Motocyklem roku 2012 je Ducati 1199 Panigale

vydáno 23. 4. 2012, text Jan Rameš, foto SDA

V anketě se sčítaly hlasy 24členné odborné poroty a veřejnosti (letos přišlo od veřejnosti přes 32 600 hlasů). Motorky tedy lidi pořád baví, i když co si budeme vykládat, motivací pro účast mohla být i některá z cen. Tu první, zbrusu nového Scramblera od Triumphu, vyhrál pan Becher z Prahy (losováno z osudí za dohledu státní notářky).

Skútry
V kategorii Skútry se letos sešlo osm strojů a byly společně s naháči nejpočetnější kategorií. Tady se očekávala velká bitva - u veřejnosti to vyhrála Aprilia SRV 850 a u odborníků BMW C 650 GT. Když se ale hlasy sečetly, celkovým vítězem se stalo BMW právě před Aprilií, třetí skončil nový Tmax od Yamahy a hned za ním Honda Integra s dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou.

Naked bikes
Tady vznikla velice zajímavá situace. Odborníci na první místo nominovali Husqvarnu Nuda a těsně za ni KTM 690 Duke, ovšem veřejnost jim přisoudila až sedmé a šesté místo, když to u lidí vyhrálo o prsa BMW F 800R před Harleyem XR 1200X, pro odborníky pátý a šestý stroj. Vítězem kategorie Naked bikes se tedy stala Honda NC700S! Pro veřejnost třetí, pro odborníky čtvrtá, ale po součtu hlasů zcela jednoznačně s odstupem první. V nabité konkurenci trochu nečekané, nicméně ve finále zasloužené vítězství. A zcela překvapivě jediné nejen pro Hondu, ale vůbec pro jakoukoli japonskou motorku v celém letošním ročníku!

Sportovní silniční motocykly
Sedm strojů se utkalo v této prestižní kategorii. To je ta pravá výstava technologií a pokroku a když je špatný rok, není pořádně co prezentovat, ovšem letos se do toho jednotlivé značky zase opřely a trojici japonských litrů a jedné čtrnáctistovky doplnil jeden evropský litr, dokonce jedna Bimota a hlavně zbrusu nový revoluční superbike od Ducati, všemi vychvalovaná 1199 Panigale, v případě této ankety ve verzi S Tricolore. Byla velkým favoritem, to pochopitelně, ale při pohledu na tu konkurenci jsem si nebyl tak úplně jistý. No a vidíte, zrovna tady byli jak odborníci, tak široká veřejnost zcela jednoznační a Panigale získala své vítězství s pohodlným náskokem před novým BMW a Firebladem. Ducati tak zopakovala svůj triumf z roku 2007, kdy supersporty vyhrála tehdy nová 1098, a je to zajímavá úspěšnost italské značky – když už něco v anketě Motocykl roku má, vždycky to vyhraje…

Choppery a cruisery
Podobně je na tom i Harley-Davidson mezi choppery a cruisery. Nepamatuji si ročník, kdy by tuhle kategorii vyhrál někdo jiný, a že tam kolikrát byla hodně zajímavá konkurence. Až jsem si z Martina Heřmanského, šéfa H-D pro celý náš středoevropský region, dělal legraci, jestli nechtějí udělat dvě kategorie, samostatně stroje H-D a „cruisery kromě H-D“. Kupodivu nechtějí. I tentokrát jejich Sportster Seventy-Two jasně kraloval, a nic proti němu nezmohly ani dvě krásné Victory. 

Cestovní silniční motocykly
Tady se maličká Kawasaki ER-6f postavila dvěma Goliášům, Victory Cross Country Tour a Harley-Davidsonu Street Glide ve voňavé verzi CVO. V téhle kategorii jako jediné se veřejnost a odborníci stoprocentně shodli, „Strít Glajda“ před Kawou a Victory. Zajímavé ale je, že u veřejnosti Kawa šlapala na paty Harleyi a Victory měla odstup, zatímco u odborníků to Kawa měla před Victory jen o prsa (teda spíš o kapotu).

Endura včetně cestovních
Zde se očekával velikánský souboj. Šest strojů a samé pojmy. Zarazí až jednoznačně šesté místo Kawasaki Versys 1000, naopak nepřekvapí, že KTM Freeride 350 odsoudila veřejnost na předposlední příčku, zatímco odborníci jej vynesli na stříbrný plac. Po součtu hlasů ale všem vypálil rybník Triumph Tiger Explorer, nový tříválcový mastodont, a jen těsně za ním skončila Honda Crosstourer (u odborníků první, u veřejnosti druhá). Třetí místo připadlo BMW G 650 GS Sertao a porazilo i oblíbeného V-Stroma od Suzuki, což opět potvrzuje, že Češi mají Bavoráky prostě rádi.

O tom, kdo se po součtu všech hlasů stal absolutním vítězem, tím, kdo se může pyšnit titulem Motocykl roku 2012, jste se dozvěděli už z nadpisu: Ducati 1199 Panigale. Podle mého soukromého názoru zcela oprávněně, protože tahle motorka je svou konstrukcí zcela jednoznačně největší peckou letošní sezony a po designové stránce je to také mazlik. Navíc první testy ukazují, že splňuje všechny naděje do ní vkládané. Gratulujeme!
Letošní ročník ankety byl v lecčems velice zajímavý. První absolutní vítězství Ducati, druhé v kategorii, a to při pouhých dvou účastech. Harley-Davidson poprvé nevyhrál jen choppery, ovšem na metu nejvyšší ještě čeká. Japonci brali jedinou trofej, a to ještě nemůžeme mluvit o skutečném opanování své kategorie. Dva největší rivalové z let minulých, Honda a BMW, nejenže nerozlouskli svůj nerozhodný souboj v počtu titulů (je to 5:5), ale přestože nominovali po čtyřech strojích, odnesli si každý jen jedno dílčí vítězství. Zase to aspoň po letech bylo zajímavé až do poslední minuty.

Hitparáda vítězů ankety Motocykl roku<br />
1997 –&nbsp;Honda CBR1100XX Super Blackbird<br />
1998 –&nbsp;Yamaha YZF-R1<br />
1999 –&nbsp;Suzuki GSX1300R Hayabusa<br />
2000 –&nbsp;Kawasaki ZX-12R Ninja<br />
2001 –&nbsp;Suzuki GSX-R1000<br />
2002 –&nbsp;Honda VFR800F<br />
2003 -&nbsp;Honda CBR600RR<br />
2004 –&nbsp;Honda CBR1000RR Fireblade<br />
2005 –&nbsp;BMW R&nbsp;1200 GS<br />
2006 -&nbsp;BMW R&nbsp;1200 GS Adventure<br />
2007 –&nbsp;KTM 990 Adventure<br />
2008 –&nbsp;Honda CB1000R<br />
2009 -&nbsp;BMW R&nbsp;1200 GS Adventure<br />
2010 -&nbsp;BMW S&nbsp;1000 RR


Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 5/2022
  • Motorbike 4/2022
  • Motorbike 3/2022
  • Šeri testuje - Ducati Monster 1100 EVO – Dlouhodobý test
  • Blood Ridaz

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
před 4 dny v 15:12
Keďže motoristický šport sledujem od svojich piatich rokov, konkrétne od roku 1979, spomínam si na rôzne zásahy funkcionárov počas totalitného režimu do práv pretekárov, pričom jednou z najsilnejších spomienok je pre mňa zavedenie tzv. komerčných stykov, cez ktoré povolili vybraným jazdcom reprezentovať, ale tí si to museli tvrdo platiť a nesmeli bodovať do domáceho šampionátu… Že ešte aj po viac ako 30 rokoch dýcha zastrešujúca organizácia duchom totality je však pre mňa k neuvereniu…
Magazín Motoroute
před 5 dny ve 22:26
Nepropásni svátek příznivců značky Ducati ❗️
DUCATI DEN se uskuteční ve středu 8. června 2022 od 9 do 18 hodin v areálu Autodromu v Mostě.
Časopis Motorbike
6. května v 15:50
Květnový Motorbike je na stáncích! Víc se dovíš  na www.motolife.cz/.../motorbike-5-2022-motorbike-45ec
Bikes.cz
28. dubna
Informace, které nejsou začátkem sezóny na škodu...
Všechny příspěvky ...