Dědo, ta fajfka vám vyhasla!

vydáno 13. 4. 2007, text Honza Křemeček, foto

„Co tóóó?“
„Netáhne vám fajfka! ! “
„Copa tóóó?“
„Ále, nic...“
„Jo jo, letos bude hic! “


Při výměně svíček (děda mi bohužel moc nepomohl...) jsem ke své nelibosti zjistil, že jedna „fajfka“ na svíčce vůbec nedrží. Charakteristické zachroupání, když zobáček kontaktu uvnitř fajfky...

„Co tóóó?“ „Netáhne vám fajfka! ! “ „Copa tóóó?“ „Ále, nic...“ „Jo jo, letos bude hic! “

Při výměně svíček (děda mi bohužel moc nepomohl...) jsem ke své nelibosti zjistil, že jedna „fajfka“ na svíčce vůbec nedrží. Charakteristické zachroupání, když zobáček kontaktu uvnitř fajfky sjede po konci svíčky, se neozvalo.
Proč?
Po bližším prozkoumání jsem objevil, že kontakt fajfky je celý zoxidovaný a onen zobáček, který má zacvaknout do vroubků vrchního závitu na svíčce, úplně chybí. Zřejmě se sem dostala při podzimním důkladném mytí voda přes zteřelou a již špatně těsnící gumičku, nebo prostě zapracoval zub času. Abych se vyhnul případným dalším problémům, rozhodl jsem se vyměnit rovnou všechny fajfky včetně kabelů. K dostání jsou buď samostatně (plus kabely v metráži) nebo jako již hotové komplety „z jednoho kusu“. Komplety jsou slisovaným (většinou silikonovým) celkem včetně kabelu a odpadá u nich potíž se stárnoucí vrchní gumičkou, ale jsou podstatně dražší než běžné černé „bakelitovky“. Pokud se rozhodnete zainvestovat a koupit komplety, je instalace jednoduchá. Odměříte správnou délku, ucvaknete zbytek kabelu, natáhnete na něj převlečnou matici, narazíte konec kabelu na trn kontaktu zapalovací cívky a dotáhnete matici. Aby trn zajel do kabelu co nejdál, je dobré udělat do svazku drátků, tvořících jádro kabelu, dírku například tenkým hřebíkem. Instalace běžných koncovek je stejná, ale na druhý konec kabelu musíte koncovku „našroubovat“. Její kontakt má podobu vrutu a znovu zde pomůže dírka. Šroubování měkkého kabelu jde pak lépe. Protože se takový spoj po určité době působením vibrací trochu „vytřepe“, je dobré jej po ujetí pár tisíc kilometrů zkontrolovat a dotáhnout, aby byl kontakt co nejlepší.
Tip na závěr
Za kabely ke svíčkám nikdy netahejte a také je příliš neohýbejte, není to provázek. Kabely mohou uvnitř popraskat, zejména ty moderní z kombinace textilu a uhlíku. Při zatáhnutí také můžete povytáhnout kabel z koncovky, což nebude na první pohled patrné, ale motor vám pak může vynechávat třeba při jízdě na hrbolech.



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Drnovy testy z pravěku - Yamaha FZS 600 S Fazer
  • Drnovy testy z pravěku - Honda CBR 600 F
  • (Ne)poznané zaujímavosti Ducati - MONSTER, STREETFIGHTER, HYPERMOTARD & DIAVEL
  • Motorbike 7-8/2021
  • Zabudnuté tímy MotoGP – Team Luis d'Antin MotoGP

Příspěvky motorkářů

Miluju motorky
před 2 dny ve 23:05
Druhý diel z edície - Drnovy testy z pravěku, dnes Yamaha FZS 600 S Fazer!

"Vzali šestku motor z Thunder Cata, kolem svařili rám z ocelových trubek, a kolik to udělalo parády..."

#serimotostories #milujumotorky
Časopis Motorbike
před 2 dny v 16:21
MOTORBIKE 7-8/2021
Léto budiž pochváleno a s ním i prázdniny, dovolené, no prostě relax . Abyste se, třeba večer nebo když bude pršet, v době volna nenudili, je tu pro vás prázdninové vydání časopisu Motorbike. A protože jde o letní dvojčíslo, připravili jsme vydání rozšířené, tedy bezmála 150 stran! . Co na nich najdete? Především testy 16 motocyklů a skútrů , od superbiků přes nakedy po klasiku, od městských přibližovadel po cestovní endura. A samozřejmě i spoustu dalšího...
www.motolife.cz/.../motorbike-7-2021-motorbike-45c2
Miluju motorky
před 8 dny ve 14:34
Yamaha Motors oznamuje cíl celkové neutrality uhlíku do roku 2050!

Po přezkoumání plánu, který byl původně formulován v roce 2018, nyní japonský výrobce doufá, že do roku 2050 dosáhne úplné uhlíkové neutrality ve všech svých obchodních praktikách.

Znamená to, že jsou na cestě nové motocykly Yamaha? Jedním slovem ano. Japonský gigant konkrétně říká, že budou navrhovat nové formy mobility jedinečné pro Yamaha Motors.

Zdroje: https://www.rideapart.com/, https://www.rideapart.com/news/

#serimotostories #milujumotorky
Miluju motorky
před 9 dny v 10:51
Společnost WMC ukazuje své plány pro běžný provoz na koncepčních výkresech!

Nové náčrty společnosti ukazují aerodynamický potenciál použitelný i pro běžný provoz. O plánech White Motorcycle Concepts se svým radikálním elektrickým WMC250EV jsme již informovali. Nyní nám firma poskytla pohled na designové náčrtky určené k ilustraci toho, jak by mohly být navrženy silniční stroje kolem jejího kanálu „V-Air“.

Zdroje: https://www.cycleworld.com

#serimotostories #milujumotorky
Všechny příspěvky ...