eCall is an emergency call generated manually by vehicle occupants or automatically via activation o

vydáno 27. 1. 2011, text mc, foto Saferider

Budoucnost motorkáře – mlácení do hlavy při překročení rychlosti, blikání displeje.

Evropská unie se snaží zvýšit bezpečnost silničního provozu a na řadu se dostávají motorkáři. Již je tomu rok, co unie začala financovat projekt Saferider. Telediagnostický servis má základní princip v tom, že bude včas upozorňovat řidiče motocyklu na blížící se nebezpečí.


V praxi vše vypadá tak, že na motocyklu je instalováno několik čidel, které kontrolují režimy chodu a vyhodnocují informace přebírané z instalovaného GPS modulu. Pokud například pojedete rychle do zatáčky, začne vás na to upozorňovat displej nainstalovaný na řídítkách vašeho motocyklu, nebo pokud nebudete reagovat na nebezpečný předmět či jinou anomálii zjištěnou senzory na motocyklu, začne vám vibrovat sedlo nebo vycpávky helmy.


Další zajímavostí jsou senzory kamerového systému v zrcátkách vašeho stroje, které vás naopak budou informovat o přijíždějícím vozidle, jenž se za vás dostalo na nebezpečnou vzdálenost (toto již úspěšně funguje při závodě rally Dakar). Myšleno je i na křižovatky, kde vás bude systém varovat před projíždějícími automobily. Jako samozřejmost je pak ruční či automatické vyslání nouzového signálu při havárii nebo jiném nebezpečí (opět již použito v rally Dakar).


Vložená navigace v tomto zařízení bude obsahovat speciální edici map, kde budou zvýrazněná nebezpečná místa.


Závěrem to nejdůležitější – do pěti let by měly být nově vyráběné motocykly tímto vybaveny. Co říkáte, užijete si pak svou vyjížďku?




Diskuze k článku

waltyr 28. 1. 2011
No a nebylo by jednodušší vozit sebou poldu?

Radek 31. 1. 2011
Cesta do pekel bývá dlážděna dobrými úmysly. A Unie to s námi evidentně myslí "dobře". Jako ideální bych viděl v případě překročení rychlosti zabudovat menší katapult a v případě nebezpečné jízdy zamknout řidítka. nebo obráceně, to je už jedno. Už jen čekám, kdy ta banda vlezdobruseloprdelků vymyslí, že víc jak padesát koní na zadním kole je taky smrtelně nebezpečnejch a šestikilo je taky tak akorát.

Kuchač eurokomisařů 8. 2. 2011
No vida, budu dál jezdit, jak se mi chce, návlek z helmy dám do slipáčů a už nemusím sebou vozit roštěnku.

Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2025
  • Motorbike 3/2025
  • Motorbike 1-2/2025
  • RACING PARTY 2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2025

Příspěvky motorkářů

MotoRoute
před týdnem v 15:54
MotoRoute Magazin 2/2025 od 9. dubna v prodeji
MotoLife
16. dubna
Fotogalerie ze zahájení motorkářské sezóny
MotoLife
11. dubna
Nehodovost motorek roste. Začátek sezony je rizikový
Všechny příspěvky ...