Ivo Helikar
vydáno 10. 7. 2013
---------------------
foto: Ivo Helikar
Kolo na elektriku jezdí za 5 Kč na 100 km. Motor se nabízí jako stavebnice
Ptáte se proč? Jezdíme na motocyklech a mnozí z nás ve volném čase také na kolech. Ale motat kola do motorek? A motat elektrický pohon do spalovacích motorů? Jenže trend poslední doby, ať se nám líbí, nebo ne, jde právě tímto směrem. Snad dočasně, ale nedá si toho nevšímat.

Za 5 Kč na 100 km s e-kolem

Thumbnail image for http://www.motocyklovenoviny.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2012_42.jpg
Zatím nejvíce jsme propojování cyklistiky a motocyklistiky zaznamenali na posledním Intermotu v Kolíně nad Rýnem. Že jsou módou současnosti elektrické motory, si snad už všimnul každý. I když studie z poslední doby dokazují, že to tak moc ekologické zase není, což je, přiznejme si, voda na mlýn nám, milovníkům vůně spáleného benzínu. Ale pak přijedete do Kolína a tam je celý jeden sál věnován elektrice, která však prorůstá i do dalších sálů a dokonce i mezi, bože chraň, renomované motocyklové značky. A protože je vlastně jedno, zda elektromotor zabudujete do motorky, skútru nebo kola, téměř u každého stánku motocyklové výstavy, holdujícímu elektrickému pohonu, najdete nejen e-bike (myšleno e-moto), ale i e-bike (myšleno e-kolo).

Lenoch cyklistou
O návratnosti můžeme sice pochybovat, ale lenost si žádá své. Kdo chce na kole ušetřit síly a pot, a tak trochu přiblížit svůj bicykl k motorce, pro toho to může znamenat náramnou investici. Jednou z možností, jak náklady snížit, je třeba nepořídit si celý nový e-bike (jak jsme je viděli na Intermotu), ale jen kit, který se dá zabudovat prakticky do každého kola. Použití nejjednoduššího dopravního jednostopého prostředku se tak značně rozšíří. Bude ale nutné vychytat i menší mouchy, s nimiž se v přípravě testovaného kola EVbike firma nezabývala. Třeba jak uspořádat ovladače na řídítkách, aby opravdu fungovaly, aby šlo používat bez problémů přehazovačku nebo vychytat umístění baterie uvnitř rámu, aby šla vyndat. Když máte doma zásuvku někde poblíž kola, baterku vůbec vyndávat nemusíte.

A pak si také musíte rozmyslet, zda chcete koupit kit s motorem v předním kole, jak jsme si to vyzkoušeli, nebo v kole zadním, jak bychom doporučovali. Elektromotor vepředu je dost těžký a znesnadňuje zdolávání překážek a výskoky na rantly chodníků, kterých bývá město plné. Motor v zadním kole ani nepocítíte (to vím od kolegy Petra Poura, který to má doma na svém kole právě tak).

Až vyjedete, stane se vám určitě to samé co nám, cyklistický přesun se z trápení stane zábavou. Kopce vás děsit nemusí, nanejvýš si v těch nejprudších trochu přišlápnete (záleží na váze, Helena nešlapala, já musel), ale sil při tom spotřebujete jen jako při šlapání na rovině. Do méně extrémních kopců motor vytlačil i mě. Vrátíte se domu odpočinutější, přitom se zážitky možná lepšími než z malého skútru. Ostatní účastníci silničního provozu včetně chodců vás moc prudit nebudou, protože si nestačí všimnout, že za vás tahá elektromotor. A policie, když budete mít na kole dostatečný počet odrazek, jakbysmet. Než si všimnou, že nešlapete a vezete se, budete už dávno v prachu.

Jak na to?
Kit se dá zabudovat do jakéhokoliv standardního kola, v sadě potom najdete nejběžnější 26palcový ráfek s motorem (přední nebo zadní), není ale problém si nechat motor přeplést do vlastního za 200 Kč. Ke kitu patří display s rychloměrem a stavem vybití baterie a také regulátor, který se stará o přísun energie, plynová rukojeť, pedálový asistent a brzdy odpojující během brzdění motor. V nabídce najdete dvě verze baterií, buď válcovou lithiovou 6Ah do rámu místo láhve (tou jsme byli vybaveni my), nebo silnější 10Ah, zabudovatelnou do nosiče. Výkon motoru je 500 W, ale regulátor udržuje rychlost do legislativou povolených 25 km/h. Větší výkon je však výhodou při jízdě do kopce. Motor je bez převodovky, na řídítkách tlačítky však můžete měnit v pěti (šesti) stupních výkon (nula až pět). Mechanické převodovky totiž bývají většinou z plastu a po roce se kolečka začínají vylamovat. Bez šlapání a při jízdě hodně do kopce (vyzkoušeli jsme) je výdrž cca 20 kilometrů, když se přišlapuje a nejezdí jen do kopce, dá se najet až 80 kilometrů (to už nám fyzická kondice stejně nedovolila). Akumulátor 10 Ah (LiFePO4) umožňuje až 2000 nabíjecích cyklů (také jsme nevyzkoušeli) a nemá samovybíjecí efekt. Celá přestavbová sada s větší baterií váží 12 kg.

Sadu je možno zakoupit i v ČMN shopu.


Diskuze k článku


Další články z archivu

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife