To je vaše nová motorka? Nemáte ji ale pojištěnou...
vydáno 16. 3. 2008, text Hawk
...takto by vás mohl nařknout policista i při obyčejné dopravní kontrole, pokud jste právě koupili motocykl. V praxi to vypadá tak, že proti jakémukoli jeho výkladu zákona se můžeme bez zdroje informací, např. v podobě právníka na telefonu, jen těžko ohradit.
Pojďme tedy nahlédnout do jednoho z problémů...
Jak jsem v úvodu naznačil, je těžké ohradit se proti výroku státního příslušníka bez podkladu v ruce.
Nastiňme si modelovou situaci s reálným podkladem...
Právě jsme koupili ojetý motocykl od jeho původního majitele, podepsali kupní smlouvu, převzali malý technický průkaz a doklad o pojištění z odpovědnosti provozu vozidla (dále jen povinné ručení). Jedeme s novým motocyklem domů a staví nás dopravní hlídka. Po vysvětlení, proč jsou veškeré materiály uvedené na jiné jméno, se ale policista ohrazuje tím, že již neplatí povinné ručení. Po vaší argumentaci o zaplacení a nevypršení doby platnosti pojistky, se Vám dostane odpovědi, že pojištění zaniklo podepsáním kupní smlouvy. Vám jako nešťastnému řidiči nezbývá než pokrčit rukama a doufat, že se policista neuchýlí k zabavení vašeho řidičského průkazu, na co má ze zákona právo při neplatném povinném ručení.
Pravda je však trošičku jinde. Pojištění totiž při prodeji motocyklu zaniká až dnem oznámení o změně vlastníka u pojistitele (pojišťovny), které musí předchozí majitel předložit kupní smlouvu a navrátit zelenou kartu i s dokladem o pojištění! Do té doby je pojišťovna v případě nehody nového majitele povinna uhradit vzniklou škodu stále z této pojistky, pokud již není zrušená. Zrušit ji může předchozí majitel například ihned po koupi na horké lince dané pojišťovny, což si ale policista může ověřit v rozšířené databázi ČKP (Česká kancelář pojistitelů), do ktéré má přístup a mohl takto pojištění ověřit i v naší modelové situaci, založené na skutečných událostech dalších modelových situací :-). Je proto dobré se při koupi motocyklu s majitelem vždy řádně dohodnout na okolnostech zrušení pojistky!
Věřím, že podobných problémů nás může na cestě potkat mnoho. Nyní již ale víme, jak jeden takový vyřešit!
Další iČMN články
-
ČMN 2008: Nejmenší z rodu
Je to sranda, jak se mění měřítka. Devítistovka VN ke Kawě patří jako máslo k chlebu, akorát že kdysi to byl "děsně velkej čopr", tenkrát ještě s označením 750, resp. 800, a teď je to nejmenší zástupce téhle kategorie od "zelených" a mohou na něm jezdit už osmnáctiletí - poměr výkon/váha je pod zákonnou hranicí 0,16 kW/kg. Jenomže pokud vám a priori nedrásá ego, že jezdíte na nejmenším čopru od Kawy, tak věřte tomu, že se povozíte královsky...
-
ČMN 2008: 2 x Fun
Není to tak dávno, co se v motocyklových katalozích začala objevovat kategorie "funbike". Do té se začaly řadit většinou lehké jednoválcové motocykly s objemem kolem šesti set kubíků a konstrukcí vycházející z endur. Ve stejné kapitole je možné najít i následující dva motocykly - bavorského scramblera G 650 Xcountry a italskou sportovkyni Pegaso 650 Factory...
-
ČMN 2007: Spaghetti Western
Americký filmový žánr zobrazující Divoký západ a po celém světě známý jako western byl pro řadu Evropanů těžkopádný a jejich mysli nepochopitelný. Není proto divu, že "rozverní" Italové přišli se svou verzí, jak takovou tématiku vyjádřit, a vznikl spaghetti western. Pro tyto filmy jsou charakteristické znaky jako přímočarost, minimalistický děj nebo nízký rozpočet. Nevím, jak na ostatní, ale na mě italská novinka Moto Guzzi Bellagio působí jako takový "špagetyvestern" na dvou kolech...
Články na MotoLife
-
Motorbike 4/2024
Začátek každé sezóny pro nás znamená testování novinek a ani
letošní rok není výjimkou. V aktuálním vydání Motorbike jich najdete hned šest
– dvě z nich jsme vyzkoušeli ve Francii, jednu ve Španělsku, pro další jsme si
zaletěli až na exotické Filipíny, pátou jsme prohnali po našich silnicích a
šestou po motokrosové trati. Zároveň už se rozjely i světové závodní seriály,
kalendář se bleskurychle pl...
-
Motorbike 3/2024
Na přelomu února obvykle vytahují stroje
hlavně enduráři, skútristi a sem tam se nějaký odvážlivec pustí na silnici,
ačkoli asfalt nejeví ani nejmenší snahu podržet gumy. Letos je ale všechno
trochu jinak a dá se říct, že sezóna pomalu začala. Spousta z nás už má
svou první letošní jízdu za sebou. Ze zkušenosti ale víme, že po prvním
namlsání můžou přijít ještě spousty dnů studených a otravně...
-
Motorbike 1-2/2024
Lidová
pranostika „únor bílý, pole sílí“ aktuálně zrovna neplatí a naopak díky
současným teplotám spíš sílí počet motorkářů, kteří už to letos nevydrželi a
alespoň na pár hodin vytáhli provětrat jak sebe, tak své stroje. No, a aby se
(a nejen oni, ale i ti, kteří se startem nové sezóny teprve vyčkávají) měli čím
zabavit za ještě stále dlouhých zimních večerů, připravili jsme pro ně letošní
první v...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
Slovy jednoho z našich motoristických komentátorů „čas letí
jako zchvácená herka“ a tak je tu opět závěr roku a s ním i Motorbike Katalog
motocyklů, skútrů a čtyřkolek pro rok příští. Letos jde již o dvanáctý ročník a
jako obvykle jsme při jeho tvorbě spolupracovali s dovozci jednotlivých značek,
nebo lépe řečeno s většinou dovozců, takže všechny stroje - je jich, včetně
novinek, přes 700 - které ...
-
Motorbike 12/2023
Zima se dostavila bleskurychle
a hádáme, že teď už drtivá většina z nás motorky konečně uklidila do garáží –
na sněhu a v mrazu to už vážně není o radosti, ale spíš o přežití. A abyste se,
než sníh roztaje (což v našich končinách netrvá naštěstí nijak dlouho)
nenudili, máme pro vás poslední letošní vydání Motorbike. Co v něm najdete
naleznete níže, takže přejeme hezké počtení a samozřejmě i krásné...