David M. Bodlák
vydáno 14. 8. 2013
---------------------
foto: David M. Bodlák a archiv ČMN
Díky pořádné výstroji se můžeme lépe soustředit na samotnou jízdu. A kvalitní motorkářské boty nejsou luxus, ale nutnost!
Pořádná motocyklová výstroj je to jediné, co nás může ochránit od likvidace v případě pádu a také nám značně zpříjemňuje chvíle v sedle, což znamená, že se pak můžeme lépe soustředit na samotnou jízdu. Kvalitní motorkářské boty nejsou luxus, ale nutnost!

Nohy jako v bavlnce

Thumbnail image for /Handlers/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2013_13.jpg
Boty jsou jeden z nejúžasnějších vynálezů lidstva, což už ale dnes nikomu ani nepřijde. Bereme to jako samozřejmost, a popravdě, většina z nás by bez bot daleko nedošla. Ovšem jízda na motorce je oproti běžné chůzi extrém, na který bychom měli být co nejlépe připraveni. Helma na ochranu hlavy je ze zákona povinná, ostatní je na každém z nás. Zkuste ale popřemýšlet, co potřebujete dnes a denně? Ruce a nohy. Takže kvalitní rukavice a boty by měly být hned na prvním místě spolu s helmou. Jasně, ne každý si může dovolit to nejlepší, a když už si člověk našetří na svůj vysněný stroj, je pro něj kvalitní oblečení dalším, někdy až astronomickým výdajem, jenže když chcete skákat z letadla, taky potřebujete padák, neboť pouze s „letenkou“ v kapse byste si mohli skočit akorát jednou. Naštěstí dnešní trh nabízí spoustu možností a najít si to pravé by neměl být problém. Já sám jsem na japonských motorkách začal jezdit v kanadách. A tyhle vysoké kožené boty s pevnou podrážkou a tvrdou špičkou mi sloužily několik let, než jsem si našetřil na své první protektorované Sidi, což byla zcela zásadní změna.

Pro běžné motorkáře
Zpravidla platí, čím vyšší bota, tím lépe, v nabídce hodně firem ale poslední dobou najdete rozšiřující se sortiment kotníčkové obuvi, vhodné hlavně do města na skútr nebo na naháče. Jedná se o protektorované boty končící nad kotníkem. Modelů těchto bot je celá řada a přestože se dají pořídit již od pár tisíc, špičkové boty s patentovanou podrážkou, z dobrých a odolných materiálů a s kvalitním zapínáním, jako nabízí např. Dainese, jsou už cenově srovnatelné se sportovně turistickými botami jiných značek. Devizou těchto bot je pohodlná chůze, kterou jistě nezřídka budete ve městě kombinovat s rychlými a bezproblémovými přesuny zacpanými ulicemi v sedle, a také to, že do jisté míry vypadají jako běžná obuv, a tak si nebudete připadat mezi ostatními lidmi jako kosmonaut, až si třeba odskočíte do fronty na poštu.
Nejčastěji vyhledávaným artiklem jsou ovšem klasické motocyklové boty pro každý den, tedy takové, které užijete jednak při každodenním dojíždění do práce a jednak na klasické víkendové vejletění spojené s procházkami nebo návštěvami nejrůznějších míst, třeba těch, kam vás každých čtrnáct dní zve ve svém sloupku „Poznáváme Česko“ Jirka Bašný. Společným znakem takovýchto bot je pohodlí, pevná gumová podrážka, která vám umožní příjemnou chůzi, ochrana kotníku, popř. i holeně, zesílení v oblasti řazení, reflexní prvky, a lepší modely nabídnou i funkční materiály, které odolají např. dešti a dokáží zajistit příjemné klima za každého počasí. Prostě pohodlné a praktické, i když co se týče bezpečnosti, nemusí to být kolikrát až taková sláva.
Pokud toužíte po lepší ochraně, vybíral bych mezi cestovně sportovními modely. Ty už mají blíže k závodním botám – více plastových chráničů, slidery, odvětrání, pevnější a odolnější podrážka, ale pořád se v nich dá něco odchodit a jejich delší nošení se nebude rovnat středověké mučírně.

Pro závodníky i dobrodruhy
Boty podřízené maximálně svému účelu bez ohledu na pohodlí a praktičnost, to jsou závodní boty, a je jedno, jestli se bavíme o silničních na okruh nebo o krosových. Na prvním místě je vždy maximální ochrana, což znamená hodně kvalitní materiály využívající syntetiky i pravé kůže, hodně plastových dílů zvyšujících odolnost a pevnost celé boty, použití kloubových částí dovolujících pouze specifický pohyb nohy (pro řazení a brzdění), výměnné slidery (plastové, titanové, atd.) a zároveň i minimální hmotnost. Některé silniční boty se dělají perforované, jiné značky využívají praktičtějšího zavíratelného větrání, a to až na několika místech nebo jsou vybaveny systémem cirkulace vzduchu pro zajištění stálé teploty uvnitř boty.
Podstatnou věcí, kterou nabízí špičkové modely, je možnost individuálního nastavení tak, aby celá bota na noze perfektně seděla, a sice pomocí plastových nebo kovových přezek či ráčen a opět až v několika místech (přes nárt, kotník i holeň). Za vysoce bezpečné jsou považovány boty s vnitřní botičkou, která u čistě závodních bot supluje venkovní protektory anebo je může úplně nahrazovat. Mezi nejbytelnější boty pak určitě patří krosové. Ty chrání největší část nohy, která je fixovaná vždy od nártu až pod koleno.
Kvalitní boty mnoha výrobců umožňují vzhledem ke své konstrukci výměnu obroušených nebo zničených dílů po pádu, což zvyšuje užitnou hodnotu těchto bot a logicky vám tak vydrží delší dobu. To vše se ale samozřejmě odrazí na pořizovací ceně.
Zajímavou skupinou jsou adventure boty, což je zpravidla velmi povedený kompromis mezi krosovou a turistickou botou, kdy máte nohu v bezpečí bytelné konstrukce, ale zároveň se cítíte velmi pohodlně, a to jak na motorce, tak při chůzi. Nejvyšší řady nabízejí funkční materiály, jako např. gore-texovou membránu, která vám zajistí voděodolnost a zároveň prodyšnost, což oceníte hlavně při dlouhých dobrodružných cestách s nejrůznějšími nástrahami počasí.

Otázka stylu
Poslední skupinou jsou boty, které primárně na motorku určeny nejsou, ale hojně je motorkáři využívají. Sem bych zařadil např. boty značky Bates, které byly původně vyvinuty pro americkou armádu. Jsou vybaveny gore-texem, mají speciální tvrdou podrážku nerozpustnou v benzinu, ale další ochranný faktor je u nich minimální podobně jako u klasických a legendárních koní a jim podobných kožených „holin“, které obouvají především ortodoxní motorkáři.
Jak mi potvrdil Tomáš Hloucal z firmy Bikers Crown, doba se mění a dva základní tábory – člověk, co chce jen dobře vypadat, a člověk, co myslí primárně na bezpečnost a funkčnost, – se momentálně přeskupují ve prospěch té druhé skupiny, a to je myslím dobře. Každopádně i u bot platí, že stejně jako jiné věci, které musí padnout, se i boty bez řádného vyzkoušení nedají pořídit. Proto této fázi věnujte dostatek času a vezměte si s sebou i oblečení, ke kterému si boty pořizujete. Budete hned moudřejší. Pokud vysloveně nemáte jasnou představu, ptejte se, dobrý obchodník by vám měl zodpovědět každý dotaz a třeba vás upozorní na něco, co na první pohled ani není vidět. Pro mě byly v regále doprodejové Spyke Trophy a Rocker taky jen obyčejné boty, než mi Tomáš Hloucal vysvětlil, jaké tajemství ukrývá podrážka Vibram s funkčním vzorkem proti smeknutí nohy a se schopností eliminovat vibrace od stupaček, což je u motorkářských bot velké plus.

JAK SE O BOTY STARAT
Vzhledem k tomu, že motocyklové boty jsou vystaveny jak náročným povětrnostním vlivům, tak i velkému mechanickému opotřebení, měli byste jim věnovat dostatek péče. Na každý materiál (kůže, broušená kůže – tzv. Nubuck, syntetická napodobenina kůže a nejrůznější textilní materiály) lze sehnat vhodný čisticí i regenerační přípravek. S čistěním vám ale vcelku dobře pomůže obyčejná houbička nebo hadřík a voda.
Důležité je vždy nechat botu řádně vyschnout, jak z venku, tak zevnitř, a to nejlépe samovolně, nikoliv opékáním v troubě nebo na táboráku, čímž byste si boty okamžitě zničili (guma se seškvaří, rychle vysušená kůže se může srazit a popraskat). Na kůži jsou pak nejvhodnější přípravky na bázi včelího vosku, které se sice nanášejí obtížněji než kdejaké spreje, ale funguje to znamenitě.
Pokud nemoknete, stačí regenerovat dvakrát do roka (před sezonou a na konci), v jiném případě po každé náročnější jízdě, abyste obnovili nepromokavý film. Pozor u broušené kůže, ta vyžaduje speciální impregnaci, protože vosk by vám takový materiál zleskovatěl.
Pokud jezdíte na okruhu nebo stylem na lachtana (paty na stupačce, špičky ubroušené, což je špatně), zkontrolujte si sem tam stav vašich sliderů a včas je vyměňte za nové, protože jak zmizí slider, začíná mizet bota a k vašim prstům uvnitř je to už pak jen kousek. U některých modelů je možno vyměnit i podrážku, což se hodí, protože z ostrých stupaček a častým chozením vám může tato část mizet doslova před očima. A pokud hodně jezdíte a chcete, aby vaše boty vypadaly pořád jako nové, nekupujte si světlé barvy, hlavně ne bílou, protože i s péčí se vám původní stav udržet nepovede.

VYCHYTÁVKY
S motocyklovými botami je to stejné jako s jinými botami, a tak bych začal u výběru kvalitních ponožek, které mohou např. velice dobře spolupracovat s membránami. Do chladnějšího počasí se dají pořídit šikovné návleky na nohy (něco jako ponožky), které zamezí v promrzání nohou větruodolným materiálem doplněným zevnitř např. fleecem. Má to ale háček. Tento materiál je silnější, a pokud vám bota sedí přesně, spolu s ponožkou už to příjemné moc nebude a navíc si tím můžete botu trochu roztáhnout, což také není ideální. Tady se mi líbí např. boty Falco Atlantis, které má v nabídce firma Bikers Crown. Tyto boty využívají vnitřní botičky, a to jak pro zvyšení bezpečnosti díky inteligentnímu materiálu v oblasti kotníků, tak z hygienických (dá se prát), ale hlavně z praktických důvodů, protože standardní botičku lze nahradit zimním modelem s voděodolnou a paroprospustnou membránou.
Pokud nemáte voděodolné boty, budou se vám na jízdu v dešti hodit návleky. Tady bych dal přednost takovým, co se dají pomocí suchého zipu úplně uzavřít a mají pevnou pryžovou podrážku se vzorkem, vyztuženým nártem pro řazení a nechybí na nich ani nějaký ten reflexní prvek. Pozor. Nutné je vyzkoušet přímo na dané boty, protože kvůli sliderům a zesílené patě u sportovních bot se třeba ani do těch největších návleků nemusíte vejít. Pak vám nezbude než zkusit jiné varianty s částečnou podrážkou nebo jen obyčejný převlek bez podrážky. Posledním typem jsou pak celolatexové návleky vypadající jako „holiny“, které ale nedostanete na každou botu.
U motokrosových bot najdete na vrchu pružný lem, pro relativní utěsnění, aby se z vašich bot nestal kornout. Pro 100% funkčnost byste ale museli mít nohu doslova uškrcenou, takže se to řeší buďto americkou páskou, anebo si můžete za pár stovek pořídit neoprenové manžety, které si přetáhnete přes okraj bot.


Články na MotoLife

  • Novinka 2021 - představení nového velkého modelu Honda CMX1100 Rebel
  • Zabudnuté tímy MotoGP - HAYATE
  • Šeri testuje - Ducati Monster 1100 EVO
  • Zabudnuté tímy MotoGP - ILMOR
  • Motorbike 11/2020

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Příspěvky motorkářů

Miluju motorky
před hodinou
Ducati Monster je pojem, který znná každý. Jak se na téhle mašině ale jezdí?

Více v článku
Moto.cz
před 2 dny v 9:32
Ještě jste nestihli zazimovat motorku? Pak zde je pár tipů jak na to:
Moto.cz
před 5 dny ve 21:31
Závěrečný závod MotoGP vyhrál na domácím okruhu Miguel Oliveira, který měl obrovskou radost. Mistrem světa v Moto3 je Albert Arenas a v Moto2 Enea Bastianini.
Bikes.cz
před týdnem v 16:02
Novinky 2021 z pera Filipa Tichého...
• Ducati Multistrada V4 už není desmo
• Honda Forza 750: maxi mezi maxiskútry
• BMW má R18 Classic, ale hlavně nové RT
• Tříválcový Triumph Trident 660 jako lehký elegán
• Yamaha MT-09: motocyklová transformerka
• Harley-Davidson Sportster už jen v USA
Všechny příspěvky ...