Budou další přeplňované motorky?

vydáno 6. 11. 2015, text David M. Bodlák, foto Suzuki, Kawasaki

Internet je v posledních týdnech plný nejzajímavějších informací ohledně novinek pro sezonu 2016. Některé fabriky už mají dokonce pár nových modelů odprezentovaných, ovšem největší otazník visí nad dalšími přeplňovanými stroji. Objevilo se totiž pár zajímavých fotek, které nám ještě pár dní nedají spát!

Ač jsou kompresorové Kawy H2/R již od minulého roku realitou, první, kdo rozvířil tyto vody a naznačil návrat kdysi zavrhnutých technologií, byla Suzuki, a to již na tokijské výstavě v roce 2013. Turbem poháněný koncept jménem Recursion se pak v celé své kráse představil zbytku světa na stánku Suzuki na veletrhu Intermot v Kolíně nad Rýnem na podzim roku 2014. Ovšem pak vše utichlo. Až nyní se Suzuki na tokijském veletrhu pochlubila samotným vodou chlazeným agregátem EX7, ověšeným rourami od turbodmychadla a mezichladiče, který tak trochu připomíná onen paralelní twin z Recursionu.

Koncept Suzuki Recursion z roku 2013
Koncept Suzuki Recursion z roku 2013
Koncept Suzuki Recursion z roku 2013


Tehdy se mluvilo o objemu 588 cm3 a výkonu nějakých 100 k při 8000 otáčkách a okolo 100 Nm@4500, to vše s nízkou spotřebou paliva, což jsou podle nás hodně zajímavé hodnoty. Jenže nic víc se momentálně neví. Suzuki nás tak se svým revolučním agregátem pěkně napíná, a vlastně jediné, čeho se opravdu bojíme, aby zase nezaspala, jak má ve zvyku. Teď má šanci být součástí revoluce, a řekněme si to na rovinu, nějaké opravdu radikální oživení by stávající modelová řada z Hamamatsu nutně potřebovala!

Turbodmychadlem přeplňovaný agregát Suzuki EX7


Lídrem zatím stále zůstává Kawasaki, která v Tokiu potvrdila, že projekt H2/R má své pokračování. I v příští sezoně zůstanou oba modely v malosériové výrobě a navíc s drobnými změnami. Nový temnější lak (škoda, rám v zelené metle vypadal podle nás mnohem lépe! ), upgrade nastavení řídicích jednotek nebo antihoppingová spojka pro H2, to jsou ty nejzásadnější změny. Zdaleka to ale není vše. Kawasaki totiž na tokijské show opět šokovala...

Kawasaki Ninja H2
Koncept Kawasaki SC01 „Spirit Charger“
Kawasaki Ninja H2R


Bizarní koncept SC01 neboli „Spirit Charger“ má být demonstrativní vizí dalšího možného využití kompresorové technologie v atraktivním balení. Už ne tak radikální jako H2/R, ale pořád dostatečně exkluzivní a navíc mnohem praktičtější pro každodenní použití. S tím souvisí i představení pravděpodobně plánovaného použití elektronicky štelovatelných klapek na vstupu do kompresoru, kterými se dosáhne regulace množství vzduchu a jeho směr. Cílem je maximální zefektivnění přísunu paliva pro namíchání optimální směsi a vír v nádrži by pak nemusel být tak markantní, jako je tomu u současné H2, kde se vám už po 110 km rozsvítí hladové oko, bdící nad 17litrovou nádrží. Síla – rychlost – radost, na tom všem si zelení nadále zakládají, bez toho by to nebyla ta pravá Kawasaki a my se jen můžeme těšit na další stroje, o kterých se nám doteď možná ani nezdálo. Každopádně vše podstatné se dozvíme již příští týden na mezinárodním veletrhu EICMA v italském Miláně.

Balanced Supercharged Engine

Balanced Supercharged Engine - zavřeno
Balanced Supercharged Engine - otevřeno
Balanced Supercharged Engine



Diskuze k článku

Pítrs 7. 11. 2015
Duch vypadá sakra dobře!

Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...