Energica EGO: opravdový elektromotocykl

vydáno 11. 1. 2014, text Prochy, foto CRP

Italská firma CRP přichází na trh s motocyklem poháněným elektromotorem s úctyhodným výkonem a dojezdem.

Když se zmíní italské město Modena, všem se vybaví jména jako například Lamborghini, Ferrari a Maserati. Ovšem za poslední roky se čím dál tím více ve spojení s tímto městem hovoří i o značce CRP, která zde také sídlí. Důvodem je nový elektromotocykl s názvem Energica EGO. Firma však není žádnou neznámou, co se týká trhu na poli motorismu. Již téměř čtyřicet let dodává součástky do Formule 1, a to do většiny týmů. Nyní se firma rozhodla expandovat do oblasti výroby elektromotorek, a tak založila značku Energica a zároveň představila první produkt, plně elektrický motocykl s názvem EGO. A pokud se ptáte proč elektromotocykl? Zástupci značky uvedli, že není reálně soupeřit s Italskou Ducati, museli proto přijít s něčím novým…


Prototyp EGO byl již představen před dvěma roky na výstavě EICMA, ale dnes se již jedná o téměř hotový model. Zelený stroj je vybaven řídicí jednotkou s dvěma mikroprocesory, které fungují jako dva mozky vyhodnocující data pro co největší hospodárnost s energií. Veškeré informace o probíhajících procesech, ale i stavu rekuperace energie bude jezdce získávat z plně barevného dotykového TFT multifunkčního displeje, známého například z motocyklů Ducati 899 a 199 Panigale. Samozřejmostí je GPS systém, externí paměť a bluetooth.


Maximální rychlost motocyklu je 240 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne EGO za 3,7 vteřiny. Parametry zcela srovnatelné s běžnými spalovacími motory u sportovních motocyklů. Energica EGO je však plně poháněna pouze elektřinou. Z běžné 230V zásuvky lze nabít lithium-iontovou baterii energií o kapacitě 11,7 kWh. Při průměrné rychlosti 80 km/h pak taková energie vystačí na ujetí přibližně 150 km, při 100 km/h dojedete 100 km a na závodním okruhu by baterie měla vystačit na 50 kilometrů. Samotné nabití na 100 procent kapacity trvá přibližně tři hodiny, lze však využít takzvaného rychlonabíjení, kdy za zhruba třicet minut připojení motocyklu k běžné zásuvce, můžete nabít baterii na 85 procent kapacity.


Samotný motor nabízí 100 kW (136 koní) v rozsahu otáček 4 900 – 10 500 ot/min. Točivý moment je ještě více působivý, poskytne 195 Nm, a to takřka od nulových otáček až do 4 700 ot/min. O chlazení motoru se stará olejový chladič. Hmotnost celého motocyklu je 258 kilogramů. Rám je tvořen z ocelových trubek a hliníkové zadní kyvné vidlice. Stroj je pak také vybaven nejnovějším radiálně uchyceným brzdovým systémem od firmy Brembo, kde se o zastavení stará na předním kole čtyřpístkový a na zadním kole dvoupístkový třmen. Podporuje jej systém ABS od firmy Bosch. Najdeme tu také tlumič řízení značky Sachs. Přední 43milimetrové tlumiče dodala firma Marzocchi, zadní pružicí jednotku s názvem TTX36 má na starosti Öhlins a jelikož jsme v Itálii, tak hliníková 17“ kola nemohl vyrobit nikdo jiný než Marchesini. Pneumatiky Diablo Roso II o rozměrech 120/70 a 180/55 dodala firma Pirelli.


Motocykl EGO má také vyvrátit mýty o tom, že elektromotory jsou tiché. CRP tvrdí, že mocné burácení Energica EGO vás ohromí. Jen málo novinářů zatím mělo možnost si motorku v reálu vyzkoušet. Ti, kteří se svezli, potvrzují, že "motorka zní přesně tak, jak rychle jezdí". Další novináři se rozplývají nad kvalitou zpracování, kterou přirovnávají ke značce Honda, k čemuž není co dodávat.


Na trhu by se nová evropská elektrická motorka měla objevit v roce 2015 za cenu kolem 20 000 eur (v přepočtu asi půl milionu korun). Motocykl bude dodáván v arktické bílé nebo matné černé barvě. Nahatá verze motocyklu s názvem EVA má přijít v následujících měsících.



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • SPECIAL YOUNGTIMERS - Laverda 750
  • SPECIAL YOUNGTIMERS - Foggy Petronas FP1
  • SPECIAL YOUNGTIMERS - Benelli Tornado
  • SPECIAL YOUNGTIMERS - Bimota SB8K & SB8R
  • SPECIAL YOUNGTIMERS - Yoshimura Hayabusa X1

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
před 3 dny v 15:19
Trocha z historie: Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1967 - Kompletní výsledky a popis sezóny: www.moto.cz/.../878-zavody-motocyklu-1967
Bikes.cz
před 5 dny ve 13:51
Pěkně zpracovaný přehled novinek 2022 na webu garaz.cz 👈
Časopis Motorbike
před týdnem ve 23:55
Harley-Davidson představil první modely pro rok 2022 🔥
Miluju motorky
před 8 dny v 15:55
"Motorizmus v taliansku bol vždy úžasný!" Motocyklová značka Laverda sa do histórie zapísala mnohými kapitolami. Odvážne zmýšľajúca spoločnosť nasledujúca vášeň a túžby dvojkolesových nadšencov – tak by sa dala charakterizovať dnes už neexistujúca značka.

Neprežívala ale iba šťastné obdobia, finančnými ťažkosťami zmietaná spoločnosť vyprodukovala mnoho skvelých modelov, medzi ktoré sa radí i 750 – superšportový motocykel s paralelným dvojválcovým motorom a dvojitými svetlometmi v štýle tak vlastnom koncu 90-tych rokov!

Novo vznikajúca motorka mala pomôcť značke znova vstúpiť do mapy motocyklových výrobcov. A ako to vlastne celé dopadlo? O tom je už diel číslo 5️⃣ zo serie "Special Youngtimers":

Zdraví,
Šeri 🍒

#serimotostories
#bloodridaz
Všechny příspěvky ...