Ariel se vrací do jedné stopy
vydáno 19. 6. 2014, text Prochy, Web, foto Web
Britští výrobci motocyklů to po druhé světové válce neměli jednoduché. Ti, které nezahubila odbytová krize druhé poloviny 50. let, neodolali nástupu Japonců.
A to i přesto, že japonští designéři se jejich tvary nechávali do značné míry (někdy až příliš) inspirovat. Jejich výrobky byly však kvalitnější, spolehlivější a levnější. AJS, Ariel, BSA, Norton, Triumph, Velocette, Vincent – to jsou ta nejznámější jména. Kromě několikrát vzkříšeného Nortonu z nich přežil akorát Triumph a i ten si dal sedmiletou pauzu, než jej začátkem 90. let minulého věku obnovil John Bloor.



Nyní se chystá na návrat Ariel. Ariel Motor Company Ltd. dnes sídlí v Crewkerne v hrabství Sommerset. S původní firmou Ariel Motorcycles z Bournbrooku u Birminghamu nemá nic společného, pouze název je stejný. Ta začínala vlastně už v roce 1870 (! ) vysokými koly, v letech 1902–1967 vyráběla motocykly a skončila o tři roky později tříkolovým mopedem. To už byla dávno součástí konkurenční BSA a nakonec je převzal zmiňovaný Triumph. Zdaleka nejznámějšími stroji jsou její čtyřválce Square Four s objemy 500, 600 a 1000 cm3. Je zajímavé, že do roku 1925 stavěla i automobily, tři roky před vypuknutím první světové války jejich výrobu přestěhovala do Coventry.

O tom, kdy odstartuje sériová (či spíše kusová) produkce, bohužel zatím nepadlo ze Saundersových úst ani slovo. Cenovku 20 tisíc liber (676 tisíc korun) můžeme brát spíše jako orientační.