Pepa Šiler a Abaja zahájí sezonu na Motosalonu

vydáno 23. 1. 2013, text pr, foto rz

Kaskadéra Pepu Šilera (Sršně) z motorek loni nejvíc zaujala a překvapila Kawasaki ZZR 1400. A pokud by mohl, velice rád by se svezl na českém stroji FGR 2500 V6 Midalu. O motorkách, bezpečné jízdě, i o jeho názoru na novou legislativu, která umožňuje "autařům" řídit 125 skútr, více v rozhovoru.

V roce 2011 jste úspěšně odstartovali Motoškolu Sršeň. Jaký je zájem majitelů motocyklů o zlepšování dovedností a co jsou největší slabiny jezdců na motorkách?
Zájem o kurzy motoškoly, které pro motorkáře nejen z Čech pořádám již třetím rokem, je hodně velký, už koncem roku 2012 jsme měli obsazené tři měsíce v roce 2013 a je třeba do našich kurzů přihlašovat hodně dopředu. Další velmi úspěšný projekt, který mám možnost připravovat, je motoškola pořádaná na Masarykově okruhu v Brně, kde je jako instruktor přítomný také Karel Abraham ml. Největší problémy, týkající se absolventů motoškol, souvisí s technickým stavem motorek a všeobecně špatnými návyky při řízení, které vycházejí již z autoškol, kde se budoucím motorkářům věnují jen velmi málo a většinou špatně.

Jaký je Váš názor na bezpečnostní prvky, které se začínají objevovat na motocyklech, jako je ABS, airbagy a podobně? Jaká jsou pro a proti?
Bezpečnostní prvky v dnešních hodně rychlých a téměř dokonalých motorkách jsou určitě přínosem, ale je třeba brát velký zřetel na jejich funkci a využití! Například ABS – jako řidič se nesmím spoléhat na jeho funkci a měl bych se i přesto učit brzdit a brzdy dávkovat! Opravdu velká chyba je při pořízení takového stroje mávnout rukou nad tréninkem a spoléhat na elektroniku.

Motocyklová technika jde stále kupředu. Jaké jsou podle Vás hlavní trendy vývoje motocyklů v příštích dvou třech letech?
Opravdu netuším, jakým směrem půjde dál vývoj motorek, ale už dnes mě to trošku děsí – není problém pořídit si stroj, který už v základu jede téměř 300 km/h, má chytrý elektronický podvozek atd. Ty motorky na plný výkon využije jen špičkový závodník na okruhu, na silnici je to zbraň a nejvíc záleží na řidiči, jak k ní bude přistupovat – což je u nás v Česku docela velký problém.

Jaká motorka Vás v poslední době (posledním roce) nejvíc "dostala" a proč?
V loňském roce mě z motorek, které mám možnost testovat pro pořad Autosalon, nejvíc zaujala a překvapila Kawasaki ZZR 1400. Na to, jak je výkonná a těžká, je její ovládání při jakýchkoliv rychlostech v zatáčkách prvotřídní a nebyl okamžik, kdy bych si jízdu na ní neužíval na 100 %. Ale jeden problém jsem s ní měl – nejde u ní vypnout ABS a několikrát mi při brždění začalo „kecat“ do řízení, což moc příjemné nebylo.

Na jakém motocyklu byste se naopak rád svezl, ale ještě nebyla šance? Čím je pro Vás zajímavý?
To je jednoduché – moc rád bych dostal do testu a na vyzkoušení českou motorku FGR 2500 V6 Midalu! Je nádherná, vybavená nejlepšími komponenty na trhu a vyrobená v ČR!

Jaký stroj používáte při svých kaskadérských vystoupeních a jaké na něm máte úpravy?
Kaskadérské vystoupení jezdím už jen málo, většinu času věnuji testování, motoškolám, jejich přípravě a vlastnímu vzdělávání v daném oboru, člověk se učí celý život a já chci být v tom, co dělám, nejlepší. Když je příležitost, sem tam nějakou show rád odjezdím a k tomu účelu používám úplně sériový stroj bez úprav – Triumph Street Triple 675.

Extrémní jízda na motorce s sebou přináší riziko pádu a zranění. Který byl Váš nejhorší pád?
Moje nejhorší nehoda se stala před více než10 lety, kdy při jízdě po běžné silnici řidiči ve Škodě 100 ve zuboženém technickém stavu při předjíždění nečekaně upadlo levé zadní kolo. Narazil do mě z boku a popostrčil mě tím do protisměru, kde jsem se čelně srazil s protijedoucím autem Škoda FavoritJ. Mnou nezaviněná nehoda dopadla nakonec velmi dobře – sice jsem do dneška sešroubovaný, ale žiju.

Letos se změnila legislativa, která nově umožňuje majitelům řidičského průkazu na auto řídit až 125 skútr bez speciálního kurzu. Je to podle Vás v pořádku?

Myslím, že to v pořádku není. Skútr o objemu 125 cm3 dokáže jet rychlostí hodně přes 100 km/h a člověk, který neprošel alespoň základním kurzem řízení jednostopých vozidel, je dost nebezpečný, a to nejen sobě, ale i nám všem, kteří ho budou v provozu potkávat. Smysl by to mělo v případě, že by budoucí řidiči podobným kurzem prošli ještě před prvním „výletem“ do provozu.

Budete společně s Karlem Abrahámem zahajovat letošní MOTOSALON v Letňanech, proč zrovna s Karlem?
„Abája“ je jediný český účastník závodů Moto GP, je to skvělej kluk, kterej si na nic nehraje a dokáže komukoliv poradit – a také letos celý seriál Moto GP pojede na novém stroji, který všem představí právě při výstavě Motosalon v Praze Letňanech.

Kdy vás mohou návštěvníci na veletrhu vidět, co tam budete „předvádět“?
Po celou dobu veletrhu se budu pohybovat po celém výstavišti, mělo by proběhnout pár rozhovorů a autogramiád, ale hlavně se těším na atmosféru, kdy se budu moct s kýmkoliv otevřeně pobavit o jakýchkoliv problémech spojených s motorkami, posedět, „pokecat“, prostě se potkat s lidmi, kteří stejně jako já motorkami žijou!





Diskuze k článku

nik 26. 1. 2013
V Letňanech bude motosalon? a kdy?

mac 2. 2. 2013
7. - 10. března

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife