Mission One

vydáno 9. 2. 2009, text pt, foto Mission Motors

Myslíte si, že motocykly poháněné elektřinou jsou pomalé? Pokud ano, Mission One vás přesvědčí o opaku, s přehlem totiž dosahuje rychlostí vysoko nad laťkou 200 km/h. První mise splněna - zažitá klišé jsou vyvrácena i s kořeny.

Minulý týden se v Long Beach v Kalifornii konal interdisciplinární kongres zaměřující se na nové trendy a technologie v průmyslu. Při té příležitosti byl veřejnosti představen nový motocykl nedávno založené (2007) značky Mission Motors skrývající se pod názvem Mission One. Mission One je motocykl poháněný elektřinou, což by dnes již nevzbuzovalo silnější emoce, vždyť na vybraných trzích jsou již nyní k dispozici elektroskútry a tato technologie je delší dobu považována za alternativu a v budoucnosti za náhradu současných spalovacích motorů. Pozornost tedy vzbuzuje něco jiného než přítomnost elektromotoru pod ostře řezanou kapotáží. Hlavní devizou je výkonnost, kterou elektromotocykl vládne. Podle výrobce je schopen vyvinout maximální rychlost 240 km/h. Takto špičkový výkon by jej ihned pasoval do role nejrychlejšího elektřinou poháněného motocyklu na světě.

Mission One těží z okamžitého točivého momentu 135 newtonmetrů. Charakteristické jsou poměrně nízké maximální otáčky motoru, dosahující hodnoty 6500 ot./min. Zrychlení stroje nebylo zveřejněno, přesto je jasné, že tato hodnota bude nízká, již s přihlédnutím k okamžité akceschopnosti agregátu a síle přenášené na zadní kolo již v první vteřině. Pro zajímavost, rekordní dragster na elektřinu dokáže zrychlit z 0 na 100 kilometrů za hodinu v nepochopitelném časovém intervalu 0,7 sekundy. Ke krocení stroje slouží brzdy Brembo, které je možno dovybavit technologií rekuperace energie, tedy energie vznikající při brzdění dobíjí baterie pohánějící samotný agregát. Baterie na bázi Li-ion vyvíjí a vyrábí přímo firma Mission Motors a nespoléhá tak na externí dodavatele. Maximální dojezd na jedno nabití činí až 250 kilometrů a k dobití slouží primárně (mimo rekuperace) jednoduché připojení k elektrické síti. K plnému nasycení postačí dvě hodiny pod napětím 240V a osm hodin v síti se 120 volty.

Pokud vás překvapuje rychlý postup vývoje takto mladé firmy, pak musíme poodhalit pozadí jejího vzniku. Před dvěma lety se zaměstnanec Tesly Forrest North, která vyrábí otevřený supersportovní automobil stejného jména, rozhodl osamostatnit a přenést převážně jím vymyšlený koncept pohonu bateriemi Li-ion na dvě kola a pro tento nápad si založil vlastní motocyklovou značku. Celkový počet zaměstnanců činí pouhých 12 lidí a mezi nimi nechybí bývalí zaměstnanci od Ducati či Google(! ). Díky jejich zkušenostem tedy Mission Motors nemusí stavět na zelené louce. Nejdůležitější informace na závěr. Mission One bude příští rok v prodeji za nemalých 54 000 eur, na silnicích však asi nebudou moc často k vidění, protože se bude jednat o omezenou sérii 50 kusů. Nejbližší možností spatřit jej na vlastní oči bude letošní Turist Trophy na Manu, kde se bude bít v historicky prvním závodě kategorie E-biků.



Diskuze k článku

sors 9. 2. 2009
..pekny pekny...jen mi bude chybet u tech elektrobiku bezpecnostni prvek v podobe hrmotu desmodromickeho dvoualce s termixama :)

Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...