Honda V4: řazení „na čudlík“

vydáno 14. 9. 2010, text Jan Rameš, foto Honda

Honda použila u V4 dvouspojkovou převodovku. Bude to směr, jímž se motorky budou v příštích letech ubírat a stáhnou tak náskok aut v technice? Jako první v sérii začala nabízet svou převodovku označenou DSG značka Audi ve sportovním modelu TT teprve před sedmi lety.

Čím se dvouspojková převodovka liší od té běžné jednospojkové? Na první pohled ničím: vstupní hřídel, výstupní hřídel, ozubená kolečka, řadicí váleček s vidličkami, jen na vstupu do převodovky je podezřele velký spojkový koš… Fór ale spočívá v tom, že tahle převodovka, byť má všechny atributy manuálu, je více automat než manuál, i když pod pojmem automatická převodovka si člověk většinou představí převodovku planetovou a s hydrodynamickým měničem momentu namísto lamelové spojky. Dvouspojková převodovka je takovým hybridem slučujícím v sobě to nejlepší z obou světů.
Co pouhým okem nevidíte? Vstupní hřídel není jedna, ale dvě. Dvě souosé, tedy jedna dutá a druhá v ní vložená, a každá má svou vlastní vícelamelovou spojku. Na duté hřídeli jsou převody 2., 4. a 6. rychlosti, na té do ní vložené potom 1., 3. a 5. A stejně tak i spojky fungují buď pro sudé, nebo pro liché kvalty. A pokaždé je jedna sepnutá a druhá rozepnutá. Tak, a teď víte to hlavní tajemství.

Dva kvalty naráz
Přestože se tváří jako manuální převodovka, je ovládána elektronikou, jinak by to ani nešlo. A to jak v automatickém režimu, kdy si můžete volit mezi standardním a sportovním módem, nebo v manuálním, kdy řazení ovládáte čudlíky na levém řídítku.
Řazení probíhá následovně: je zařazena jednička i dvojka zároveň, ale sepnutá spojka lichých kvaltů žene výkon přes nižší z rychlostí; dvojková kolečka se volně protáčejí. Přeřazení na druhý stupeň probíhá pouze tak, že se rozepne lichá spojka a sepne sudá. Elektromotor otočí řadicím válečkem a zařadí se trojka. Po vytočení dvojky se opět rozepne sudá spojka a sepne lichá. A tak dál až do šestky, podřazování probíhá opačně. Vždy jsou prostě zařazeny dvě rychlosti najednou, „aktivní“ je ta, jejíž spojka je sepnutá.
Výhody tohoto řešení jsou zřejmé: řazení je rychlé, plynulé a motorka je podstatně stabilnější, než když pořád vekslujete plynem, spojkou a řadičkou. Divili byste se, jak běžný řadicí úkon dokáže motorku rozhodit. S dvouspojkovou převodovkou řazení skoro necítíte. Honda také udává, že spotřeba je stejná nebo nižší, což potvrzují i autaři, kteří kromě spotřeby udávají i svižnější zrychlení.

Pro velkoobjemové sporťáky
Hondě se podařilo svou dvouspojkovou převodovku udělat rozměrově srovnatelnou s běžnými motocyklovými skříněmi a říká, že ji do budoucna plánuje pro velkoobjemové sportovní stroje. První z nich bude určitě VFR a kdo ví, třeba budou za tři roky „čudlíky“ i na Firebladu. Formule 1 či rallye auta už s manuálem nejezdí léta…

O praktickém využití dvouspojkové převodovky více ve srovnávacím testu BMW R 1200 RT vs. Ducati Multistrada 1200 S Sport vs. Honda VFR1200F DCT v Českých motocyklových novinách 37/2010, které vycházejí 16. 9. 2010.



Diskuze k článku


Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife