Z ARCHIVU ČMN 2005: Yamaha FZ600 se od první a druhé generace Fazerů liší úplně vším
CMN 2005

Kaskadérství jednodušší

Nestyď se. Otoč klíčkem, zmáčkni startovací "čudlík", zařaď jedna a jeď! Neptej se kam, prostě jeď. Zahoď všechny mapy, zapomeň na daleké cesty a jen tak se jdi svézt pro radost. Užívej si sluníčka a větru šlehajícího do tváře. Objev v sobě tu skrytou šelmu, najdi nějaké opuštěné letiště a vydej ze sebe všechno.

vydáno 21. 8. 2015, vyšlo v ČMN 1/2005, text Jakub Nič, foto Jim, Petr

Od první a druhé generace Fazerů se třetí potomek liší úplně vším. Nejedná se o nějakého nadopovaného staříka, ale o zcela nový model, představený koncem roku 2004. Nový rám této technologie jsem však již někde v minulosti viděl... Dvě zrcadlově sešroubované části měla před lety i Honda NSR 125. Tato technologie by měla umožňovat snazší a přesnější odlévání.

Nová řídicí jednotka má opravdu plné ruce práce.Když některé z čidel nahlásí závadu, která by mohla poškodit motor, počítač nenechá motor nastartovat, nebo jej dokonce zhasne. Je-li například závada lehčího formátu, řídicí jednotka zapřemýšlí a pro dojetí změní strategii zapalování i vstřikování za přednastavenou variantu nouzového provozu.


Zlatá éra digitálek

Na Yamaze na první pohled zaujme sci-fi palubní deska. Otáčky neukazuje klasická ručička, ale moderní kapalné krystaly. Jejich rozměry a černá barva vám však sledování otáček v denním světle moc neusnadní. Když vám zasvítí do zad večerní nízko položené sluníčko, jednotlivé dílky vyznačující otáčky se začínají ztrácet.

Digitální číslice tachometru jsou čitelné výborně, ani na slunci se díky své velikosti skoro nedají přehlédnout. Ostatní údaje jsou na palubní desce čitelné perfektně. Dvěma "zázračnými" palubními tlačítky si můžete dokonce prohlédnout bez připojení motocyklu na externí diagnostický počítač data z řídicí jednotky a důležité informace o stavu systému.


Krůček k motardu

Jízdní pozice je něco mezi cestovním endurem a silnicí. Řídítka nejsou ani nízko, ani příliš vysoko, nejsou ani příliš zalomená či naopak motokrosově rovná. Stupačky jsou spíše vpředu, což se hodí v jízdách po městě, nohy se příliš neunaví. Sedlo je tvrdé tak akorát. Jeho dostatečná vzdálenost dovoluje při změnách jízdních režimů přesedat od nádrže až kamsi dozadu.

V rychlostech do nějakých stotřiceti kilometrů za hodinu se Yamaha ovládá, troufám si říct, skoro jako supermotard. V těchto rychlostech je vedení motocyklu přesné a nesmírně lehké. Nad zmíněnými stotřiceti kilometry v hodině se do ramen začne opírat nepříjemný vítr, protože ochranný štítek chybí (nepomůže ani zalehnutí stylem brada na nádrži). Větrná smršť začne s rameny kolem stosedmdesáti cloumat natolik, že začnete ztrácet důvěru ve vedení motorky. Díky krátkému rozvoru a lehkému přednímu kolu je sice perfektně ovladatelná při pomalé jízdě, ale při vyšších rychlostech se řízení stává značně nepříjemným.

Průjezd zatáčkami je poměrně neklidný. Nevím, jestli za nepřesné vedení může onen krátký rozvor nebo nízká váha motocyklu, každopádně na českém asfaltu se v zatáčkách vodí FZ6 trošku obtížněji. Hodně velkým nalehnutím na řídítka se japonka trošku uklidní.


Amatéři jásají

Chcete-li se věnovat neprofesionálnímu stuntridingu, nemohu doporučit lepší motorku. Jmenujme alespoň čistá fakta. Jedničkou dostanete "yámu" na zadní spojkou někde kolem pěti tisíc – a to na půl plynu, takže pak zbývá mnoho otáček na regulaci. Na dvojku umí "zvednout sukni" bez problémů už v sedmi tisících. Regulace výšky předního kola je díky citlivé stříkačce a velmi solidnímu výkonu nesmírně jednoduchá. Převodovka řadí i na zadním měkce, lehce a přesně. Nestalo se mi, že bych třeba rychlostní stupeň nedořadil. Rychlosti zaskakují bezchybně. Motor jede na nahaté sériové šestikilo docela dost. Motor z R6 je prostě znát, i když mu amputovali některé koníky.

Přední brzdy jsou jednou z naprosto dokonalých technických specialit svlečeného Fazera (i když už se tak bohužel oficiálně nejmenuje). Za účinnost přední brzdy by se nemusely stydět ani supersporty. V běžném provozu na zpomalování postačí lehký přítlak ukazováčku, při ostřejším brzdění jsem používal ještě prostředníček. Nástup brzdného účinku je nesmírně hladký a jemný. Řekl bych, že schopnost brzd bohatě převyšuje maximální rychlost motocyklu. K zvednutí stroje na přední kolo nepotřebujete nic krom svých dvou prstů pravé ruky. Žádné nadskakování v sedle, nic takového. Předek sedí jistě jako vlak na kolejích.


Prověření vstřikování

V posledních kilometrech testu se mi dokonce podařilo s motorkou v malé rychlosti na rozjezděné naftě a nabrzděné gumě v asfaltu upadnout. Když jsem FZ zvedl, ať jsem tlačítko startéru mačkal, jak jsem chtěl, nechtěla chytit. Napadlo mě, že za to může řídicí jednotka, která asi na povel některého z polohových čidel motocyklu vypnula zapalování. Vypnul jsem tedy úplně zapalování otočením klíčku. Po znovuzapnutí jsem v očekávání zmačkl spirálou označené tlačítko spouštěče a hle – chytla ihned. Jedna z výhod vstřikování je i nemožnost ulití motoru při pádu.

A jaký mám na FZ6 nakonec názor? Je to nádherná motorka, skvěle se na ní vydovádíte, ale také s ní můžete v klidu jezdit po městě či do sousední vesnice za přítelkyní. K jezdci se chová ukázkově vstřícně.



Yamaha FZ 600

motor čtyřdobý kapalinou chlazený čtyřválec, DOHC 4

objem 600 cm3

vrtání x zdvih 65,5 x 44,5 mm

výkon 72 kW (98 k)/12.000 ot./min.

točivý moment 63 Nm/10000 ot./min.

kompresní poměr 12,2:1

plnění motoru vstřikování

startér elektrický

převodovka šestistupňová

brzdy vpředu dvojitá kotoučová *298mm dvoupístkový třmen

vzadu jednoduchá kotoučová *245 jednopístkový pístkový třmen

rozvor 1440 mm

výška sedla 79,5 cm

hmotnost 180 kg (suchá)

nádrž 19,4 l


Článek vyšel v tištěných ČMN 1/2005



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...