Motocyklem roku 2012 je Ducati 1199 Panigale
vydáno 23. 4. 2012, text Jan Rameš, foto SDA
V anketě se sčítaly hlasy 24členné odborné poroty a veřejnosti (letos přišlo od veřejnosti přes 32 600 hlasů). Motorky tedy lidi pořád baví, i když co si budeme vykládat, motivací pro účast mohla být i některá z cen. Tu první, zbrusu nového Scramblera od Triumphu, vyhrál pan Becher z Prahy (losováno z osudí za dohledu státní notářky).
Skútry
V kategorii Skútry se letos sešlo osm strojů a byly společně s naháči nejpočetnější kategorií. Tady se očekávala velká bitva - u veřejnosti to vyhrála Aprilia SRV 850 a u odborníků BMW C 650 GT. Když se ale hlasy sečetly, celkovým vítězem se stalo BMW právě před Aprilií, třetí skončil nový Tmax od Yamahy a hned za ním Honda Integra s dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou.
Naked bikes
Tady vznikla velice zajímavá situace. Odborníci na první místo nominovali Husqvarnu Nuda a těsně za ni KTM 690 Duke, ovšem veřejnost jim přisoudila až sedmé a šesté místo, když to u lidí vyhrálo o prsa BMW F 800R před Harleyem XR 1200X, pro odborníky pátý a šestý stroj. Vítězem kategorie Naked bikes se tedy stala Honda NC700S! Pro veřejnost třetí, pro odborníky čtvrtá, ale po součtu hlasů zcela jednoznačně s odstupem první. V nabité konkurenci trochu nečekané, nicméně ve finále zasloužené vítězství. A zcela překvapivě jediné nejen pro Hondu, ale vůbec pro jakoukoli japonskou motorku v celém letošním ročníku!
Sportovní silniční motocykly
Sedm strojů se utkalo v této prestižní kategorii. To je ta pravá výstava technologií a pokroku a když je špatný rok, není pořádně co prezentovat, ovšem letos se do toho jednotlivé značky zase opřely a trojici japonských litrů a jedné čtrnáctistovky doplnil jeden evropský litr, dokonce jedna Bimota a hlavně zbrusu nový revoluční superbike od Ducati, všemi vychvalovaná 1199 Panigale, v případě této ankety ve verzi S Tricolore. Byla velkým favoritem, to pochopitelně, ale při pohledu na tu konkurenci jsem si nebyl tak úplně jistý. No a vidíte, zrovna tady byli jak odborníci, tak široká veřejnost zcela jednoznační a Panigale získala své vítězství s pohodlným náskokem před novým BMW a Firebladem. Ducati tak zopakovala svůj triumf z roku 2007, kdy supersporty vyhrála tehdy nová 1098, a je to zajímavá úspěšnost italské značky – když už něco v anketě Motocykl roku má, vždycky to vyhraje…
Choppery a cruisery
Podobně je na tom i Harley-Davidson mezi choppery a cruisery. Nepamatuji si ročník, kdy by tuhle kategorii vyhrál někdo jiný, a že tam kolikrát byla hodně zajímavá konkurence. Až jsem si z Martina Heřmanského, šéfa H-D pro celý náš středoevropský region, dělal legraci, jestli nechtějí udělat dvě kategorie, samostatně stroje H-D a „cruisery kromě H-D“. Kupodivu nechtějí. I tentokrát jejich Sportster Seventy-Two jasně kraloval, a nic proti němu nezmohly ani dvě krásné Victory.
Cestovní silniční motocykly
Tady se maličká Kawasaki ER-6f postavila dvěma Goliášům, Victory Cross Country Tour a Harley-Davidsonu Street Glide ve voňavé verzi CVO. V téhle kategorii jako jediné se veřejnost a odborníci stoprocentně shodli, „Strít Glajda“ před Kawou a Victory. Zajímavé ale je, že u veřejnosti Kawa šlapala na paty Harleyi a Victory měla odstup, zatímco u odborníků to Kawa měla před Victory jen o prsa (teda spíš o kapotu).
Endura včetně cestovních
Zde se očekával velikánský souboj. Šest strojů a samé pojmy. Zarazí až jednoznačně šesté místo Kawasaki Versys 1000, naopak nepřekvapí, že KTM Freeride 350 odsoudila veřejnost na předposlední příčku, zatímco odborníci jej vynesli na stříbrný plac. Po součtu hlasů ale všem vypálil rybník Triumph Tiger Explorer, nový tříválcový mastodont, a jen těsně za ním skončila Honda Crosstourer (u odborníků první, u veřejnosti druhá). Třetí místo připadlo BMW G 650 GS Sertao a porazilo i oblíbeného V-Stroma od Suzuki, což opět potvrzuje, že Češi mají Bavoráky prostě rádi.
O tom, kdo se po součtu všech hlasů stal absolutním vítězem, tím, kdo se může pyšnit titulem Motocykl roku 2012, jste se dozvěděli už z nadpisu: Ducati 1199 Panigale. Podle mého soukromého názoru zcela oprávněně, protože tahle motorka je svou konstrukcí zcela jednoznačně největší peckou letošní sezony a po designové stránce je to také mazlik. Navíc první testy ukazují, že splňuje všechny naděje do ní vkládané. Gratulujeme!
Letošní ročník ankety byl v lecčems velice zajímavý. První absolutní vítězství Ducati, druhé v kategorii, a to při pouhých dvou účastech. Harley-Davidson poprvé nevyhrál jen choppery, ovšem na metu nejvyšší ještě čeká. Japonci brali jedinou trofej, a to ještě nemůžeme mluvit o skutečném opanování své kategorie. Dva největší rivalové z let minulých, Honda a BMW, nejenže nerozlouskli svůj nerozhodný souboj v počtu titulů (je to 5:5), ale přestože nominovali po čtyřech strojích, odnesli si každý jen jedno dílčí vítězství. Zase to aspoň po letech bylo zajímavé až do poslední minuty.
Hitparáda vítězů ankety Motocykl roku<br />
1997 – Honda CBR1100XX Super Blackbird<br />
1998 – Yamaha YZF-R1<br />
1999 – Suzuki GSX1300R Hayabusa<br />
2000 – Kawasaki ZX-12R Ninja<br />
2001 – Suzuki GSX-R1000<br />
2002 – Honda VFR800F<br />
2003 - Honda CBR600RR<br />
2004 – Honda CBR1000RR Fireblade<br />
2005 – BMW R 1200 GS<br />
2006 - BMW R 1200 GS Adventure<br />
2007 – KTM 990 Adventure<br />
2008 – Honda CB1000R<br />
2009 - BMW R 1200 GS Adventure<br />
2010 - BMW S 1000 RR
Další iČMN články
-
50 let řadových čtyřválců Honda
Společnost Honda slaví 50 let řadových čtyřválců Honda od představení legendární CB750 v roce 1969. Při příležitosti akce Wheels & Waves představila dvanáct upravených modelů CB1000R...
-
15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
Na výstavišti v pražských Letňanech se již tento víkend (12. - 14. dubna) koná 15. ročník mezinárodní výstavy motocyklových staveb a přestaveb - Bohemian Custom Bike 2019. Opět nejde pouze o přestavby, nýbrž o kulturu, která se k customům vztahuje - krásné ženy, hudba, airbrush, tetování...
-
MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019
Zveme vás na III. ročník MOTO VÝSTAVY LIBEREC 2019. Probíhá již od zítřejšího pátku 5. do neděle 7. dubna 2019 v Centru Babylon. Vystavených bude cca 90 strojů, a to jak sériových novinek, tak především custom staveb, veteránů a sportovních motocyklů...
Články na MotoLife
-
Motorbike 4/2024
Začátek každé sezóny pro nás znamená testování novinek a ani
letošní rok není výjimkou. V aktuálním vydání Motorbike jich najdete hned šest
– dvě z nich jsme vyzkoušeli ve Francii, jednu ve Španělsku, pro další jsme si
zaletěli až na exotické Filipíny, pátou jsme prohnali po našich silnicích a
šestou po motokrosové trati. Zároveň už se rozjely i světové závodní seriály,
kalendář se bleskurychle pl...
-
Motorbike 3/2024
Na přelomu února obvykle vytahují stroje
hlavně enduráři, skútristi a sem tam se nějaký odvážlivec pustí na silnici,
ačkoli asfalt nejeví ani nejmenší snahu podržet gumy. Letos je ale všechno
trochu jinak a dá se říct, že sezóna pomalu začala. Spousta z nás už má
svou první letošní jízdu za sebou. Ze zkušenosti ale víme, že po prvním
namlsání můžou přijít ještě spousty dnů studených a otravně...
-
Motorbike 1-2/2024
Lidová
pranostika „únor bílý, pole sílí“ aktuálně zrovna neplatí a naopak díky
současným teplotám spíš sílí počet motorkářů, kteří už to letos nevydrželi a
alespoň na pár hodin vytáhli provětrat jak sebe, tak své stroje. No, a aby se
(a nejen oni, ale i ti, kteří se startem nové sezóny teprve vyčkávají) měli čím
zabavit za ještě stále dlouhých zimních večerů, připravili jsme pro ně letošní
první v...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
Slovy jednoho z našich motoristických komentátorů „čas letí
jako zchvácená herka“ a tak je tu opět závěr roku a s ním i Motorbike Katalog
motocyklů, skútrů a čtyřkolek pro rok příští. Letos jde již o dvanáctý ročník a
jako obvykle jsme při jeho tvorbě spolupracovali s dovozci jednotlivých značek,
nebo lépe řečeno s většinou dovozců, takže všechny stroje - je jich, včetně
novinek, přes 700 - které ...
-
Motorbike 12/2023
Zima se dostavila bleskurychle
a hádáme, že teď už drtivá většina z nás motorky konečně uklidila do garáží –
na sněhu a v mrazu to už vážně není o radosti, ale spíš o přežití. A abyste se,
než sníh roztaje (což v našich končinách netrvá naštěstí nijak dlouho)
nenudili, máme pro vás poslední letošní vydání Motorbike. Co v něm najdete
naleznete níže, takže přejeme hezké počtení a samozřejmě i krásné...