Husqvarna 2014: Nové dvoutakty i čtyřtakty

vydáno 11. 10. 2013, text Prochy, foto Husqvarna

Pátého října představila Husqvarna ve Švédsku své nové modely pro rok 2014. Výrobce uvádí, že jeho motocykly stály v padesátých a šedesátých letech minulého století na začátku průkopnické éry motokrosových závodů a i dnes chtějí nabídnout to nejlepší a pokračovat v úspěšném závodění.

Ani pod křídly KTM, kde se již Husqvarna nachází, se tedy nic nemění, pouze se nové motocykly budou vyrábět v Rakousku, ve výrobním centru Mattighofen, které je považováno za jedno z nejmodernějších v Evropě. Modely pro rok 2014 ponesou mimo jiné lehké chrom-molybdenové rámy a plně nastavitelné tlumiče od White Power.


Husqvarna TC 85


Už malí závodníci motokrosu si budou moci dopřát to nejlepší, a to v podobě modelu Husqvarna TC 85, kde je kyvná vidlice vyrobena jako jeden hliníkový odlitek, který zaručuje lehkou váhu a perfektní stabilitu. Přední 43mm tlumiče jsou od značky White Power a zadní pérování nese systém PDS, který má několik nastavení přizpůsobující se povrchu tratě. Tento speciál TC 85 je nabízen ve dvou verzích, v prvním případě jde o model s pneumatikami o velikosti 17 a 14 palců, s nižší sedlem 855 mm nad zemí a světlou výškou 352 mm. Druhá verze nabídne pneumatiky 19 a 16 palců se sedlem 890 mm a světlou výškou 370 mm. U této verze pak bude i větší 240mm přední kotouč. Objem motoru 84,9 cm3 je stejný pro oba modely.


Husqvarna TC 125


Model TC 125 s motorem o objemu 124,8 cm3 bude mít také šestistupňovou převodovku, ale navíc tu najdeme značkovou hydraulickou spojku značky Magura. Výrobce udává, že se bude jednat o nejvýkonnější motocykl v této třídě, a to i díky novému systému sání a novým výfukovým přívěrám. Model dále nabídne hliníková řídítka Renthal a spojkovou páčku typu Flex Lever s kloubem o rozsahu úhlu 90 stupňů, která má při pádu zabránit poškození. Přední White Power vidlice má průměr trubek 48 mm. Světlá výška je 395 mm a sedlo 992 mm nad zemí. Objem palivové nádrže je 7,5 litru.


Husqvarna TC 250


Posledním a nejsilnějším zástupcem dvoudobých motokrosových speciálů je TC 250 o objemu 249 cm3. Známý výrobce Boysen se zde podílel na výrobě sacího systému spolu se sacími klapkami. Motocykl s řídicí jednotkou DCI nabídne i volbu dvou palivových map, respektive dvě rozdílné křivky výkonu. Zdejší pětistupňová převodovka bude spolupracovat s novou DDS (damped diaphragm steel) spojkou s hydraulickým systémem od značky Brembo. DDS spojka s tlumicími vlastnostmi má zajistit hladší chod a delší životnost, a to díky použití membránových pružin namísto vinutých. Výrobce nabízí možnost k modelu TC-250 dokoupit speciální kit na zvýšení objemu o 50 cm3.


Husqvarna FC 250


Čtyřdobý DOHC motor o objemu 249,9 cm3 se probouzí k životu elektrickým startérem a systémem elektronického vstřikovaní paliva EMS. Maximální výkon je 40 koní a motor se dokáže roztočit do 14 000 otáček za minutu. Tak velké otáčky přinášejí vysoké vibrace, a tak nechybí vyvažovací hřídel. Najdeme ji na pravé straně motoru a slouží jak k omezení setrvačného pohybu, tak k pohonu vodní pumpy a rozvodového řetězu. Tiskové centrum výrobce uvádí, že vnitřnosti motoru (ojnice, ložiska, klika) ustojí takto vysoké otáčky i při profesionálním používání motocyklu, a to bez potřeby výměny po dobu 100 motohodin. Velké titanové ventily (32,5 mm a 26,5 mm) váží jen 19,6, respektive 18 gramů a píst ukázal na váze 200 gramů. Výrobu klikových hřídelů, které ustojí tak velké otáčky, svěřili světoznámému výrobci Pankl. Kompresní poměr se ustálil na hodnotě 13,9:1.


Husqvarna FC 350


Model FC 350 nabídne výkon sahající do kategorie motocyklů s vyššími objemy. Ze 349,7 cm3 nabídne 50 koní a díky rozměrům, jako má model FC 250, předkládá to nejlepší z obou světů. Výrobce se opět chlubí titanovými ventily, které mají průměr 36,3 mm a 29,1 mm. Maximální otáčky se vyšplhaly na 13 000. Stejně jako u modelu FC 250, i zde spolupracoval výrobce s firmou Pankl a veškerá technika je na stejném základu.


Husqvarna FC 450


Šedesát koní a neustálý přísun točivého momentu po celém otáčkovém rozsahu, to je FC 450. Rozvod OHC motoru o objemu 449,3 cm3, maximální otáčky 11 500. Pětistupňová převodovka spolupracuje stejně jako model TC 250 s DDS spojkou a hydraulickým systémem od značky Brembo.


Husqvarna FE 250/350/450/501


Nová čtyřdobá endura výše uvedených objemů nabídnou vstřikování Keihin o průměru škrticí klapky 42 mm. Elektrický startér je samozřejmostí, stejně jako šestirychlostní převodovka. Na všech modelech se jedná i o totožnou techniku DDS spojky a hydraulického systému Brembo. Přední čtyřkomorové White Power 4CS vidlice o průměru trubek 48 mm a rozměry brzdových kotoučů 260/220 mm jsou rovněž shodné, vzadu pracují tlumiče s přepákováním. Objem palivové nádrže je 9,5 litru. Suchá hmotnost je u FE 250/350 107,5 a 109 kilogramů, u modelů FE 450/501 113 a 113,5 kg. Světlou výšku 345 mm a výšku sedla 970 mm mají všechny modely stejnou.


Husqvarna TE 125/250/300


Dvoutakty ve třídě enduro zastupují tři modely. Nejmenší o objemu 124,8 cm3 se startuje pouze nakopávačkou a spojka nese značku Magura. Silnější verze o objemu 249 a 293 cm3 mají i elektrický startér a spojkový systém Brembo a DDS spojku. Objem palivové nádrže na 11 litrů, výšku sedla 960 mm a 355 mm světlou výšku mají všechny tři modely shodné, stejně tak šestistupňovou převodovku a přední White Power 4CS vidlice o průměru 48 mm.


První modely, především čtyřtakty 250 a 450 cm3, sjely z výrobních linek už minulý týden a na evropský trh by se měly dostat v průběhu listopadu. Vedení KTM Group plánuje vyrobit ročně 15 000 motocyklů.



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Drnovy testy z pravěku - Yamaha FZS 600 S Fazer
  • Drnovy testy z pravěku - Honda CBR 600 F
  • (Ne)poznané zaujímavosti Ducati - MONSTER, STREETFIGHTER, HYPERMOTARD & DIAVEL
  • Motorbike 7-8/2021
  • Zabudnuté tímy MotoGP – Team Luis d'Antin MotoGP

Příspěvky motorkářů

Miluju motorky
před týdnem ve 23:05
Druhý diel z edície - Drnovy testy z pravěku, dnes Yamaha FZS 600 S Fazer!

"Vzali šestku motor z Thunder Cata, kolem svařili rám z ocelových trubek, a kolik to udělalo parády..."

#serimotostories #milujumotorky
Časopis Motorbike
před týdnem v 16:21
MOTORBIKE 7-8/2021
Léto budiž pochváleno a s ním i prázdniny, dovolené, no prostě relax . Abyste se, třeba večer nebo když bude pršet, v době volna nenudili, je tu pro vás prázdninové vydání časopisu Motorbike. A protože jde o letní dvojčíslo, připravili jsme vydání rozšířené, tedy bezmála 150 stran! . Co na nich najdete? Především testy 16 motocyklů a skútrů , od superbiků přes nakedy po klasiku, od městských přibližovadel po cestovní endura. A samozřejmě i spoustu dalšího...
www.motolife.cz/.../motorbike-7-2021-motorbike-45c2
Miluju motorky
20. července v 14:34
Yamaha Motors oznamuje cíl celkové neutrality uhlíku do roku 2050!

Po přezkoumání plánu, který byl původně formulován v roce 2018, nyní japonský výrobce doufá, že do roku 2050 dosáhne úplné uhlíkové neutrality ve všech svých obchodních praktikách.

Znamená to, že jsou na cestě nové motocykly Yamaha? Jedním slovem ano. Japonský gigant konkrétně říká, že budou navrhovat nové formy mobility jedinečné pro Yamaha Motors.

Zdroje: https://www.rideapart.com/, https://www.rideapart.com/news/

#serimotostories #milujumotorky
Miluju motorky
19. července v 10:51
Společnost WMC ukazuje své plány pro běžný provoz na koncepčních výkresech!

Nové náčrty společnosti ukazují aerodynamický potenciál použitelný i pro běžný provoz. O plánech White Motorcycle Concepts se svým radikálním elektrickým WMC250EV jsme již informovali. Nyní nám firma poskytla pohled na designové náčrtky určené k ilustraci toho, jak by mohly být navrženy silniční stroje kolem jejího kanálu „V-Air“.

Zdroje: https://www.cycleworld.com

#serimotostories #milujumotorky
Všechny příspěvky ...