BMW R nineT: zpátky do minulosti aneb 90 let BMW Motorrad

aktualizováno 16. 10. 2013, text Prochy, foto BMW

V mnichovském muzeu BMW představil bavorský výrobce již loni avizovaný speciální model k oslavám 90 let BMW Motorrad.

V roce 1923 se začal prodávat první motocykl BMW s názvem R32, a jelikož Němci rádi oslavují, tak při příležitosti oslav devadesáti let odhalili nový model R nineT. Oldschoolový design evokuje právě R32, jenž byl zároveň prvním strojem, který nesl dnes již klasický motor typu boxer. Ve spojení s roadsterovým vzhledem skýtajícím nová neotřelá řešení, kde si každý může upravit vzhled motocyklu podle svých představ, tu máme od BMW opravdu nečekaný dárek.

Motor byl použit totožný, který již pracuje v modelu R 1200 R. Z objemu 1170 cm3 dává výkon 110 koní v 7750 otáčkách a poskytne jezdci maximální točivý moment 119 Nm při 6000 otáčkách za minutu. Šestistupňová převodovka spolupracuje s kardanovým hřídelem, který jen přenáší sílu na letmo uložené sedmnáctipalcové zadní kolo. Zde výrobce dovoluje v případě potřeby pozměnit šířku zadního ráfku ze standardního 5,5palcového na šestipalcový. Zavěšení zadního kola je klasický Paralever s centrální tlumií jednotkou.

Konstrukce rámu modelu R nineT byla vyvinuta s prioritou jednoduchých úprav dle každého jezdce. Například zadní část rámu se sedlem pro spolujezdce, držákem značky a zadním světlem lze zcela odmontovat, aniž by konečný vzhled vážněji utrpěl. Pokud se tak stane a řidič odmontuje zadní část motocyklu, potom hruška kardanového převodu nese trojici míst, na které je možné uchytit zadní světlo, směrovky a držák registrační značky, aby motocykl mohl opět legálně do ulic. Pro jiného individualistu je zde dále možnost přidělat hliníkovou krovku neboli kryt sedla spolujezdce ve stylu café racer. Klasická koncepce dvou výfukových koncovek vedených na levou stranu zapadá přesně do stylu roadster. Nebude-li se vám však toto „nastavení“ koncovek líbit, můžete sáhnout po titanové koncovce od mistra Akrapoviče anebo ji rovnou vyvést horem. Tradiční přední systém odpružení Telelever, který lze najít na modelové řadě R, bylo zde nahrazen dvojící obrácených vidlic se čtyřpístkovými radiálně uchycenými brzdiči pocházejícími ze superbiku S 1000 RR. Výrobce toto radikální řešení ospravedlňuje návratem designu ke klasickým kořenům, který zákazníci ocení, jelikož nejmodernější technologie použitá ze sportovního modelu je příslibem skvělých jízdních vlastností.

Z dalších příjemných detailů ve formě volitelného příslušenství musíme zmínit hliníkové kryty osmnáctilitrové nádrže a přívody vzduchu k airboxu s nápisem nineT. Také lze vybírat mezi eloxovanými, respektive karbonovými doplňky. Karbonový můžete mít přední blatník nebo kryt motoru. Najdeme tu ale i znáček BMW v předním světle nebo řídítka s nápisem BMW Motorrad. Výrobce navrhl na motocyklu i nový elektrický systém s velkou rezervou pro případné dodatečné montáže dalších elektronických součástí, která jsou jednou z mnoha volitelného příslušenství. Brzdový systém ABS je zde již v základu. Dostupná barevná varianta modelu R nineT bude černá Black Storm metalíza. 


Technické parametry:

Typ motoru: dvouválcový boxer

Objem: 1170 cm3

Max. výkon: 110.16 k (81.00 kW) / 7750 ot.

Max. točivý moment: 119 Nm / 6000 ot.

Kompresní poměr: 12,0:1

Vrtání x zdvih: 101,0 x 73,0 mm

Palivový system: vstřikování

Rozvod: DOHC

Chlazení: vzduchem a olejem

Převodovka: manuální šestistupňová

Sekundární pohon: kardan

Zdvih vpředu: 120 mm

Zdvih vzadu: 120 mm

Brzdy vpředu: dvoukotoučová

Průměr brzd vpředu: 320 mm

Pneu vpředu: 120/70 ZR 17

Brzdy vzadu: jednokotoučová

Průměr brzd vzadu: 265 mm

Pneu vzadu: 180/55 ZR 17

Hmotnost s náplněmi: 222 kg

Výška sedla: 785 mm

Rozvor: 1476 mm

Délka: 2200 mm

Šířka: 890 mm

Nádrž: 18 l

Zrychlení z 0 na 100 km/h: 3.6 s

Spotřeba paliva: 4,5 l / 100 km




Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Zabudnuté tímy MotoGP – Aspar Racing Team
  • Motorbike 4/2021
  • Zabudnuté tímy MotoGP – Konica Minolta Honda
  • Vychází časopis Drž stopu
  • Šeri testuje - Yamaha MT-09

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
před 6 hodinami
Vzpomínka na poslední závod "Okruhu Stanislava Maliny" v roce 1975 vyplňuje další dílek v mozaice historie silničních závodů minulého století v Československu..
www.moto.cz/.../863-pisek-1975
Motocyklová asociace ČR
před 16 hodinami
Policejní hlídka chtěla zastavit k silniční kontrole motorkáře, kterému předtím radarem naměřila rychlost přes 200 km/hod. Následná honička skončila smrtí motorkáře.
Marek Lichtenberg
před 26 minutami
0
Úplně zbytečná ztráta života motorkáře, ale otočit se na dálnici do protisměru, to může udělat jenom blbec!
Časopis Motorbike
včera v 15:40
MOTO ITALIA s.r.o. slaví 20 let zastupování značky Ducati v České republice a chystá jaro plné předváděcích akcí! DUCATI SEASON OPENING otevře sezónu na dealerstvích v sobotu 24. dubna. DUCATI TOUR - 12. ročník seriálu testovacích dnů Ducati. Od konce dubna do začátku června vždy v sobotu.
Ducati Multistrada Experience, 3 dny zaměřené výhradně na Multistrady. Jako bonus tradiční okruhový DUCATI DEN v Mostě.
Bikes.cz
před 4 dny ve 22:46
Filip Tichý představil Aprilia Tuono 660 s ovladatelností stopětadvacítky a sílou litru! Technická data k motorce najdeš na bikes.cz: https://www.bikes.cz/2021/aprilia-tuono-660
Všechny příspěvky ...