Vrátí se Super Cub a Monkey? Honda zbrojí na Tokio

vydáno 1. 10. 2015, text Jan Rameš, foto Honda

Na konci října se v Japonsku uskuteční tradiční, letos již 44. ročník Tokyo Motor Show. Pro domácí výrobce je to vždy ideální místo pro prezentaci strojů blízké či vzdálené budoucnosti. Honda bude mít opravdu silné zastoupení.

Super Cub Concept

Když v roce 1958 Honda přišla s tímhle malým hybridem skútru a motocyklu, nejspíš doufala, že se dobře uchytí na trhu. Co si tehdy ale jistě nepomyslel ani ten největší optimista, že se ze Super Cubu stane nejprodávanější jednostopé vozidlo světa – za prvních padesát let produkce se jej prodalo 60 milionů, teď už to je jistě o nějaký ten další milionek víc.


V čem tkví kouzlo? V jednoduchosti, jak jinak. Super Cub byl vyvinut speciálně pro potřeby Asie, má velká kola, jednoduchý spolehlivý čtyřdobý motor s ležatým válcem a automatickou spojku – vy sice kvalty volíte, ale páčka spojky chybí. Co má tenhle koncept za objem motoru, to asi není důležité (z původní padesátky se vyšplhal až na stopětadvacítku), Honda tenhle stroj nejspíše udělala proto, aby ukázala, jak neuvěřitelně nadčasové byly křivky prvního Super Cubu. Tenhle je takový hezky uhlazený, nicméně pořád je to původní Super Cub z padesátého osmého.



EV-Cub Concept

Co má podle nás mnohem blíž sériové výrobě, je tohle. Docela bychom si tipnuli, že ten předchozí koncept, znázorňující původní Super Cub v moderním pojetí, je jen takové „navození atmosféry“.


EV-Cub má stejné tvary, ovšem jako pohonná jednotka tady slouží elektromotor. Honda zatím v elektrických pohonech nepředvedla nic moc převratného, a tady jí coby světovému leaderu a japonské jedničce začíná ujíždět vlak, Yamaha svůj elektroskútr EC-03 prodává již dávno, BMW přišlo s maxíkem, dost do elektriky tlačí i KTM… EV-Cub by mohl být stylovým městským přibližovadlem, hodným svého výrobce. Zajímavostí je vyjímatelná baterie, umístěná v levém podběhu, kterou si můžete vyndat a nabít doma ze zásuvky.



GROM50 Scrambler

Opice se vrací! A nemyslíme Jardu Šímu na jeho cestě do Afriky na jedné z mnoha kopií původní Hondy Monkey, nýbrž skutečnou „mankinu“ od Hondy. Japonci sice momentálně nabízejí model MSX125, ale ten je proti původním Opicím hotový obr.


A jsou tady hned dvě provedení na stejné téma, a jelikož se v názvu vyskytuje dnes tak populární označení „scrambler“, v obou případech najdete na ráfcích obuté zubaté pláště. GROM50 Scrambler Concept-One je takový méně odvážný a více se drží původních linií, jediným výstřelkem jsou zrcátka na koncích řídítek a přední světlo s LED kroužkem po obvodu.


To Concept-Two je podstatně odvázanější a jde o moderní interpretaci toho, jak by Monkey vypadala dnes. Tohle určitě v sériové výrobě neuvidíme, ale rozhodně nás to mrzí. Nejlepší jsou světýlka a blinkry, řešené LED diodami v kroužcích.



CB na mnoho způsobů

Co by byla Honda bez naháčů CB? Pod prostým názvem Concept CB se skrývá na první pohled normální stávající jedenáctistovka EX, akorát po lehkém faceliftu – více chromu, divočejší přední světlo, decentnější to zadní, menší sedátko a tvarovanější nádrž. CB1100 Custom Concept je decentní kafáč a skoro bychom si tipnuli, že ty doplňky, které na něm jsou, Honda bude chtít oficiálně prodávat. Co se poslední dvojice týče, ta bude nejspíše aktuální hlavně pro domácí trh: Super Bol d´Or Custom Concept jsou běžné CB1300 a CB400, vyvedené ve speciálním černo-červeném zbarvení, odkazujícím na oblíbené Bol d´Ory z 80. let.



Malý dostupný závoďák

Light Weight Super Sports Concept – to je název, panečku! O co je delší, o to bude samotná motorka lehčí. Tady Honda neprozradila žádné technické podrobnosti a motor je tak šikovně zakrytý, že nejde jistě říct, jestli se bude jednat o agregát z třístovky nebo pětistovky CBR, ale jedno je jisté – tohle není jen jeden z výše jmenovaných „lidových supersportů“, oblečený do laminátů (mimochodem to tvarování kapot je velmi agresivní). Široká sportovní kola, vykousané brzdové kotouče, radiální brzdová pumpa, řídítka pod brýlemi a hlavně unikátní příhradový rám, nepodobný čemukoli, co nyní Honda používá, tohle vypadá na něco úplně speciálního. Že by Japoncům ležela v žaludku KTM s jejich značkovými poháry supersportů RC?



Neowing

Co by to bylo za výstavu bez pořádného úletu? Ten letos bude prezentovat koncept nazvaný Neowing. Že je to tříkolka, to asi psát nemusíme, a že se při její tvorbě vyřádil milovník kubismu, je také nad slunce jasné. Ne, o tomhle si v sériové výrobě můžeme jen nechat zdát. Důležité ovšem je, že se jedná o tříkolku naklápěcí s originálním předním zavěšením Honda, a vzhledem k rozmachu tříkolek (Piaggio MP3, Quadro, Yamaha Tricity) tohle může znamenat také testovací vzorek pro reakci zákazníků, na nějž by mohl navázat nějaký podstatně konvenčnější povoz vybavený právě třemi koly. Zajímavostí je použití hybridního pohonu, elektromotor je tady skloubený se čtyřválcovým boxerem. Kde ho Honda vzala? Ale od toho jsou koncepty, aby dávaly otevřené otázky…




Přečtěte si také

Honda ukázala první fotky CBR500R 2016  16. 10. 2015  

Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 12/2024
  • Motorbike 11/2024
  • Motorbike 10/2024
  • Hvězdné Dymokury!
  • Motorbike 9/2024

Aktuálně na MotoLife

Příspěvky motorkářů