Jan Křemeček
vydáno 23. 6. 2012
---------------------
foto: David Kárný
Víte, co od motorky chcete? Jste spíš kliďas, který rád dělá parádu a pohodově se sveze, netráví víkendy na okruhu? Pak je Kawa Z 750 pro vás
Obrečeli vaše přítelkyně, manželka či mladší bratr váš nákup Velkého Zeda Z 1000? Žadoní, abyste jim pořídili něco podobného, jen trochu menšího a hodnějšího? Nebuďte žgrdi a kupte jim sedmpade. Dohromady vám to sekne.

Prima brácha

Thumbnail image for http://www.motocyklovenoviny.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2008_27.jpg
Menší Zedík rodinné pouto s větším litrovým Zedem rozhodně nezapře. Pokud ho tedy nadělíte ve stejné barvě za zásluhy například své atraktivní přítelkyni, kterou navíc oblečete do stejné kombinézy jako sebe, máte jistotu, že na vás (obou) budou nechány nejedny oči. Ani malý, ani velký Zed totiž nejsou praktické a nenápadné motocykly, vhodné především pro rozvoz pizzy. Kdo si je pořídí, chce zaujmout a být viděn. Pravděpodobně to tedy nebude nejlepší volba pro introverty. Sedmsetpadesátka má se svým sourozencem mnoho společného, nejen vzhled, ale i motor, jehož objem se o něco snížil vtipným vyvložkováním válců. Je to prostě prima mladší brácha.

Šestka, litr a nic víc
Objem 750 cm3 až na výjimky pomalu, ale jistě z nabídky většiny výrobců nelogicky mizí. Sedmsetpadesátky přitom zpravidla spojují dobré vlastnosti šestek a litrů a jsou skvělou volbou pro ty, kdo nechtějí donekonečna vytáčet upištěnou šestistovku a bez brutálního výkonu litrů se obejdou. Šestikily a podobnými objemy se přitom trh ve třídě naháčů jen hemží. Máme tu Suzuki GSR 600, Yamahu FZ6, Horneta od Hondy a mnohé další. Často se lze v testech setkat s poznámkami, že většina šestek dělá skoro všechno líp než malý Zed, navíc že jsou všechny lehčí, některé dokonce o desítky kilogramů. Z 750 je také neustále a dokola vyčítáno poněkud nevybrané chování, vyplývající z kombinace vyšší váhy a nepříliš sportovního podvozku.
Máte srovnáno v hlavě, co od motorky chcete? Jste spíš klidný jedinec, který rád dělá parádu, rád se pohodově sveze, netráví každý víkend na okruhu a z toho jedno celé odpoledne na zadním kole? Pak budete se Zedem spokojeni. I přes mnohé nepříliš lichotivé recenze. Potíž je v tom, že každý by chtěl motorku, která má dvě stě koní, žere čtyři litry, jede tři sta, je perfektně ovladatelná ve všech jízdních režimech ve městě, na okruhu, v terénu, pokud možno i ve vodě a pod vodou, stojí tak stopade a vydrží milion kilometrů bez servisu. Takový Zed opravdu není. Přesto má rozumnému uživateli co nabídnout.

Odspodu, nahoru netřeba
Motor Z 750 táhne spíš odspodu, což by měl být hlavní rozdíl od konkurenčních naháčů s menším objemem. Kladný vliv na dávkování výkonu má nové vstřikování a přívěra ve výfuku. Řazení rychlostí je krátké a přesné, drobnou muškou je pouze nenastavitelná páčka spojky. I při pořádném tahání za plyn se spotřeba pohybuje okolo sedmi litrů na sto. Než začne blikat poslední „knedlík“ digitálního palivoměru, ujedete něco přes dvě stě kilometrů.
Na rozdíl od svého předchůdce má tato verze Zeda na palubní desce analogový otáčkoměr. Digitální tachometr obsahuje všechny praktické funkce, s výjimkou ukazatele zařazené rychlosti. Nový je knoflík výstražných blikačů. I když otáčkoměr Zedíka končí v nesmyslných dvanácti tisících, nemá cenu vytáčet motor příliš daleko přes deset tisíc otáček. Zedík solidně táhne asi od čtyř, někde za osmi tisíci se ještě trochu splaší. Hnát ho do vyšších otáček už je opravdu jen pro milovníky libého zvuku koncovky, které by slušel malý kryt trochu jiného tvaru, aby si spolujezdec nepálil podpatek.
Plynulý zátah se nejvíce ze všeho podobá „elektromotoru“ Z 1000 a i když má koncovka Zedíkova výfuku ve vyšších točkách skutečně pekelný zvuk, nemá cenu motor trápit jen kvůli tomu.

Radši kafe než divadýlko
Zdánlivě nepochopitelné snížení výkonu Zeda oproti jeho předchozí verzi má svůj důvod. Obětováním čtyř koníků se zvýšila hodnota točivého momentu a ještě se zdůraznila výhoda Kawy před jejími konkurenty, tedy konstantní zátah motoru od nízkých otáček. Slušně tuhý rám „ `a la deltabox“ (Z 750 drží pohromadě páteřový ocelový rám, zakrytovaný plastovými díly) doplňují výztuhy vedoucí kolem motoru, které zvyšují tuhost a snižují vibrace.
Z 750, opět stejně jako jeho větší brácha, trochu klame vzhledem. Z jeho vizáže čiší agresivita a bojovnost ryzího streetfighteru, ovšem po několika nepříliš úspěšných pokusech o wheelie i zkušený „zádař“ uzná, že Zedovi je nejlíp na obou kolech. Při brutálním zacházení chodí standardně nastavený zadní tlumič na dorazy. Na výjezdech pod plynem z trochu hrbolatějších zatáček se Zed rád celý zavlní, vhodným doplňkem by tedy byl tlumič řízení. Celé věci by prospěly i pancéřové brzdové hadice, přítomnost gumic u byť levnějších strojů této kategorie je lehká ostuda.
Znovu ale opakuji, že Z 750 není sportovní bajk na okruhy ani stríťák a je nesmysl na něj takové nároky klást. Nejlíp je mu v rukou vyrovnaného a klidného pilota ve městě, na okreskách a pěkně naleštěnému před kavárenským stolkem. Pokud se hodláte svézt na okruhu aspoň trochu slušně, pořádně pérování přitvrďte, předek i zadek má nastavitelné předpětí a odskok.

Na váhu pozor
Z 750 se na první pohled také tváří jako velice lehká motorka, dobře padnoucí do ruky, ale 203 kilo suché hmotnosti pocítíte. Drobnější jezdci nebo holky se mohou dostat při manipulaci s plně natankovaným Zedem do trablů. Má poměrně vysoko těžiště a malý rejd, navíc mu chybí zadní madlo, a tak ho není při couvání za co pořádně chytit. Opatrnost se vyplatí taky při vyklápění bočního stojánku, protože je potřeba nohou „hmátnout“ dost dozadu.
Vzpřímený posez na Zedovi nepatří k nejpohodlnějším. Během lítání po městě a cestách domov – práce – domov je vše v pořádku, ale při dlouhých štrekách o sobě dává tvrdost polstrování dost vědět. Spolujezdec na tandemu vydrží jen po nezbytně nutnou dobu.
Z 750 jednoduše na velké cestovaní není. Pod sedlem není místo na nic, po odklopení sedla řidiče objevíte nářadí a malý prostor tak na lékárničku. Podsedlovka má vespod dva háčky, s pavoukem budete chvíli laborovat, než jej při upevňování batůžku přichytíte všude možně po zadní části motorky.

Malý Zed taky Zed
Budka s budíky celkem slušně supluje větrný štítek, a přestože její čelní plocha není velká, dobře rozráží vzduch tlačící do jezdce. Lze díky ní udržet cestovní rychlost okolo 150 km/h, aniž bychom za deset minut úpěli únavou. Kdo si nevěří v otázce brzdění, může sáhnout po verzi s ABS, která je o pár kilo těžší a o dvacet tisíc dražší.
Z 750 zkušeného jezdce nijak nepřekvapí, ale ani nezarmoutí. Je opravdu prima bráchou načančanějšího Z 1000. Představa pěkného párku ve středních letech, on litr, ona sedmpade, stejná barva, stejné oblečení i helmy… hmmm.

Technická data
Objem 748 cm3
Výkon 77,7 kW/106 k@10 500
Moment 78 Nm@8300
Hmotnost 203 kg (bez náplní)
Cena 205 000 Kč (v roce 2008)

Motor: kapalinou chlazený čtyřválec, DOHC/4,
vrtání × zdvih 68,4 × 50,9 mm, kompresní poměr 11,3:1,
vstřikování Keihin průměr 32 mm s oválnými klapkami,
elektrický startér, šestistupňová převodovka
Podvozek: ocelový páteřový rám, vpředu USD vidlice průměr 41 mm,
vzadu kyvná vidlice s centrálním tlumičem, obojí nastavitelné předpětí a odskok,
úhel řízení 24,5°, stopa 103 mm, přední brzda 2 kotouče průměr 300 mm,
dvoupístkové třmeny, zadní kotouč průměr 250 mm, jednopístkový třmen,
pneu přední 120/70-17, zadní 180/55-17
Rozměry: délka 2085 mm, šířka 805 mm, výška 1100 mm,
výška sedla 815 mm, rozvor 1440 mm, min. světlost 155 mm, nádrž 18,5 l


Diskuze k článku


Další články z archivu

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife