Z ARCHIVU ČMN 2006: Síla motoru i poslušnost vstřikování, to je Aprilia Scarabeo 500 - náladová holka starých mravů
CMN 2006

Náladová holka

Retro hýbe světem. Skoro všechno, co se dnes vyrábí, má svou alternativu s retro designem.
Aprilie tuto vlnu v oblasti skútrů evidentně nezaspala, protože se jimi zabývá několik let. Největší z řady Scarabeo (ještě 50, 100, 125, 250 cm3) je právě jednoválcový čtyřdobý půllitr, který je pro letošek zcela nový a nahradil loňskou (rok 2005 - pozn. red.) retroverzi Light. Vloni bylo Scarabeo nabízeno také v cestovní verzi GT vybavené ABS.

vydáno 31. 5. 2017, vyšlo v ČMN 39/2006, text Jakub Nič, foto Radek Holan

Vodní chlazení je dnes samozřejmostí, vstřikování a s tím spojené splnění hodnot Euro 3 už skoro taky. Hlava motoru je čtyřventilová, jednovačková, motor je při vrtání a zdvihu 92 x 69 mm hodně točivý. Jeho síla se v kombinaci s dobře naladěným variátorem projevuje velmi efektně. Z nuly na stovku máte pocit úplně kontinuálního zrychlování bez ztráty dynamiky, od stovky výš ručička rychloměru leze nahoru pomaleji, od nějakých stočtyřiceti už trošku zleniví. Mezi stodvaceti a stočtyřiceti je však Scarabeo pořád hodně živé, možná víc, než by kdokoli čekal.

Maximálka je bezmála stoosmdesát solo a tak stopětašedesát ve dvou, a to bez jakéhokoliv zalehávání. Větrný štítek s malým deflektorem totiž plní svou funkci excelentně. Nápor větru odvádí přesně nad helmu, takže i při cestovních stošedesáti s vámi v sedle vítr neklepe.

Klepe však podvozek. Při jízdě sólo nad 120 km/h je velmi neklidný, pro nezkušeného řidiče až nebezpečný. Přední kolo je uložené ve vidlici, kterou drží jen jedny brýle (u skútrů se to tak bohužel kvůli místu dělá) a ty nejsou schopny kolo dost dobře udržet. I při snaze držet řídítka vší silou se skútr po přejetí nerovnosti tak rozkýve, že musíte zavřít plyn a po uklidnění se rozjet znovu. Jednou se mi dokonce řídítka na rovném úseku D1 ve stočtyřiceti rozkmitala tak, že jsem se málem ze sedla odporoučel. Trošku pomůže nadlehčit zadek a nohama zatížit přes plošinové stupačky přední kolo, stroj se tak trochu uklidní. Chování rámu je na úrovni Jawy kývačky, která je ovšem díky menší rychlosti o dost bezpečnější. Při zatížení druhou osobou je podvozek kupodivu docela klidný a jen tak něco ho z přímé stopy nevyvede.

Brýle slabinou

Přední vidlice je seřízená velmi natvrdo. Jedete-li přes sebemenší nerovnosti (byť přední kolo není nejmenší), máte pocit, že vám někdo trhá žaludkem sem a tam. Je to jako sedět na staré tatramatce. Drncání je nepříjemné.

Měkké uložení přední vidlice v kombinaci s duálním systémem brzd, u kterého páčkou přední brzdy ovládáte pravý přední kotouč a páčkou zadní brzdy druhý přední a zadní kotouč, mají za následek křivení řídítek. Jakmile brzdíte opravdu natvrdo (musíte hodně silou, moc to nebrzdí) tlak třmenu na pravé šavli (který samozřejmě tlačí silou větší než třmen levý "duální") brýle přemůže. Abyste jeli dál rovně, musíte mít řídítka natočená o několik centimetrů vlevo. Srovnáte si je jako na kole o obrubník, ale při dalším brzdění následuje stejná situace. Brzdy mají přípravu na ABS, u kotoučů najdete natažené kabely a místo pro čidla.

Kufr jako u kombíku

Vynikající je podsedlový prostor, který je nezvykle ve tvaru kvádru s podstavou o rozměru A3, takže tam nacpete docela hodně velký batoh nebo kufřík. V sedle je zespodu probrání, takže integrálku uzamknete taky. Otevírání sedla je elektronické, na visačce imobilizéru zmáčknete tlačítko a servo vám sedlo odemkne. Myslelo se i na nouzové otevírání lankem v přední přihrádce, lanovod se ale později zasekl. Problémy jsme měli také s vyjímáním klíčku ze spínací skříňky.

Sedlo je velmi pohodlné, i když dost vysoké a široké, to trochu brání dosáhnout chodidly na zem.

Motor, motor, motor

Hodně nedostatků ve zpracování vám vynahradí motor. Nevadí-li vám drncání a vlnění rámu, motor vás dostane do extáze. Jeho síla a poslušnost vstřikování je opravdu na vysoké úrovni, motorka vůbec nebrní (míň než leckterá padesátka) a navíc s ní po městě i na dálnici dáváte za uši o dost silnějším soupeřům.

Byť je Scarabeo stavbou dlouhé, je poměrně štíhlé, takže se hodí i do města, což se o širokých cestovních skútrech konkurence vždycky říci nedá. Dynamika od semaforu je úžasná, výfuk, jaký nemají ani litrové supersporty, nedělá zbytečný rámus. Kladem je i neoblomná stabilita při pomalé jízdě. Suchých 189 kg položených proklatě nízko děla s rovnováhou své.

Pohodlí si užije i spolujezdec, který má neklouzavého sedla dostatek, navíc si nohy pohodlně opře o hodně masivní a pěkné výklopné stupačky s aretací cvakající jako při nabíjení revolveru. Madla jsou v pohodě.

Noční jízdy patří k příjemnostem, přední dělené světlo, byť poměrně malé, ukazuje svou sílu. Škoda jen, že se k tlumenému dálkové nepřipíná, ale že se pouze přepne. Buď tedy vidíte do dálky, nebo před sebe.

Technická data Aprilia Scarabeo 500

motor čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec, OHC/4

objem 460 cm3

vrtání x zdvih 92 x 69 mm

výkon 29 kW (39k)/7500 ot./min.

točivý moment 43 Nm/5500 ot./min.

kompresní poměr 10,5:1

plnění motoru vstřikování

startér elektrický

převodovka variátor

brzdy vpředu 2 kotouče průměr 260 mm, dvoupístkové třmeny

vzadu kotouč průměr 240 mm, dvoupístkový třmen (duální systém)

rozvor 1535 mm

výška sedla 780 mm

hmotnost 189 kg (suchá)

nádrž 13,2 l


Článek vyšel v tištěných ČMN 39/2006



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...