Přečtěte si v ČMN 48/2010

vydáno 1. 12. 2010, text Petr Pour

Evropská komise dospěla k závěru, že motorkáři moc bourají vlivem špatného technického stavu svých strojů. Rozhodla se proto začít prosazovat přísnější technické kontroly a jejich zavedení ve státech, kde dosud být nemusely. To se samozřejmě motorkářům nelíbí, neboť si celkem oprávněně myslí, že o své mazlíčky se starají povětšinou dobře. Vyeskalovala tak přetlačovaná mezi Evropskou komisí a Federací evropských motocyklových asociací. Jak se věci hýbou, rozebral Honzis Rameš v tématu týdne. A ještě perlička: víte, jaká nejčastější závada na technickém stavu zapříčiňuje motorkářské nehody? Podle Dekry, která stojí na straně Evropské komise, tedy za zpřísnění, je to špatný tlak v pneumatikách!


KTM vyrazila motokrosovému světu dech, když představila čtyřtakt o objemu 350 kubíků. Motorka lehká, ale dostatečně rychlá pak najednou začala získávat vavříny. Znamená to konec robustnějších čtyřistapadesátek? My jsme vedle sebe do testu postavili KTM 350 SX-F a Hondu CRF450R, abychom zjistili, co která má proti svým soupeřům navrch.

V Miláně byla představena Aprilia Tuono V4 R, tedy našlápnutý naháč tentokrát v modifikaci se čtyřválcovým motorem. Tento týden si ho představíme víc. A když prozradím, že Honzis začal slovy: „Aprilia Tuono byla od počátku tvrdá záležitost. Žádný jiný výrobce neměl naháče tak blízkého kapotovaným strojům, tohle opravdu býval odstrojený superbike. Teď přichází s ďábelským motorem V4,“ je opravdu na co se těšit.

Zajímá vás, co si o motorkářích myslí zkušební komisař z autoškoly? Odpověď naleznete na straně šest v rozhovoru s Miroslavem Bartoněm.

„Jo, ti servisáci na velkých závodech se maj´,“ řekl si asi nejeden motocyklový fanda při sledování techniků velkých týmů, kteří do motorky zapíchnou kabel, na druhé straně ho propojí s počítačem a hned vidí, co je se strojem v nepořádku. Dnes už ale existují diagnostiky, které si může pořídit i obyčejný motorkář. Jejich cena je totiž v řádech jednotek tisíců. Jako například Healtech OBD-S01 (zatím jen pro Suzuki), kterou jsme měli možnost otestovat. Výsledek se dočtete na straně 8.

Žijeme ve světě reklamy. Reklamní poutače naleznete doslova na každém rohu, a vlastně ještě mnohem častěji. Kuba Hawk si proto na vlastní kůži vyzkoušel, jaké to je být jeden den človíčkem, který má za skútrem připojený vozík, jak jinak než s reklamním poutačem.

To si takhle vezmete děsně tlustou obálku peněz, koupíte si třeba Electru Glide se všema těma jejíma světýlkama, kuframa, držákama, nosičema a já nevím čím vším a za další těžký peníze ji začnete tunit. Začnete tím, že vyházíte všechna ta světýlka, kufry, držáky, nosiče a já nevím co všechno a skončíte úpravou podvozku třeba pomocí pneumatických tlumičů s kompresorem. Tato disciplína se jmenuje baggerování a podrobně vám ji představí Ondra Hrůza.

Island – pro někoho země nehostinná, pro jiné s neodolatelným kouzlem. Jaké to je projet si ji na motorce, se dozvíte v cestopisu. Mimochodem, nálada na vás musí dolehnout už na trajektu, jak popisuje autor článku Milan Kopečný: „Překvapilo mě, kolik nás bylo na trajektu motorek, odhadoval jsem to tak na padesát kousků. Jinak se do útrob lodě naloďovala spousta různých,samohybů‘, od klasických čtyřkolek přes vojenské speciály až po expediční liazky. Na mnohých z nich byly nápisy ukazující, že tato vozidla nepodnikají tuto cestu poprvé.“

Brněnské Technické muzeum plní další motocykly. U příležitosti padesáti let tamního veteránského hnutí byla uspořádána velká výstava historických automobilů a motocyklů. V expozici by tak mělo být na šedesát motorek nejrůznějších značek. My vám představíme ty nejzajímavější z nich.

Kubatura čtyřstovek bývala kdysi celkem oblíbená a třeba v Japonsku je dodnes. V sekáči se mrkneme pod kapoty Hondy CBR400RR, která se vyráběla v rozmezí let 1988 až 1999 a z níž designově vycházel i slavný Fireblade 900.

O víkendu se do Prahy sjeli ti největší borci FMX, aby zde předvedli své show. To a další zajímavosti včetně shrnutí letošní sezony MotoGP a WSBK se dočtete ve sportu.




Diskuze k článku


Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife