Husaberg představil modely 2014 – a končí!

vydáno 6. 7. 2013, text Jan Rameš, foto Husaberg

Oficiální verze říká „spojujeme to, co patří dohromady“. Pro později narozené nebo ve světě endura se neorientující, Husqvarna bývala švédská, ovšem před čtvrt stoletím ji koupili Italové (starý známý signore Claudio Castiglioni) a původní švédští inženýři si založili „truc-značku“, kterou nazvali Husaberg. Když letos v lednu koupil od BMW Husqvarnu Stefan Pierer, kterému patří většina v KTM, potažmo Husabergu, mluvilo se o tom, že se budou hledat „synergické body“.

 V exkluzivním rozhovoru na začátku března pan Pierer našemu spolupracovníkovi Alanovi Cathcartovi již naznačil, že dojde ke sloučení těchto dvou značek, a to se na konci května potvrdilo. Řečeno PR slovy, „bylo rozhodnuto znovu spojit to, co vychází ze stejných kořenů“ a že „Husqvarna vstoupí do pozitivní nové éry kombinováním vlastního bohatého dědictví a nejmodernějších technologií Husabergu“. Zbrusu nové Husqvarny mají být představeny v říjnu, ve stejné době začne jejich výroba a prodej z centrály KTM v rakouském Mattighofenu. Díly na motocykly do modelového ročníku 2013 bude zajišťovat současná továrna v italském Biandronnu.


Nová dvěstěpadesátka

A jaké ty poslední Husabergy budou, kromě toho, že zřejmě velice rychle vyprodané? Vývojáři nezaháleli, přeci jen pro ně nic nekončí, a pro všech sedm modelů ve dvou (TE 125, 250 a 300) i čtyřech dobách (TE 250, 350, 450 a 501) přichystali nová vylepšení.

Největší novinkou je FE 250, čtyřdobý čtvrtlitr s kompletně novým motorem (to samé jsme v minulém čísle psali o KTM 250 EXC-F, modří už vědí, že…). Mnohem většího krouťáku než u předchůdce bylo docíleno kratším zdvihem, novou klikou i hlavou, o 5 % těžším setrvákem, jiným výfukem a samozřejmě upravenou elektronikou. Také rám, který dvěstěpadesátka sdílí s FE 350, je nový, lehčí a ovladatelnější.

Všechny modely vstupují do poslední sezóny s novým nastavením odpružení, a to jak zadních tlumičů, tak předních čtyřkomorových vidlic WP 4CS, které patří k hlavním typickým znakům novodobých Husabergů. Přední vidle by navíc měly jít snadněji nastavit i servisovat, pružiny mají jít vyměnit bez nutnosti použít speciální vercajk. A když už jsme u toho předku, nesmíme zapomenout na jiné spodní brýle frézované na CNC, nový tachometr Trail Tech či optimalizovaný uzávěr nádrže. Dvoudobé modely dostaly jiné jazýčkové ventily, dvěpade a tříkilo navíc disponují novou hlavou s jiným spalovacím prostorem. Samozřejmostí pro všechny jsou nové polepy, tentokráte s tématem 25. výročí založení značky, která snad jako jediná na světě vyrábí pouze endura a o které se od příštího roku bude psát v minulém čase.



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 6/2022
  • Motorbike 5/2022
  • Motorbike 4/2022
  • Motorbike 3/2022
  • Šeri testuje - Ducati Monster 1100 EVO – Dlouhodobý test

Příspěvky motorkářů

Magazín Motoroute
16. června v 21:10
Indian Motorcycle představuje FTR Stealth Grey, první tovární edici speciálně navrženou pro mezinárodní trhy.
Časopis Motorbike
16. června v 21:02
Haloooo, na stáncích a pumpách už je další číslo Motorbike časáku! 🏁
Víc na www.motolife.cz/.../motorbike-6-2022-motorbike-45ed
Bikes.cz
14. června
Soužití motorkářů s řidiči aut je někdy vypjaté.
Všechny příspěvky ...