Moto Guzzi oslaví 90 let

vydáno 7. 3. 2011, text mc, foto Moto Guzzi

Italský výrobce motocyklů Moto Guzzi oslaví své devadesáté výročí.

Přesně 15. března 1921 založili Giorgio Parodi a Carlo Guzzi malou společnost na výrobu motocyklů. Již prvním rokem pak společnost Societa Anonima Moto Guzzi vyrobila v italském Mandello del Lario prvních 17 motocyklů Moto Guzzi Normale.


Moto Guzzi je nejstarší evropskou společností, která se věnovala po celou svou historii výrobě motocyklů. Mezi její privilegia patří například používání prvního aerodynamického tunelu (na obrázku) či výroba prvního motocyklového osmiválcového motoru nebo kazetové přední vidlice tlumené olejem.


Ve znaku této motocyklové továrny skupiny Piaggio je orlí křídlo, což je symbol, který přijali majitelé na počest úmrtí Giovanni Ravelliho. Ten společně s Giorgio Parodim a Carlo Guzzim létal v 1. světové válce v Corpo Aeronautico Militare, přesněji v bojové squadroně Miraglia, operující z Janova. Trio pocházelo z absolutně odlišných ekonomických vrstev, přesto se během války stalo nerozlučnou trojicí. Guzzi byl technický inženýr, Parodi syn bohatého stavitele lodí z Janova a Ravelli vynikající letec a především bývalý motocyklový závodník, startující v roce 1913 i v legendární TT na ostrově Man. Bohužel krátce po válce Ravelli tragicky zahynul při pádu letadla během cvičného letu. Dva přátelé poté na jeho počest dali do znaku orlí křídlo, symbol Miraglia Squadron.


Zajímavostí ze vzniku Moto Guzzi je její samotné jméno. Pro vznik společnosti si totiž Giorgio Parodi vzal od svého otce Vittorio Parodiho úvěr 2000 lir a jako jediný akcionář nové společnosti dal jméno G.P. (Guzzi-Parodi). Jenže nechtěl případným nezdarem poškodit otcovu lodní firmu, která by kvůli iniciálám mohla být s projektem na výrobu motocyklů spojována. Proto se značka velmi rychle změnila na dnes legendární Moto Guzzi, i když formálně byla společnost Moto Guzzi S.p.A zaregistrovaná až po 2. světové válce, přesněji pak v roce 1946.


Stroje Moto Guzzi od svého vzniku zaznamenávaly také mnoho sportovních úspěchů. Již v roce 1935 například Stanley Woods vyhrál slavný závod Tourist Trophy Isle of Man, kde s Moto Guzzi triumfoval v kategoriích Lightweight TT a Senior TT. Asi nejslavnější pak je zisk titulu mistra světa pro Billa Lomase (1955 a 1956 v kategorii 350 cm3).


V roce 1964 začala Moto Guzzi zapadat do spárů chobotnice v podobě finanční krize. Giorgio Parodi zemřel, Carlo Guzzi odešel do ústraní a v poklidu dožíval svůj bohatý život, který pro něj skončil 3. listopadu 1964. Společnost Moto Guzzi převzal Enrico Parodi, Giorgiův bratr. O tři roky později převzala nad krachem balancující Moto Guzzi národní společnost Societa Esercizio Industrie Moto Meccaniche, která se začala věnovat především výrobě maloobjemovým motocyklům a skútrům.


V Moto Guzzi začal pracovat klíčový návrhář motocyklového průmyslu, Giulio Cesare Carcano. Ten přišel v roce 1967 se strojem Moto Guzzi V7. Původně sedmistovka dvouválec byla úspěšná ve výběrovém řízení na dodávku motocyklů pro italskou policii, což znamenalo zlom v historii Guzzi v podobě finanční záchrany. Motocykl V7 se rozvíjel a další inženýr, Lino Tonti, z něj vytvořil motory, které se ve svém základu vyrábějí až do dnešních dní. Moto Guzzi V7 tak známe ještě z dnešních silnic.


V roce 1973 koupil společnost Societa Esercizio Industrie Moto Meccaniche argentinský podnikatel Alejandro de Tomaso, který velkou mírou přispěl k ekonomickému rozvoji továrny. V Itálii skoupil několik společností (Benelli, Maserati) a v roce 1988 tak vznikl nový výrobce motocyklů Guzzi Benelli Moto. Naštěstí již v roce 1996 slavila Moto Guzzi své 75. výročí opět s tradičním názvem.


Dalším milníkem pro Moto Guzzi je rok 2000, kdy jej koupila továrna Aprilia. Ta Moto Guzzi vlastnila čtyři roky, ale kvůli finančním problémům se v roce 2004 hledal další nový akcionář. Nejvyšší nabídku sice dalo Kymco, nicméně Moto Guzzi se společně s Aprilii nakonec staly součástí koncernu Piaggio, jenž se tak stal největším evropským výrobcem motocyklů.




Diskuze k článku


Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife