Z ARCHIVU ČMN 2006: MG Breva 850 - pár tradičních pouček postaveno na hlavu
CMN 2006

Bravo Brevo, bravissimo!

Italské naháče. Neexistuje snad jediný ošklivý či jen průměrný, všechny mají styl. Značka Moto Guzzi patří k těm luxusnějším, co se nechvástají miliardou koní a nadsvětelnou rychlostí, ale kde cítíte jiné priority. Vlastnictví stroje s orlem na nádrži vás pasuje do role chlápka, který má rád hezké a solidní věci. Ztělesněnou elegancí je potom model Breva.

vydáno 13. 6. 2017, vyšlo v ČMN 44/2006, text Jan Rameš, foto Vojta Jakeš

Model Breva od Moto Guzzi je relativně mladý. Nejdříve to byla sedmsetpadesátka a zanedlouho se na scéně objevila jedenáctistovka. Rozdíl mezi oběma stroji je poměrně značný, zatímco menší model je motorka pro každodenní jízdu do práce, jedenáctka už je Guzzi první třídy, podle mě kombinace naháče s cestovním motocyklem. No a letos (v roce 2006 - pozn. red.) přišla osmsetpadesátka. Takže to už máme v nabídce Brevy tři.

Kdo čekal, že bude 850 akorát převrtaná 750, šeredně se zmýlil. U Brev je to přesně naopak. Osm-pade je jen zmenšená jedenáctka (kdyby to bylo z menší na větší, byla by převrtaná, takhle je tedy nedovrtaná?), a to se vším všudy. Hodně elegantní zjev s výrazným předním světlometem, velká nádrž, od pohledu luxusní sedlo, promyšlené detaily v podobě třeba zadního světla, které připomíná startující raketoplán Buran... Dokonce i hmotnost udává výrobce na kilo stejnou. Moc se mi to nezdá, protože menší motor nemá chladič oleje a jak znám tyhle cajky, tak ty rozhodně dvě deka nevážejí, ale budiž. Ono je asi jedno, jestli to "suché" váží 231 nebo 232 kg.

Menší motor, lehčí převod

No ale ten motor. Tady bylo pár tradičních pouček pěkně postaveno na hlavu. Vrtání zůstalo stejné jako u jedenáctistovky a zmenšil se zdvih. Leckdo by to čekal opačně, takové obrácené převrtání. Menší motor je tedy výrazně podčtvercový, což mu pochopitelně ubralo na koních i newtonmetrech, ovšem chroničtí honiči otáček běžící do obchodu si zase můžou sednout zpátky na zadky, protože u 850 přichází výkon dokonce ještě o 200 otáček dřív než u 1100. Konstruktérům se zkrátka podařilo zachovat typický charakter Moto Guzzi, což příznivci značky jistě ocení. Představte si, že by tenhle motor točil třeba 11 000, to by byla skoro hanba...

Agregát je prostě "Guzzi": podélně uložený dvouválec, vzduchové chlazení, dva ventily na hrnec, rozvod OHV. To je tradice a tím se nedá nic zkazit. Nečekejte ale prehistorickou příšeru. U Guzzin je vstřikování tradicí možná déle než u Japonců a dvojice zapalovacích svíček na válec nebo Euro 3 je také z moderního slovníčku.

Na převodovém ústrojí najdeme třetí a slibuji, že už poslední odlišnost od jedenáctistovky (tou druhou byla hliníková barva karterů proti černé u většího modelu), a sice změněný primární převod. To je asi z hlediska výroby nejefektivnější cesta, jak menšímu motoru trochu ulehčit práci. Měnit převodový poměr v kardanu nebo, nedej bože, předělávat celou převodovku, je nesmysl z konstrukčního a pochopitelně i finančního hlediska. Daleko jednodušší je změnit počet zubů na výstupu z motoru a vstupu do převodovky (23:36 proti 26:35, v praxi to znamená 100 km/h na 4000 otáček při šestém rychlostním stupni) a zbytek můžete používat pro obě verze.

Pohodlí především

Zbývá podvozek. Je tu dvojitý kolébkový rám z oceli, dlouhý rozvor i stopa, vpředu klasické vidle, průměr 45 mm, vzadu letmáč, nastavitelné odpružení (vzadu hydraulicky předpětí), pneumatiky 120/180, ale vždyť to všichni znáte. Takže konečně nasedat.

Již od prvního okamžiku, kdy vaše ctěné pozadí spočine na pohodlném sedle, je jasné, že Breva je sice naháč, ale "kochací", a přikoupíte-li si plexi a kufry, budete z ní mít dokonalého cesťáka. To plexi si opravdu přikupte, z nějakého důvodu tady fouká poměrně dost už od 100 km/h.

Díky velké nádrži se tady sedí čistě "v" motorce, ne "na" motorce, nohy máte na pohodlně umístěných stupačkách, ruce spočívají na řídítkách vyrobených ze zajímavých odlitků a mírně předkloněná pozice dává tušit, že sport je sice možný, ale ne přímo vítaný. Kdo chce sportovat, ať si koupí Griso. Ovládací prvky na řídítkách se od běžného japonského standardu liší tradičním prohozením ovládání klaksonu a blinkrů a hlavně přepínačem palubního kompjůtru. Ten se ukrývá na dvou displejích integrovaných do naprosto úžasných budíků přístrojové desky (to se musí vidět, a to červené podsvícení, mňam) a ukazuje kdeco, všemožné momentální i průměrné hodnoty. Já využíval nejčastěji ukazatel vnější teploty (když jsem chtěl vědět, proč je mi taková zima) a momentální a průměrnou spotřebu.

Objem ničím nenahradíš

Právě spotřeba toho poví docela dost o charakteru téhle motorky. Já jsem jezdil v průměru za 6,8, což je na mě docela vysoká hodnota. A to jsem Brevu využíval povětšinou hodně turisticky, ale bylo v tom také skoro 200 km ve dvou a proti větru. No a při téhle jízdě bylo dost tristní pozorovat hodnoty okamžité spotřeby, osm litrů na sto při rychlosti do 120 km/h nebyla žádná míra. Při takovém zatížení se totiž malý motůrek musí již opravdu snažit, 72 koní a 66 newtonmetrů na čtvrttunovou motorku s nákladem není mnoho. Myslím si, že větší jedenáctistovka by při stejném stylu jízdy a ve stejných podmínkách brala míň, silnější motor by to utáhl snáz.

Tím nechci říct, že by byl motor nějaký lenochod. Jeho předností je krásně hladký chod s minimem vibrací a schopností fungovat už od nejnižších otáček, přičemž v oblasti kolem 5000 se s ním dá jet velice svižně. Velikým překvapením naopak byla absolutní nechuť za studena, s úplně syrovým motorem ("nastartuju a jedu") se málem ani nerozjedete.

Šestistupňová převodovka funguje bez problémů, i když ne zrovna jemně (na řazení bez spojky rovnou zapomeňte, to nesnáší). Spojka zabírá až na konci a má dlouhý krok, takže pokud ji budete mačkat poctivě k řídítku, bude vás za chvíli bolet ruka, ale stačí jen lehce přimáčknout a práce je hotova. Na brzdovou páčku také nemusíte moc tlačit, čtyřpístková Bremba (a hodně účinný dvoupístek vzadu) brzdí pěkně, snad jen při vyšších rychlostech počítejte s tím, že to nebrzdí jako o padesát kilo lehčí supersport.

Argumentace cenou

Jak Brevu shrnout? Já tuhle motorku prostě můžu, a to s jakýmkoliv motorem. Dává mi zapomenout na všechny ty ukníkané supersporty, vyhání mě stranou od hlavních tahů a poroučí: "A teď pojedeš v klidu a užiješ si to! " Dá se na ni dokoupit plexi, kufry, vyhřívané rukojeti a vyrazit na dlouhou dovolenou třeba do Francie, kde to v kempu zase všechno shodíte a jen tak nalehko křižujete okolím.

A jak se postavit k motoru? Větší jedenáctistovka Brevě sluší bez diskusí víc, tenhle menší motor už má s poměrně těžkým strojem občas výkonové problémy. Žere srovnatelně, povinné ručení je tam také stejné... Ovšem je tady velký argument pro koupi, a tím je cena. Osmsetpadesátka je v základu o 51 000 Kč levnější než jedenáctistovka! Za podstatně příznivější cenu tak dostanete naprosto identickou motorku, která "jen trochu míň jede", navíc je vhodnější i pro méně zkušené piloty a pilotky. U mě by to rozhodlo.

Technická data Moto Guzzi Breva 850

motor čtyřdobý, vzduchem chlazený dvouválec do V 90 o, OHV/2

objem 877 cm3

vrtání x zdvih 92 x 66 mm

výkon 53 kW (72 k)/7600 ot./min.

točivý moment 66 Nm/7000 ot./min.

kompresní poměr 9,8:1

plnění motoru vstřikování Weber Marelli

startér elektrický

převodovka šestistupňová

brzdy vpředu 2 kotouče průměr 320 mm, čtyřpístkové třmeny

vzadu kotouč průměr 282 mm, dvoupístkový třmen

rozvor 1495 mm

výška sedla 800 mm

hmotnost 231 kg (suchá)

nádrž 23 l (4 l rezerva)


Článek vyšel v tištěných ČMN 44/2006



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...