Z ARCHIVU ČMN 2005: Od uvedení Aprilie Atlantic 250 na trh mají konkurenti nelehké spaní
CMN 2005

Mazlík pro každý den

Poté, co Aprilia představila svého maxiskútra - Atlantic 500, si kdosi u rýsovacího prkna vzpomněl na mnoho lidí, kteří se nepotřebují kolem sebe ohánět technickými daty a jsou rádi, že za opravdu lákavé peníze pořídí stroj pro každodenní užití. Plán se však lehce zvrhnul a tak kromě toho Atlantic 250 nabízí příjemné cestování, stabilní podvozek a nízké provozní náklady.

vydáno 24. 8. 2015, vyšlo v ČMN 12/2005, text Radek Holan

Moc rád bych poznal někoho, komu by takové zvrhnutí vadilo. Snad jen konkurenti mohou cenit zuby, protože od uvedení Atlanticu 250 na trh mají nelehké spaní a především dobrý důvod k zamyšlení. Aprilia jim totiž poněkud "přidrzle" vhodila rukavici a za cenu jejich stopětadvacítek nabízí pěkně nabroušenou dvěpade.


Motor se nezdá

Pohonná jednotka nepoužívá žádné kosmické technologie, ale vsází spíš na ověřený standard. Jedná se o čtyřdobý čtyřventilový kapalinou chlazený jednoválec o zdvihovém objemu 244 cm3. Agregát disponuje 23 koňskými silami a točivým momentem 20 Nm. O co nejlepší využití drahocenného benzinu se stará elektronické vstřikování paliva, díky kterému skútr i při trhání jeho rychlostních rekordů nesežere mnoho. Průběh výkonu je velmi podobný jako u ostatních velkých skútrů. Při rozjezdu je proto zpočátku trochu línější, ale po dosažení zhruba 30 km/h dokáže využít plného potenciálu.

Rozhodně jsem za řídítka tohodle elegána neusedal s pocitem, že musím zakomplexovaným majitelům dražších plechovek vytřít zrak zrychlením. Na druhou stranu jsem nikdy nenabyl pocitu, že bych se měl za co stydět. Až do stovky ručička tachometru stoupá velmi ochotně, pak trochu poleví a zastavuje se u cifry 140, což mě velmi příjemně překvapuje. Je pravda, že se objem nedá ničím nahradit a tak při delším stoupání Atlanticu trochu dochází dech. To však není důvod k nakoupení pochybných žvýkaček. Zpomalení o deset až patnáct kilometrů je při velikosti stroje naprosto zanedbatelné.


Stylově a účelně

Na pohled působí skútr jakýmsi vyváženým dojmem, což je, koneckonců, u Italů takřka samozřejmostí. Větší zadní partii opticky vyvažuje velký přední štítek, který by však mohl být o pár centimetrů vyšší, aby nedocházelo k turbulenčním útokům na hlavu jezdce. Řidiči menší postavy nebudou mít problémy, ale takový 185 cm urostlý jedinec si to zřejmě pěkně vychutná... Posez je velmi pohodlný, a to především díky velkému sedlu a do ruky příjemně padnoucím řídítkům. Ovládacích prvků není mnoho a navíc jsou umístěny přesně podle "světového" standardu, tedy není zaměněno tlačítko klaksonu s blinkry. Přístrojovka je vyvedena sice trochu v autařském stylu, ale je díky tomu decentní a přehledná. Navíc poskytuje všechny potřebné informace. Obrovskou radost mi přinesla zrcátka, která byla nejen pěkná, ale kupodivu i funkční. Neklepala se a dostatečně zabírala situaci za zády.


Převezeš i cirkus

Úložný prostor je dle mého názoru jedním z několika důležitých parametrů. Atlantic má úctyhodný podsedlový prostor, ve kterém je kromě osvětlení a nářadíčka také příjemná 12V zásuvka pro drobné spotřebiče do příkonu 180W. To se hodí třeba pro nabití telefonu či baterky do digitálního foťáku v případě, že vypoví službu daleko od domova. Pod řídítky je velká kapsa, do které bez problémů odložíš mobilní telefon, klíče či peněženku a jako poslední a skoro nejlepší je plastový kufr. Ten není součástí základní výbavy, ale za drobný příplatek si rozšíříš zavazadlový prostor o příjemných 46 litrů.

Zajímavé a současně příjemné bylo zjištění, že i s plným kufrem a při poměrně velkém rozvoru stroje není problém s podvozkem. Funguje opravdu bravurně a není třeba se obávat boje s řídítky či neplánovaných výletů mimo silnici. Trochu jiné pocity mohou nastat při použití přední brzdy, která se sama o sobě může zdát jako velmi slabá. Je to dáno použitím kombinovaného brzdového systému, kdy levá páčka ovládá jeden pístek vpředu a zároveň zadní kotouč, pravá páčka pak obsluhuje zbylé dva pístky vpředu. Není to nic neobvyklého a podobný systém využívá mnoho výrobců, a to i u větších motorek. Abych stále jen nechválil, musím si trochu rýpnout do zapalování. Klíček je schován hodně pod řídítky, což může přinést drobné problémy při zamykání řízení či ve spěchu. Ale spíš jde jen o pocit a zvyk, podobně jako s použitím bočního stojánku. Ten je dostatečně dlouhý a Atlantic na něm zaujímá velmi stabilní polohu.


Skoro bych těch pár dní v sedle Atlanticu nazval třešničkou na pomyslném dortu mého tohoročního testování, tedy alespoň co se skútrů týče. Za opravdu přívětivý peníz Aprilia nabízí skvělého společníka nejen pro práci, ale i zábavu, a to je právě to, co spousta lidí vyhledává.



Technické údaje Aprilia Atlantic 250

motor čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec SOHC

objem 244 cm3

vrtání x zdvih 72 x 60 mm

výkon 17 kW (23k)/ 8000 ot. x min.

točivý moment 20 Nm/ 6500 ot. x min.

kompresní poměr 11,5 : 1

plnění motoru vstřikování

startér elektrický

převodovka variátor

brzdy vpředu integrované 1 kotouč * 240 mm, třípístkový třmen

vzadu 1 koutouč * 190 mm, dvoupístkový třmen

rozvor 1480 mm

výška sedla 770 mm

nádrž 10,5 l


Článek vyšel v tištěných ČMN 12/2005



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...