Z ARCHIVU ČMN 2005: Thunderbolt Streamer: Třináctistovka z Felicie nemá problém postavit trike na zadní
CMN 2005

Hodně tříkolky za málo peněz

S trikem (čti trajk, nikoli finta) Streamer jsme se poprvé seznámili na tiskovce, která se předem netvářila nijak unikátně, ale vidina obložených chlebíčků nás nakonec přesvědčila. Následná obhlídka stroje a nadšené výkřiky Standy Berkovce ukázaly, že před námi s největší pravděpodobností nestojí levný vrak, ale promyšlený stroj.

vydáno 2. 11. 2015, vyšlo v ČMN 9/2005, text Přéma Vaněk, foto Radek Holan

S úmyslem poznat pravdu jsme se hned domluvili na co nejbližším testu a jen co Země několikrát zarotovala kolem své osy, seděli jsme ve voze a uháněli po zasněžené rychlodráze D1 k nové administrativní budově coby hlavnímu stanu továrny Thunderbolt.

Po setkání s hlavním mozkem značky odcházíme do dílny, kde tříkolky vznikají. Několik desítek chlapů v montérkách zde o sto šest řeže, sváří či jinak obrábí přítomný materiál, ze kterého postupně vznikají rámy, na které se o halu dál montuje zbytek komponentů. Velká část triku vzniká tady, což je pro značku zárukou potřebné kvality.


Řídítka bez páček

Ohromeni nasazením zdejšího proletariátu a evidentní profesionalitou mechaniků odcházíme do šatny a s ohledem na kruté klima oblékáme Jägerovy drtiče mrazu. Po několika okamžicích přichází čas prvního seznámení se Streamerem. Pravou rukou zašátrám pod své pravé stehno a otočením klíčku spínám kontakty. Palubka se rozsvěcí, ale kontrolku neutrálu nenalézám, a tak radši startuju se spojkou. Ta je jako v autě ovládaná levým pedálem a před řídítkem je tím pádem pusto. Stejná prázdnota se objevuje i před pravým heftem, protože brzdy na obou osách jsou spojené a pravý pedál brzdí jak předek, tak zadek na základě předem daného rozdělení účinku. Skutečnost, že řídítka jsou páčekprostá, je pro každého motocyklistu překvapením a prvotnímu hrábnutí do prázdna se asi nikdo neubrání. Na bezpáčkový systém si ale rychle zvykám a snížení ovládacích prvků oproti motorce vnímám jako jednoznačně pohodlnější.


Péra z Jawy

Od začátku do konce si však dávám pozor na šířku zadní části triku, protože bych se nerad někde zapomněl a zanořil kolo do příkopu, případně obtiskl vzorek 295 milimetrů široké gumy na něčí auto. Pro toho, kdo na tříkolce nikdy nejel, je šířka velký nezvyk, ale kdo není vyloženě dutohlav, tomu to za pár dnů už ani nepřijde.

Kromě toho mají triky další zvláštnost danou konstrukcí těchto strojů, a tou je nestabilita předku. Dlouhá vidlice ovládaná vysokými vlaštovkami nemůže být prostě nikdy tak přesná ve vedení kola jako u motorky. Streamer je na tom ale o trochu líp, protože část vidlice není dutá, a proto je těžší, takže na kole leží víc hmotnosti. Pro odpružení kola byl zvolen harleyácký systém springer využívající dvě zadní jednotky týnecké střely Jawa 350 s nastavitelným předpětím.

Na zadní závěsy převzaté z vozů BMW jsou napojeny jednotky české firmy HP Sporting, která svým pérováním zásobuje velkou část českých závodních aut. Poté, co jsem se přenesl přes počáteční pocit nejistoty daný konstrukcí triku, zkusil jsem Streamera podržet víc u krku a v tu chvíli se ukázalo, že konstruktér tříkolky není žádný ořežprut. Přidání váhy na přední kolo zajistilo hodně přesné zatáčení (na tříkolku) a pérování je asi vrcholem, jaký může zvolený typ závěsu poskytnout. Stručně řečeno – běžný uživatel silniční motorky by z vidlice dostal osypky, ale zarytý tříkolkář se bude rozplývat blahem.

Zatímco vedení předního kola nemůže motorkám konkurovat, zadní část Streameru drží jak zadek na hrnci. Už při pohledu zezadu je tříkolka pěkně rozšláplá bestie a masivní gumy dávají tušit, že tohle neustřelí. Velkou zásluhu mají jak závěsy z bavoráku, tak hlavně péra HP, díky nimž se stroj v zatáčce přisaje k asfaltu neotřesitelným motokárovým stylem.


Levou nebo pravou

Zbaběle se nechová ani tuhý rám a Streamer by díky vynikajícímu zadnímu pérování snesl i silnější agregát. Jenže k čemu, když i sériová třináctistovka z Felicie nemá problém při rozjezdu postavit trika na zadní a vůbec s ním docela slušně mává. Namontovaná „filcka“ se oproti motorkovým agregátům rozbíhá pomalu do otáček a pro motorkáře jsou nezvyklé i delší rychlosti. Výhodou je, že Felda zatáhne ve dvou tisících a plynule se rozbíhá až do omezovače. Největší radost do života má kolem čtyř tisíc, kde také začíná být pořádně slyšet otevřené sání s filtrem Green nasazeném na nerezové rouře. Výfuk na našem stroji byl bohužel kvůli homogaci zavřený, ale věřím, že po nasazení potrubí bez katalyzátoru a s laďákem na konci začne Thunderbolt nejen chlapsky řvát, ale taky půjde líp do otáček.

Ze stejné líhně jako motor je i převodovka se spojkou. Pětikvalt ze „škodilaku“ má řadičku na nádrži a zatímco Štěpán a spol. sázeli kvalty levou rukou, já se ne a ne trefit, takže jsem po chvíli rezignoval a řadil pravou.

Šaltpáka na nádrži sice nedovoluje sázet rychlosti tak rychle jako na motorce, ale Streamer (stejně jako ostatní triky) není určen na bůhvíjakou střelbu, takže to ani nevadí. Vzhledem k pohodlí kožené sedačky je nejlepší se rozvalit, Feldu jen tak lechtat kolem tří tisíc a zevlovat krajem se stovkou na tachometru. Maximálka je sice o dost výš (továrna udává 130 km/h a jeden mechanik prý trika rozhulákal i na 160), ale pak se stáváš snadnou kořistí větru.


V dílně si dali záležet

Samostatnou kapitolou Streameru je jeho vzhled, který z něj dělá něco naprosto nepřehlédnutelného. Předek s vidlicí Springer a hliníkovým sedmnáctipalcovým ráfkem je sám o sobě zajímavým úkazem, nehledě na zadní brutálně širokou nápravu. Chromovaná kola Mangels obutá do 295 milimetrů širokých pneumatik dotvářejí masivnost zadní osy, kde v trubkovém rámu sedí škodovácká jednatrojka. Ta díky kitu přímého sání a obrovskému hřibu Green spolehlivě zapírá svůj původ a tváří se hodně naštvaně.

Potěšilo nás kvalitní zpracování, všechno sedí, jak má, nikde žádná humpolácká práce a je vidět, že na Thunderboltu si dali v dílně záležet.

Mínusem českého triku je absence kontrolky neutrálu a ne zrovna výkonné brzdy, které by si ještě zasloužily posílení. Jak vzadu, tak na předním kole, kde má brzdná soustava z třistapadesátky s valící se hmotou co dělat.

Velkou výhodou je cena, která se s ostatními triky snad ani nedá srovnávat. Super je, že Streamer stojí míň, ale přitom mu nic nechybí. Je stejně unikátní jako ostatní tříkolky, třináctikilo ze škodky je obvykle montovaným boxerům z VW Brouk rovnocenným protivníkem a pohodlí je pro oba cestující víc než dostatek.


Technické údaje Thunderbolt Streamer

motor čtyřdobý kapalinou chlazený řadový čtyřválec, OHV

objem 1289 cm3

vrtání x zdvih 75,5 x 72 mm

výkon 50 kW (74 k)/5000 ot./min.

točivý moment 106 Nm/2600 ot./min.

kompresní poměr 10:1

plnění motoru vstřikování

startér elektrický

převodovka pětistupňová

brzdy vpředu 1 kotouč průměr 240 mm, dvoupístkový třmen

vzadu kotoučová v kombinaci bubnové, jednopístkový třmen průměr 250 mm

rozvor 2500 mm

šířka 530 mm

hmotnost 559 kg (pohotovostní)

nádrž 37 l 




Článek vyšel v tištěných ČMN 9/2005



Diskuze k článku


Další články z archivu

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife