Český závoďák MTS 70

vydáno 28. 10. 2009, text Honzis, foto Petr Pour

V Příbrami vyrobili maličký závoďáček. Kromě motoru je všechno Made in CZ!

Přesně před rokem přinesly ČMN zprávu, že se v příbramském automotoklubu pilně pracuje na výrobě malého závoďáku MTS nazvaného prostě a jednoduše 1-05. Nyní jsme se na motorce, která má letošní závodní křest již za sebou, mohli svézt.

Projekt kromě ÚAMK významně podpořil i pan Karel Abraham z brněnského automotodromu, proto je MTS ve slušivých barvách AB Cardion

Stroj určený pro u nás trochu přehlíženou kategorii Mini GP pohání dvoudobý jednoválec Minarelli o objemu 70 kubíků, s šestikvaltem a otevřeným karburátorem Dell´Orto. Tohle spolu s nezbytnou (ale jednoduchou) elektronikou a pár drobnostmi typu brzdové pumpy je tak jediné, co se kupovalo, jinak zbytek je čistě Made in MTS. Brzdy, kola, odpružení, rám, prostě všechno! Zážitek ze svezení je jedinečný, motorka je svými rozměry podobná závodní stopětadvacítce pro GP, samozřejmě tolik nejede (ačkoli při vhodném převodu nebude 140 km/h problém), což ovšem vynahrazuje neuvěřitelnou ovladatelností - celý stroj totiž váží pouhých 60 kilo! Celý test vyšel v ČMN č. 43 ve čtvrtek 29. října.


Závody Mini GP, jakýsi mezistupeň mezi minibiky a „velkou“ silnicí, se jezdí jako Přebor ČR na stejných okruzích, které používají motokáristé nebo supermoťáci – v Písku, Sosnové a Vysokém Mýtě. Na těchto motorkách vyrostli třeba bratři Smržové nebo Patrik Vostárek, který jezdil právě na MTS. Do roka bývá šest závodních víkendů, během nichž se zápolí hned čtyřikrát (dvakrát v sobotu, dvakrát v neděli), což dává slušný počet 24 bodovaných jízd, které mají délku kolem 15 kol. Startovné lehce přes 2000 Kč za víkend je v tomto kontextu solidní.

Sandra Stloukalová, závodnice a testovací pilotka MTS v jedné osobě
Sandra a tři Jiří Stloukalové. Motorku dělal ten nejstarší
Manipulace na místě je zábavná, celá motorka váží asi 60 kilo

Závodit mohou děcka od 7 do 14 let, a to ve třídě padesátek, které mají dvanáctipalcová kolečka. Kdysi byly přísně automatové, dnes již patří hlavně „řadičkám“. Závodníci od 10 let věku (do 18 junioři, od 18 senioři) mohou sedlat sedmdesátky, kde se používají 12-17palcová kola a řazení je již předepsané nožní. Přibližné výkony „padíků“ jsou kolem 15 koní, u sedmdesátek ještě o pět více. Ve světě běžné osmdesátky mají ještě pár ořů k dobru.

Sundat ze stojanu, trochu zatlačit...

...a už to vrčí!
Honzis nejdřív zkoušel, jestli se na to vůbec vejde

Zabrzdit lehoučkou motorku radiální čtyřpístkovou brzdou je sranda
Recept na jízdu: nevrtět se a držet plyn
Brzda, kolo, vidle - vše je od MTS!
Hliníková kyvka s excentrickým napínákem řetězu

Spojka je ovládaná hydraulicky
Skutečně spartánský kokpit. Není tady ani otáčkoměr!
Zadní přepáčko jako Unit Pro-Link od Hondy

Maličký jednoválec dává téměř 20 koní



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...