BMW R nineT: zpátky do minulosti aneb 90 let BMW Motorrad

aktualizováno 16. 10. 2013, text Prochy, foto BMW

V mnichovském muzeu BMW představil bavorský výrobce již loni avizovaný speciální model k oslavám 90 let BMW Motorrad.

V roce 1923 se začal prodávat první motocykl BMW s názvem R32, a jelikož Němci rádi oslavují, tak při příležitosti oslav devadesáti let odhalili nový model R nineT. Oldschoolový design evokuje právě R32, jenž byl zároveň prvním strojem, který nesl dnes již klasický motor typu boxer. Ve spojení s roadsterovým vzhledem skýtajícím nová neotřelá řešení, kde si každý může upravit vzhled motocyklu podle svých představ, tu máme od BMW opravdu nečekaný dárek.

Motor byl použit totožný, který již pracuje v modelu R 1200 R. Z objemu 1170 cm3 dává výkon 110 koní v 7750 otáčkách a poskytne jezdci maximální točivý moment 119 Nm při 6000 otáčkách za minutu. Šestistupňová převodovka spolupracuje s kardanovým hřídelem, který jen přenáší sílu na letmo uložené sedmnáctipalcové zadní kolo. Zde výrobce dovoluje v případě potřeby pozměnit šířku zadního ráfku ze standardního 5,5palcového na šestipalcový. Zavěšení zadního kola je klasický Paralever s centrální tlumií jednotkou.

Konstrukce rámu modelu R nineT byla vyvinuta s prioritou jednoduchých úprav dle každého jezdce. Například zadní část rámu se sedlem pro spolujezdce, držákem značky a zadním světlem lze zcela odmontovat, aniž by konečný vzhled vážněji utrpěl. Pokud se tak stane a řidič odmontuje zadní část motocyklu, potom hruška kardanového převodu nese trojici míst, na které je možné uchytit zadní světlo, směrovky a držák registrační značky, aby motocykl mohl opět legálně do ulic. Pro jiného individualistu je zde dále možnost přidělat hliníkovou krovku neboli kryt sedla spolujezdce ve stylu café racer. Klasická koncepce dvou výfukových koncovek vedených na levou stranu zapadá přesně do stylu roadster. Nebude-li se vám však toto „nastavení“ koncovek líbit, můžete sáhnout po titanové koncovce od mistra Akrapoviče anebo ji rovnou vyvést horem. Tradiční přední systém odpružení Telelever, který lze najít na modelové řadě R, bylo zde nahrazen dvojící obrácených vidlic se čtyřpístkovými radiálně uchycenými brzdiči pocházejícími ze superbiku S 1000 RR. Výrobce toto radikální řešení ospravedlňuje návratem designu ke klasickým kořenům, který zákazníci ocení, jelikož nejmodernější technologie použitá ze sportovního modelu je příslibem skvělých jízdních vlastností.

Z dalších příjemných detailů ve formě volitelného příslušenství musíme zmínit hliníkové kryty osmnáctilitrové nádrže a přívody vzduchu k airboxu s nápisem nineT. Také lze vybírat mezi eloxovanými, respektive karbonovými doplňky. Karbonový můžete mít přední blatník nebo kryt motoru. Najdeme tu ale i znáček BMW v předním světle nebo řídítka s nápisem BMW Motorrad. Výrobce navrhl na motocyklu i nový elektrický systém s velkou rezervou pro případné dodatečné montáže dalších elektronických součástí, která jsou jednou z mnoha volitelného příslušenství. Brzdový systém ABS je zde již v základu. Dostupná barevná varianta modelu R nineT bude černá Black Storm metalíza. 


Technické parametry:

Typ motoru: dvouválcový boxer

Objem: 1170 cm3

Max. výkon: 110.16 k (81.00 kW) / 7750 ot.

Max. točivý moment: 119 Nm / 6000 ot.

Kompresní poměr: 12,0:1

Vrtání x zdvih: 101,0 x 73,0 mm

Palivový system: vstřikování

Rozvod: DOHC

Chlazení: vzduchem a olejem

Převodovka: manuální šestistupňová

Sekundární pohon: kardan

Zdvih vpředu: 120 mm

Zdvih vzadu: 120 mm

Brzdy vpředu: dvoukotoučová

Průměr brzd vpředu: 320 mm

Pneu vpředu: 120/70 ZR 17

Brzdy vzadu: jednokotoučová

Průměr brzd vzadu: 265 mm

Pneu vzadu: 180/55 ZR 17

Hmotnost s náplněmi: 222 kg

Výška sedla: 785 mm

Rozvor: 1476 mm

Délka: 2200 mm

Šířka: 890 mm

Nádrž: 18 l

Zrychlení z 0 na 100 km/h: 3.6 s

Spotřeba paliva: 4,5 l / 100 km




Nepřehlédni na MotoLife

  • Motorbike 7/2020
  • Motorbike 6/2020
  • Motorbike 5/2020
  • Bridgestone rozšiřuje portfolio o čtyři nové pneumatiky s vynikající adhezí a ovladatelností
  • Motorbike 4/2020

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Aktuálně na MotoLife

Příspěvky motorkářů

Časopis Motorbike
včera v 16:26
     0   0
Motorbike test: BMW R1200GS Exclusive
Jaroslav Šíma
včera v 0:24
     1   0
Moje expozice "Motocykly s vůní dálek", se dostala až do AHA. Asi velká senzace... 
Magazín Motoroute
před 3 dny ve 14:38
     0   0
Vietnamem na motorce -  MotoRoute cestopis
Časopis Motorbike
před 3 dny ve 14:29
     0   0
Motorbike test: Ducati Scrambler 1100
Všechny příspěvky ...