Jakub "Hawk" Dražan
vydáno 23. 12. 2010
---------------------
foto: David M. Bodlák
První použitelný čínský bahňák! S XY250GY-2 můžete jet na celý den do lesa a také se z něho vrátit!
Shineray, jako většina čínských značek na našem trhu, nemá moc dobrou reputaci u zákazníků. Pánové z Shineray Bigshock týmu se nás ale pokusili přesvědčit, že Shineray XY250GY-2 je úplně z jiného soudku.

Shineray XY250GY-2

Thumbnail image for http://www.motocyklovenoviny.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2010_33.jpg
Proč by právě tento motocykl měl fungovat? To byla otázka, kterou jsme si kladli cestou do Klatov u Plzně k firmě Profi-direkt-moto, kde na nás čekalo oficiální představení Shineray týmu pod sponzorem Bigshock. Tento tým se aktuální sezonu účastní seriálu závodů crosscountry s motocyklem Shineray XY250GY-2 pilotovaným Lukášem Kroupou. A jedním dechem dodávám, že velice úspěšně. Shineray Bigshock se ale objevuje i na motokrosových podnicích. Tam řídítka vede pro změnu jezdec Jaroslav Kolman.

Ze silnice přes les, až na závodní trať
Testování XY250GY-2 probíhalo na přilehlé klatovské tréninkové trati. Podporu nám při prezentaci a testování dělal nejen závodník Lukáš Kroupa se svým managmantem, ale dostavil se i Bohumil Poslední, náš legendární jezdec endura. Nutno podotknout, že testovaný motocykl nebyl úplně holá série. Zde je výčet vyměněných dílů - řídítka, gripy, táhlo plynu, přední kotouč, plasty, maska a výfuk. Podvozek, šasi i motor, až na zmíněné otevření výfuku, zůstaly ale původní. Kvalita sériově montovaných komponent odpovídá ceně. Nečekejte proto vypínače na řídítkách a la BMW, ale zároveň také žádná „šméčka“. Fungují dobře, jenom možná o trochu hůře vypadají. Celkový dojem Shineray budí velice bytelný a při bližším prozkoumání jej ještě umocní např. pětsetdvacítka řetěz.

Hon na vysokou
Po nasednutí na motorku zjistíte, že je tu správně i trojúhelník sedlo/řídítka/stupačky. Přívětivý je ale i zbytek geometrie motorky, která konečně nevychází pouze z toho, jak komu v Číně zrovna upadl metr při konstruování. Prostě správný rozvor, správná výška a správné zdvihy. Rám je zhotoven z chrom-manganu a kyvná vidlice z hliníkové slitiny. Oba materiály poskytují motorce dostatečnou pevnost, jak jsme se při testování přesvědčili. I díky nim se motorka dostává na přijatelnou hodnotu 125 kilogramů hmotnosti bez náplní.

Čtyři ventily znamenají úspěch
O kvalitě téhle krosky (ježděný model je kros, předělaný pro crosscountry) nejlépe vypovídá motor a podvozek. U čínských strojů jsme si zvykli oproti evropské a japonské konkurenci odečítat při stejném objemu motoru kolem deseti koní výkonu, kvůli konstrukci a nedokonalému časování motoru. Shineray ale zvolil vyšší technickou příčku. Podobně jako motocykly Apollo s rokem výroby 2010, používá i Shineray v motoru čtyřventilovou techniku. Oproti dvouventilovému motoru stejné konstrukce je to ohromný skok kupředu. Motorka lépe pracuje s karburátorem i výfukem. Dva ventily navíc zlepšují průběh výkonu v celém otáčkovém spektru a eliminují zahlcování motoru ve směru plnění i výfuku. Výsledkem je, že motorka dokonaleji spaluje, necuká a lépe drží volnoběh. K plnění XY250GY-2 používá membránový podtlakový karburátor. Funguje naprosto perfektně, tak perfektně, že jsem si při nasedání na motorku líznul rukou o startér, motor se otočil o půl otáčky a už si brblal. Našlápnout motor rukou by v tomto případě byla hračka, kdyby motorka měla startovací páku. XY250GY-2 ale disponuje pouze startérem. I úprava na kickstart je ale u tohoto motoru s šestistupňovou převodovkou možná.

Jízda je o podvozku
Hurá na trať. Necháváme MXku chvíli na ohřátí a řídítek se ujímá Lukáš Kroupa. Ukazuje, že s motorkou lze na lavici skákat stejně jako s každou jinou. Po předání motorky do mých rukou mě trochu zaráží pérování. Jé naprosto sériové, ale prakticky bez známky útlumu na odskoku. Ptám se Lukáše, zda mu to takhle vyhovuje a dostávám odpověď "ano". Lukáš je ale přibližně o 10 kg těžší než já, a tak si po prvním seznámení na lesní cestě poroučím o tři kliky na útlumu odskoku přední vidlice i zadního tlumiče, po směru závitu. Jedu motorku znovu vyzkoušet a nestačím se divit. Podvozek na nastavení opravdu reaguje a rozdíl je více než propastný. Vrhám se na zkušební motokrosovou trať, kde se necítím úplně jako doma. Po prvních minutách se Shinerayem je ale jasné, že má potenciál. Zadní brzdový pedál i řadicí páka jsou tam, kde mají být, a jejich kvalitativní provedení odpovídá standardům renomovaných výrobců. Žádná chromovaná páka z jednoho kusu železa. Velkým překvapením je přední brzda. Ta sice na našem stroji dostala oproti sérii jiný kotouč, její účinek a dobrou dávkovatelnost pouhé výměně kotouče však nepřisuzuji. Na brzdu vám prakticky za všech podmínek stačí dva prsty.
Roztáčím motorku od volnoběhu až do jejího maxima. Kvalt za kvaltem tam padá od jedničky až do trojky, než motorku vyšlu do zatáčky. Příjemné je, že motor nemá žádné výkonnostní propady (ani špičky) a jede po „endurovsku“ pěkně již od spodu. Zatím jediný problém cítím při řazení bez spojky. Chce to trochu zvyku a citu. Znám převodovky, které rychloražení podporují snadněji než tato. Z těchto dvou důvodů se mi s motorkou jede mnohem lépe v lese, kde bych si s ní hned z první střihnul celodenní enduro výlet. Jezdění na motokrosové trati bych jako majitel volil jen občas, k opravdovému vyřádění se, protože za těchhle podmínek ze Shineraye nečiší tolik jistoty a radosti.

Vy jedete, ostatní stojí
Čínská endura, pokud už byla nějakým způsobem povedená, většinou zazdívala spojka, jejíž funkce je především v táhlých výjezdech velice důležitá. Zde skládám Shinerayi poklonu, protože jeho spojka funguje na 100 %. Není tuhá, má stejnoměrný tah a neprokluzuje. Vše je tak, jak jste zvyklí. Z praktického hlediska stojí za vyzdvižení také poprvé použitý molitanový filtr (shodný s KTM) anebo šestistupňová převodovka. Dalším plusem, odlišujícím Shineraye od konkurence, je pak odolnost proti vlhkosti a vodě. Pokud např. s Apollem nebo i bohužel českou Blatou 125 BXE projedete větší louží či potokem, v 90 % případů minimálně na pět minut končíte, než motorka vyschne. XY250GY-2 neprojevila v celodenním dešti jediný náznak nejistoty a vody v elektrice.

Verdikt
Pružný motor, funkční podvozek. To jsou dvě největší přednosti Shineraye XY250GY-2, který posunul laťku čínských produktů o velký kus vpřed a určitě je to výjimečný model. Jeho majitele si představuji jako hobbíka, který rád jezdí pravidelně enduro a nechce sypat do motorky nesmyslně velké náklady na servis. Vzhledem k dosahovaným výsledkům v závodech je motorka v dobrých rukou plně konkurence schopná, a tak i pro hobíka bude na vyblbnutí na MX trati na začátky plně dostačující. Navíc chystaná podpora na závodech a vypsání cupu speciálně pro tyto motocykly by z nich mohly udělat ještě zábavnější nářadí. Za Shineraye v sériové podobě dáte 59 990 Kč. Abyste doma měli XY250GY-2, která vypadá jako naše testovaná (jedná se převážně o estetické, nikoliv technické úpravy), připlatíte si ještě přibližně 15 000 Kč (ale pak vypadá sakra dobře! ). Motokrosový Shineray je prostě z jiného soudku a na nás udělal dojem.

Proč koupit Shineraye
- Fungující nastavitelný podvozek v plném rozsahu
- Dostupnost drobných náhradních dílů – těsnění, jisticí kroužky ventilů...
- Levné náhradní díly a opravy motoru
- Pasující plasty z KTM, včetně vzduchového filtru

Proč nekoupit Shineraye
- Za pořizovací cenu lze sehnat jeté evropské či japonské enduro/krosku

Servisní intervaly
- motorový olej 6 mth (10W40)
- výměna pístu 70 mth
- seřízení ventilů 30 mth

Ceny náhradních dílů
- pístní sada 2500 Kč
- ventil 800 Kč
- kyvná vidlice 3900 Kč
- kompletní motor 25 000 Kč
- kompletní sada plastů 2000 Kč
- zadní tlumič 3800 Kč
- kompletní zadní kolo 3900 Kč

Technické údaje
Objem 250,2 cm3
Výkon 18 kW/30k@9000
Hmotnost 125 kg (bez náplní)
Cena 59 900 Kč

Motor: kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec, DOHC/4 ventily, vrtání x zdvih 70.0 x 65 mm, membránový podtlakový karburátor, elektrický startér, šestistupňová převodovka
Podvozek: chrom-manganový dvojitý páteřový rám, vpředu plně nastavitelná teleskopická vidlice, vzadu kyvná vidlice z hliníkové slitiny s centrálním plně nastavitelným tlumičem, přední brzda kotouč, dvoupístkový třmen, vzadu kotouč, jednopístkový třmen, přední pneu 80/100-21, zadní pneu 110/100-18
Rozměry: délka 2184 mm, šířka 832 mm, výška 1259 mm, rozvor 1498 mm, minimální světlá výška 320 mm, výška sedla 960 mm

Podtlak vs. šoupátko – technické okénko
Na XY250GY-2 je použitý membránový podtlakový karburátor. Oproti šoupátkovému má nesmírnou výhodu pro uživatele, v automatické regulaci množství směsi za všech podmínek. Bohužel z principu jeho konstrukce vyplývá fakt, že na skoku nebo roletě může podtlakové šoupě vlivem otřesů a jeho nežádoucího pohybu pustit do motoru neadekvátní množství směsi, a tak pokud si chcete ve vzduchu vrknout plynem, může se motor přidusit. Této situace však dosáhnete prakticky pouze jen na motokrosové trati a je to přijatelná daň za jinak bezproblémovou funkci karburátoru, který ani po pádu nezalije motor palivem tak, že byste minutu nedokázali nastartovat. Tento problém lze díky přímo ovládanému šoupátku eliminovat právě klasickým šoupátkovým karburátorem. Ovšem za cenu horšího startování a dávkování směsi, které vás bude provázet při každém otočení plynu a sbírání se motoru od spodních otáček. Pokud tedy na svém čínském motocyklu bojujete s nastavením směsi, zkuste právě podtlakový karburátor. Ušetří vám hodně problémů a nervů.



Diskuze k článku


Další články z archivu

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife