Matěj Vít – závodný talent z Chotěšic

vydáno 1. 12. 2020, text Šeri, Matěj Vít, foto Matěj Vít

V dnešnom rozhovore vám predstavíme talentovaného mladíka, Matěja Víta. Pohovorili sme si s ním o jeho pretekárskych úspechoch, zážitkoch ale aj o tom, ako vlastne jeho láska k pretekaniu vôbec vznikla.

Ahoj Matěji, Úvodom by som Ťa rád privítal v našom rozhovore. Mohol by si sa nám v krátkosti predstaviť? Odkiaľ si a tak podobne?

Ahoj, já jsem Matěj Vít, je mi 18 let bydlím ve vesnici jménem Chotěšice, nedaleko Poděbrad. Jsem student čtvrtého ročníku na Zemědělské škole v Poděbradech.

Povedz nám, ako si sa dostal k závodom, skús nám opísať Tvoje začiatky.

Vše to začalo, když mi bylo 5 let, taťka jednou přišel, jestli bych nechtěl jezdit na motorce. Já řekl že ano, no, a tak první motorka byla doma. Byla to Blata „dva a   půlka“. Poté jsme zakoupili další motorku tentokrát už trochu silnější Blata Elite 40 na ní jsme odjeli 2 sezóny. V té sezóně jsem vlastně vyhrál svůj první titul Mistra ČR. Dále jsme chtěli už něco úplně jiného, než měli ostatní mí soupeři. Proto jsme koupili tehdy náš poslední minibike a to Italský minibike od SG Racing.

Začínal si ako 5 ročný, povedz nám, ako sa zrodí v hlave 5 ročného chalana nápad pretekať?

Taťka viděl, že mi to očividně jde, tak jsme začali jezdit hobby závody v Pražských Letňanech na letišti a v Pardubicích. Potom jsme šli do MČR (Mistroství Republiky). Jezdili jsme také na Slovensko do Skalice a do Dunajské Stredy. Později jsme byly také  dvakrát na mistroství Evropy v Německu a v Itálii. V Itálii jsem jel úplně poprvé Evropu, takže jsem se ani nekvalifikoval do závodu. Německo už bylo pro nás lepší, no vlastně horší :). Nemohli jsme nastavit motorku, neměla skoro žádný výkon. Ale i s motorkou, která neměla žádný výkon jsem dokázal na vodě zajet v kvalifikaci třetí místo. To pro nás byl obrovský úspěch, když si vzpomenu, že zamnou byly kluci, co dneska jezdí Mistroství světa MOTO 3.

My všetci máme radi pretekanie, ale sami nepretekáme. Čo to znamená, hlave pre malého začínajúceho chalana. Ako vyzerali Tvoje tréningy?

Už od mala jsem vždy chtěl jezdit na co nejvyšších příčkách. Myslím si, že jsem se hodně naučil v dětství, co dokážu využít i teď na velké motorce. Měl jsem na trénování supermotarda Polini XP4T 110, to byla vlastně moje první motorka, na které jsem musel už řadit.

Kto s Tebou začínal možno zo súčasných jazdcov ktorých by mohli čitatelia poznať? Skús si na niekoho spomenúť.

Asi nejznámější je Filip Salač (MOTO 3), právě s ním jsem byl dvakrát na Mistroství Evropy. Dále také třeba Petr Svoboda (SSP 300), Ondra Vostatek kterého jsem učil na motorce.

Čo vaši? Bez ich podpory by to isto nešlo. Čo vravia na Tvoje pretekanie dnes? Isto majú trošku strach. Hlásiš sa im hneď po závode?

Na závody jezdím s tátou, na prvním závodě, který jsem jel (Jarní Cena Brna) mi táta po závodě řekl, “Když si jel do závodu a odstartoval, měl jsem velký strach, aby ses mi vrátil v pořádku“ a když jsem přijel do cíle, bylo na něm vidět dojetí a radost, že jsem v pořádku a s dobrým výsledkem. I teď po sezoně, vím že má táta vždycky strach, aby se něco nestalo a dojel jsem.

Vieme o Tebe, že máš za sebou i pekné úspechy, pochváľ sa nám, čo sa Ti podarilo za Tvoju kariéru.

V deseti letech jsem byl vicemistr ČR, první na Slovensku a velký význam pro mě bylo to třetí místo na ME v Německu v kvalifikaci. Jinak tuto sezónu máme největší úspěch druhé místo v Trenčíne na Slovensku. Dymokury byl můj druhý závod na přírodním okruhu a dojel jsem tam 7. Byla tam velká konkurence z IRRC.

Kde jazdíš teraz aktuálne?

Letošní sezónu se nic moc nejelo, kvůli COVIDU, ale jel jsem celou sezónu DAFITEM, Jarní a Letní cenu Brna. Jarní cena byl můj první závod po osmileté pauze, dojel jsem tam 18. na vodě z 33 jezdců, druhý závod se už jel na suchu, a to jsem dojel 15. Pak jsem jel v Trenčíně, kde jsem si vyjel své první druhé místo na R6. Dymokury máme zhruba 5 km od domova, takže naše účast tam nemohla chybět. V Dymokurech jsem jel poprvé v životě a dojel jsem 7., hned za Michlaem Veckem.

Ako sa Ti jazdí s Yamahou R6? Skús nám ju trochu opísať. Je pekelne rýchla, však?

Jezdí se mi na ni skvěle a strašně mě to baví, ale je to stále moje první velká motorka, na které jedu první sezónu. Třeba přijde nějaká nová příležitost, na čem mohu závodit.

Má Tvoja motorka niečo špeciálne čo iný nepoužívajú?

Nemá žádné úpravy, co se týká motoru je to STOCK (sériový motor), jediné, co tam je tak podvozek, pitlimiter a palivové mapy.

Koluje sa o Tebe, že Ti sedí jazda na vode. Je to pravda? Si rodený „vodník“?

Ano, vodu mám rád, protože si myslím že na ni jedu lépe než moji soupeři. Ale díky komu se mi tak daří na vodě, je můj taťka, který mi poradil, co mám dělat a jak mám jet. To si pamatuji už od mých začátků.

Povedz, akým spôsobom sa udržuješ vo forme počas sezóny aj mimo nej? Máš osobného trénera alebo cvičíš sám?

Jezdím trénovat na crossce mám Kawasaki kx250f 2017, jinak jezdím na kole abych pořád držel nějaká řídítka v ruce. Můj trenér je taťka.

Aha, takže Ti nie je cudzí ani offroad, berieš to iba ako doplnkový tréning k cestným pretekom alebo na nej aj nejak pretekáš?

Beru to pouze jako trénink, abych nevypadl z rytmu.

Jazdíš po ceste na motorke i v súkromí? Máš nejakú ktorú používaš i na cestu do premávky?

Občas jezdím, ale hodně výjimečně, spíše to beru jako část relaxu a odpočinku. Mám  Kawasaki Zephyr 550. Ani to není žádný žávoďák, spíš veterán.

Matěji, ako je to so sponzormi v Čechách. Zháňajú sa ťažko alebo ľahko? Skús nám povedať ako je to náročné nejakého sponzora získať a aké to stojí úsilie?

Většina mých sponzorů jsou taťkovi přátelé a kamarádi. Shánění sponzorů je pro mě zatím velkou neznámou, táta se pokusí nějaké sponzory sehnat, ale vím že to není jednoduché… Snad se na nás usměje štěstí! Bez nich to bohužel nepůjde.

Poraď našim čitateľom, kde by mali začať ak by uvažovali o pretekaní tak ako Ty? Na koho sa obrátiť?

Hlavně by měli mít vztah k motorkám obecně. Mít chuť a odhlodání dělat něco co nedělá každý smrtelník. Dnes se to dá vyzkoušet v nějaké moto škole nebo akademii, ať už je to na minibiku, ovále nebo velké motorce.

Všimol som si, že používaš už od minibike štartovné číslo #58, je v tom nejaká symbolika? Prezraď nám viac.

To je pravda. Používám ho už od mala. Moje číslo má velký význam. Pětka, protože jsem v pěti letech začal jezdit a osmička, protože jsem se 8. ledna narodil.

Tiež sa dívam, že ako prilbu máš Shark, replika Scott Redding. Odprezentuj nám ju trošku. Je vidno, že má závodnú aerodynamiku... Ako si s touto prilbou spokojný?

Ano mám. Už když vyšla poprvé tak jsem na ni koukal. Je to hodně dobrá helma na okruh i na obyčejní cestu. Je také lehká a hlavně bezpečná, což se na okruh hodně hodí. Řekl bych že je to naprostá špička! I to křidélko má svůj význam. Kvůli skvělé aerodynamice obtéká proud vzduchu perfektně tělo jezdce.

Máš nejaký zvláštny rituál na závodoch, prezraď, ak to nie je tajné.

Žádný nemám, ale jsem vždy před závodem rád sám. Musím se naladit na správnou vlnu. Vše si urovnat v hlavě abych neudělal žádnou chybu.

Čo plány do budúcna, kde by si chcel svoje pretekanie smerovať?

Příští rok chceme zkusit Aple Adria CUP. To je teď náš velký cíl. Potom uvidíme, jak se nám tam bude dařit. Chceme odjet nebo dva závody, podle toho jestli se nám na základě letošních výsledků podaří sehnat nějakého partnera, bohužel je to tak, bez partnerů to nejde…

Rada na záver, čo by si odkázal motorkárom?

Nezávoďte na obyčejných silnicích, jestli se chcete předvést, tak jen na trati nebo na uzavřené ploše, protože silnice není okruh. Hlavně vždy dojet domů.

Matěji, moc díky za Tvoj čas a budeme sa z Miluji Motorky tešiť na ďalšie stretnutie!

Já moc děkuji za tento rozhovor, budu se těšit na další setkání s Vámi. Ahoj :)

Matěj Vít:

FACEBOOK

IG

Sponzorship

MMB

LOSTAV

MONTEX WELDING

STK NOUZOV

AUTODÍLNA ZÁHORNICE

SDRUĚNÍ SOUKROMÝCH PODNIKATELŮ BOSTR

NKB STŘECHY, FASÁDY




Další články z rubriky

  • Matěj Vít – 600 ccm Czech Champion 2021
  • Špeciálne farby MotoGP - 2010 až 2021
  • Špeciálne farby MotoGP - 2003 až 2009

Kam dál

  • Motorbike 12/2024
  • Motorbike 11/2024
  • Motorbike 10/2024