Energica EGO: opravdový elektromotocykl

vydáno 11. 1. 2014, text Prochy, foto CRP

Italská firma CRP přichází na trh s motocyklem poháněným elektromotorem s úctyhodným výkonem a dojezdem.

Když se zmíní italské město Modena, všem se vybaví jména jako například Lamborghini, Ferrari a Maserati. Ovšem za poslední roky se čím dál tím více ve spojení s tímto městem hovoří i o značce CRP, která zde také sídlí. Důvodem je nový elektromotocykl s názvem Energica EGO. Firma však není žádnou neznámou, co se týká trhu na poli motorismu. Již téměř čtyřicet let dodává součástky do Formule 1, a to do většiny týmů. Nyní se firma rozhodla expandovat do oblasti výroby elektromotorek, a tak založila značku Energica a zároveň představila první produkt, plně elektrický motocykl s názvem EGO. A pokud se ptáte proč elektromotocykl? Zástupci značky uvedli, že není reálně soupeřit s Italskou Ducati, museli proto přijít s něčím novým…


Prototyp EGO byl již představen před dvěma roky na výstavě EICMA, ale dnes se již jedná o téměř hotový model. Zelený stroj je vybaven řídicí jednotkou s dvěma mikroprocesory, které fungují jako dva mozky vyhodnocující data pro co největší hospodárnost s energií. Veškeré informace o probíhajících procesech, ale i stavu rekuperace energie bude jezdce získávat z plně barevného dotykového TFT multifunkčního displeje, známého například z motocyklů Ducati 899 a 199 Panigale. Samozřejmostí je GPS systém, externí paměť a bluetooth.


Maximální rychlost motocyklu je 240 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne EGO za 3,7 vteřiny. Parametry zcela srovnatelné s běžnými spalovacími motory u sportovních motocyklů. Energica EGO je však plně poháněna pouze elektřinou. Z běžné 230V zásuvky lze nabít lithium-iontovou baterii energií o kapacitě 11,7 kWh. Při průměrné rychlosti 80 km/h pak taková energie vystačí na ujetí přibližně 150 km, při 100 km/h dojedete 100 km a na závodním okruhu by baterie měla vystačit na 50 kilometrů. Samotné nabití na 100 procent kapacity trvá přibližně tři hodiny, lze však využít takzvaného rychlonabíjení, kdy za zhruba třicet minut připojení motocyklu k běžné zásuvce, můžete nabít baterii na 85 procent kapacity.


Samotný motor nabízí 100 kW (136 koní) v rozsahu otáček 4 900 – 10 500 ot/min. Točivý moment je ještě více působivý, poskytne 195 Nm, a to takřka od nulových otáček až do 4 700 ot/min. O chlazení motoru se stará olejový chladič. Hmotnost celého motocyklu je 258 kilogramů. Rám je tvořen z ocelových trubek a hliníkové zadní kyvné vidlice. Stroj je pak také vybaven nejnovějším radiálně uchyceným brzdovým systémem od firmy Brembo, kde se o zastavení stará na předním kole čtyřpístkový a na zadním kole dvoupístkový třmen. Podporuje jej systém ABS od firmy Bosch. Najdeme tu také tlumič řízení značky Sachs. Přední 43milimetrové tlumiče dodala firma Marzocchi, zadní pružicí jednotku s názvem TTX36 má na starosti Öhlins a jelikož jsme v Itálii, tak hliníková 17“ kola nemohl vyrobit nikdo jiný než Marchesini. Pneumatiky Diablo Roso II o rozměrech 120/70 a 180/55 dodala firma Pirelli.


Motocykl EGO má také vyvrátit mýty o tom, že elektromotory jsou tiché. CRP tvrdí, že mocné burácení Energica EGO vás ohromí. Jen málo novinářů zatím mělo možnost si motorku v reálu vyzkoušet. Ti, kteří se svezli, potvrzují, že "motorka zní přesně tak, jak rychle jezdí". Další novináři se rozplývají nad kvalitou zpracování, kterou přirovnávají ke značce Honda, k čemuž není co dodávat.


Na trhu by se nová evropská elektrická motorka měla objevit v roce 2015 za cenu kolem 20 000 eur (v přepočtu asi půl milionu korun). Motocykl bude dodáván v arktické bílé nebo matné černé barvě. Nahatá verze motocyklu s názvem EVA má přijít v následujících měsících.



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 11/2022
  • Výměna olejového filtru motorky
  • Motorbike 10/2022
  • Motorbike 9/2022
  • Motorbike 7-8/2022

Příspěvky motorkářů

Magazín Motoroute
před 6 dny v 15:57
Nová Honda CL500 se nese v duchu bohatého retro stylu inspirovaného modely řady CL z let šedesátých a sedmdesátých.
Magazín Motoroute
20. listopadu v 19:41
CFMOTO odhalila na EICMA 2022 nové modely
Časopis Motorbike
6. listopadu
😍 Motorbike 11/2022 😍
Pomalu se chystáme na italskou výstavu EICMA, ale ještě předtím jsme si pořádně mákli na letošním předposledním vydání Motorbike 😎. Najdete v něm tradičně nejen slušnou dávku testů motorek, skútrů a čtyřkolek, ale krom dalšího třeba i reportáže ze závodů či dalších akcí, vonících benzínem. Prostě vše, o čem má správný motorkářský časopis být.
A věříme, že se vám i listopadový Motorbike (opět rozšířený na 124 stran) bude líbit! 😈
Více na www.motolife.cz/.../motorbike-11-2022-motorbike-45f4
Všechny příspěvky ...