelů CB1000R...
-
15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
Na výstavišti v pražských Letňanech se již tento víkend (12. - 14. dubna) koná 15. ročník mezinárodní výstavy motocyklových staveb a přestaveb - Bohemian Custom Bike 2019. Opět nejde pouze o přestavby, nýbrž o kulturu, která se k customům vztahuje - krásné ženy, hudba, airbrush, tetování...
-
MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019
Zveme vás na III. ročník MOTO VÝSTAVY LIBEREC 2019. Probíhá již od zítřejšího pátku 5. do neděle 7. dubna 2019 v Centru Babylon. Vystavených bude cca 90 strojů, a to jak sériových novinek, tak především custom staveb, veteránů a sportovních motocyklů...
Články na MotoLife
-
Motorbike 7-8/2024
Začínají prázdniny a abyste se po
večerech nebo za špatného počasí nenudili, je zde pro vás letní dvojčíslo
Motorbike. A pořádně vypasené, má totiž 154 stran! Co na nich najdete?
Samozřejmě testy (více než patnácti strojů, od cestovních endur přes klasiku až
po sportovní motorky a čtyřkolky), reportáže
z motorkářských akcí a motosportu, nechybí ani cestopis...no, prostě
jsme se jako vždy sna...
-
Kompletní průvodce motocyklovými výfuky: od sportovních po turistické
Výběr správného
výfukového systému může významně ovlivnit výkon, zvuk a estetiku motocyklu.
Existuje široká škála výfuků vhodných pro různé styly jízdy, od sportovních
emocí po pohodlí turistických cest. Zde je váš průvodce výběrem ideálního
výfuku pro váš motocykl.1. Sportovní výfuky
Sportovní výfuky jsou
navrženy s cílem maximalizovat výkon motoru. Obvykle jsou lehčí než standardní
modely, což z...
-
Motorbike 6/2024
Říká se, že čas utíká dvakrát rychleji, pokud děláte něco,
co vás baví. A to můžeme jen potvrdit – týdny, které od sebe dělí jednotlivá
vydání Motorbike, vždy utečou jak voda. A sezóně jak voda v horské bystřině, testovací
motorky se v redakční garáži střídají bleskurychlým tempem, o víkendech je
spousta akcí a závodů a pokud tím žijete tak, jako my a nechcete o nic přijít,
najednou je tu konec se...
-
Motorbike 5/2024
Květnové vydání Motorbike vzniká samozřejmě již v dubnu a
letos se počasí opravdu vyřádilo – chvíli vedro, chvíli zima, prostě to pravé
aprílové. Přesto, abychom dodrželi každoroční tradici, jsme jezdili jak o život
a tak najdete i letos v Motorbike č. 5, co se týká testů, téměř jen samé
novinky. A k tomu jako obvykle i spoustu dalšího, od aktualit až po reportáže z
motosportu. Přejeme příjem...
-
Motorbike 4/2024
Začátek každé sezóny pro nás znamená testování novinek a ani
letošní rok není výjimkou. V aktuálním vydání Motorbike jich najdete hned šest
– dvě z nich jsme vyzkoušeli ve Francii, jednu ve Španělsku, pro další jsme si
zaletěli až na exotické Filipíny, pátou jsme prohnali po našich silnicích a
šestou po motokrosové trati. Zároveň už se rozjely i světové závodní seriály,
kalendář se bleskurychle pl...