Video: Cake Kalk - elektrika ze Švédska
vydáno 2. 2. 2018, text Petr Pour, foto Cake
Premiéru si před pár dny odbyl švédský elektrický motocykl Cake Kalk. Jde o lehké endurko balancující na hranici mezi motocykly a sjezdovými koly.
Úzké pláště na ráfcích o průměru 24 palců, stejně jako zdvih vpředu 204 mm řadí Kalk spíše mezi sjezdové speciály. Na druhou stranu maximální rychlost 80 km/h hovoří za vše. Vypadá to, že autor projektu Švéd Stefan Ytterborn se pokusil vzít z obou kategorií to nejlepší a vytvořit ideální stroj pro jízdu volnou přírodou.
Hmotnost se tak podařilo stlačit pod sedmdesát kilogramů, rám a kyvka jsou z hliníku a další části z karbonových vláken. Přední vidlice pocházejí z dílen Öhlins a jsou plně nastavitelné, stejně jako zadní tlumič od stejného výrobce.
Motor IPM dosahuje špičkového výkonu 15 kilowatt, což mu stačí na zmíněných 80 km/h. Společně s točivým momentem 42 Nm pak bude zrychlení velmi slušné. Motor má navíc nastavitelné úrovně brzdění.
Set Li-Ion bateriových článků dává dohromady kapacitu 2,6 kWh, což by Kalku mělo vystačit na dojezd kolem osmdesáti kilometrů. Jezdec má na výběr tři jízdní módy – Discover, kdy je maximální rychlost omezená na 45 km/h a zrychlení je jemné, Explore pro dlouhou jízdu po stezkách a Excite bez omezení.
Letos v létě se na trh dostane první padesátikusová série. Další stroje pak budou koncem roku. Největší slabinou tohoto stroje tak bude jeho cena, která se v přepočtu na koruny pohybuje kolem 350 tisíc. To je přibližně o čtyřicet tisíc víc, než si účtuje KTM za elektrický Freeride.
Ve Stockholmu žijící designér a vývojář Stefan Ytterborn má za sebou spolupráci s významnými švédskými značkami jako Saab nebo Ikea. Před dvanácti lety založil vlastní firmu POC, která vyrábí cyklistické helmy. Kromě bezpečnosti se Ytterborn soustředí také na ochranu životního prostředí, z čehož vyústil jeho projekt Cake s prvním modelem Kalk.