EBR 1190 RX: Erik Buell vrací úder
vydáno 18. 10. 2013, text Prochy, foto EBR
Po dlouhých měsících plných spekulací se Erik konečně vytasil s novým supersportovním motocyklem.
Značka Buell je nenávratně zapomenuta a nyní si budeme muset zvykat na novou zkratku EBR neboli Erik Buell Racing. Po rozloučení s výrobcem Harley-Davidson v roce 2009 začal Erik pracovat na superbikové verzi s názvem 1190 RS. EBR 1190 RS byl vyroben v limitované sérii 100 kusů a tím získal homologaci pro start v americké sérii AMA Pro Racing. Véčkový dvouválec odvozený od rakouského Rotaxu má maximální výkon 175 koní. Tento model je však raritka, jelikož cena byla stanovena na téměř 42 000 dolarů.
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O644699O33O49353725ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O644728O33O49355945ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O644757O33O49358165ONO04507O0854.jpg)
Na výstavě AIMExpo v americkém Orlandu na Floridě se tento týden světu představil nový supersport pro širší veřejnost, model 1190 RX. A nebyl by to Erik, aby opět nepoužil rám jako nádrž na palivo, brzdové kotouče uchycené po obvodu ráfku a podobné vychytávky. Nový model se může pochlubit i barevným TFT displejem, kde lze navolit až 21 různých nastavení kontroly trakce. Na první pohled ale určitě každého zaujme přední LED světlomet.
![](https://www.icmn.cz/photo/img_32007O54000O644786O33O59610259ONO04507O0854.jpg)
Tisková zpráva hovoří o lehkých materiálech, včetně slitiny hořčíku u podsedlového rámu. Nenatankovaný motocykl pak váží 190 kilogramů. Motor je zde použit stále od rakouského Rotaxu, respektive kapalinou chlazený dvouválec do V o objemu 1190 cm3, který nyní vyprodukuje 185 koní při 10 600 ot./min. a na zadní kolo vypouští točivý moment 138 Nm při 8200 ot./min. Motocykl se kompletuje v americkém Wisconsinu a první kusy dorazí na americký trh koncem letošního roku. V USA je stanovena cena na 18 995 dolarů. Zájemce bude moci vybírat ze třech lakování: Strike yellow, Racing red a Galactic black.
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O644815O33O49362605ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O644844O33O49364825ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O644873O33O49367045ONO04507O0854.jpg)
Výkon se zdá být konkurence chopný, ovšem zda se motocykl vyrovná soupeřům i na silnici, případně na okruhu, je zatím otázkou. Odpovědí, jak moc dobrý tento motocykl je, nám může být mistrovství světa superbike, kam se Erik se svým modelem příští rok chystá.
![](https://www.icmn.cz/photo/img_32007O54000O644902O33O59620983ONO04507O0854.jpg)
Technické parametry
• Motor: 72 ° V-Twin, vodou chlazený, čtyřtaktní
• Vrtání x zdvih: 106 x 67,5 mm
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O644931O33O49371485ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O644960O33O49373705ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O644989O33O49375925ONO04507O0854.jpg)
•Zdvihový objem: 1190 cm3
•Kompresní poměr: 13,4: 1
• Palivový systém: elektronické vstřikování paliva
•Maximální točivý moment: 138 Nm při 8 200 ot/ min
•Maximální výkon: 185 koní v 10 600 ot/ min
• Přední pneu: Pirelli Diablo Rosso Corsa 120/70ZR17
• Zadní pneu: Pirelli Diablo Rosso Corsa 190/55ZR17
• Přední brzda: 386 mm osmipístkový brzdový třmen
• Zadní brzda: 220 mm dvoupístový brzdový třmen Hayes Performance
• Celková délka: 2040 mm
• Celková šířka: 737 mm
• Celková výška: 1110 mm
• Výška sedla: 826 mm
• Světlá výška: 120 mm
• Palivová nádrž: 17 l
• Hmotnost bez náplní: 190 kg