BMW R 1200 R v testu ČMN 2007
ČMN 2007:

Euro-bavorák

Nahaté motorky klasického vzhledu, tedy ty, jejichž křivky nečaroval zkouřený designér, se nikdy nepřejí. U tak tradičního výrobce, jakým je BMW, to platí dvojnásob. Předchozí generace naháčů řady R se prodalo téměř 60 000 kousků za nějakých pět šest let. Nejnovější boxer R 1200 R je totálně nabitý nejmodernějšími technologiemi a při jízdě hebký jak králíček Azurit. Prostě euro-motorka postavená podle nejnovějších euro-norem.

vydáno 1. 6. 2018, vyšlo v ČMN 38/2007, text Jan Rameš, foto Jakub Nič

Dříve jste si zkratku BMW mohli vykládat jako Bachratý Mdlý Werk, ještě na přelomu tisíciletí i ty nejlehčí vzduchem chlazenými boxery poháněné bavoráky vážily přes čtvrt tuny a údaj o koňských silách vystačil se dvěma číslicemi. Pravda, zátah odspodu připomínal dobře seřízený Zetor a když vám motorka upadla na betonovém chodníčku před baráčkem, vykouzlil vám do strany trčící válec díru na pohodlné zasazení okrasné tůjky, jenže... V lednu 2004 (sakra, to už je doba) přišlo GS se zbrusu novým motorem 1170 cm3 se stovkou koní, 115 kroutivými Newtony a hlavně se suchou váhou pod dva metráky. Bavorák postavený na hlavu. Od té doby BMW na základě tohoto motoru obnovilo kompletní erkovou řadu, takže je teď zdravější a krásnější. Jako Miss.

Naháč se dočkal inovace jako poslední. Staré R 1150 R (plus slabšího bráchu 850) poslali bavorští do důchodu loni na podzim (2006 - pozn. red.) a dvanáctistovku použili zároveň jako nositele nových technologií - kromě úplně nové generace ABS si můžete přiobjednat i systém kontroly trakce ASC. To se asi zákazníkům líbí natolik, že i díky tomuto stroji překročila loni roční produkce motocyklů BMW o 64 kusů číslici 100 000, přičemž ten "kulatý" byl právě R 1200 R. A letos na jaře byl v Německu zvolen Motocyklem roku ve své kategorii. Je úspěch oprávněný?


Technologický doping

Na erko jsem byl náramně zvědavý. Nahaté boxery BMW se mi vždycky opticky líbily, vyzařovala z nich taková ta klidná síla a nekonečná služba, ale tenhle je navíc ještě vážně šmrncovní. Anžto jsem nikdy předtím na nahatém erku nejel, tak vám nepovím, jak moc je oproti starému modelu cítit to zvýšení krouťáku o 17 a výkonu dokonce o 28 %, ale už jsem jel na spoustě soudobých velkých naháčů ostatních značek, takže mám dost informací objektivně prohlásit, že R 1200 R je vážně třída.

Motoricky vychází naháč z cesťáku RT, oproti němuž ztratil dvouválec jediného koně a šestý převodový stupeň byl zkrácen. Přestože by se chtělo napsat "jinak je to starý známý boxer", tak mi to nedá a musím vám ten motor opět trochu přiblížit. Na první pohled by se zdálo, že vzduchem chlazený boxer je motorem minulosti, jenomže tady máte čtyři ventily na válec, vyvažovací hřídel, vysoký kompresní poměr 12:1 (díky němuž pořád hledáte benzínky, kde mají Natural 98) a hlavně sofistikovanou elektroniku - všechny informace běhají po CAN sběrnicích, je tady automatická regulace volnoběhu i studeného startu, dvojité zapalování nebo čidlo klepání (takže nakonec můžete v klidu tankovat Natural 95). Sečteno, podtrženo, tyhle fičury se podepisují pod vysoký výkon stejně jako pod veselý a zároveň překvapivě úsporný a neuvěřitelně jemný projev velkého dvouválce.


Azurit nebo Rambo?

Přestože jde o vzducháč, jeho mechanická hlučnost je minimální a i výfuk vydává jen takové pšoukání. Pro maséry a egocentriky pohroma, pro nás ostatní je tento distingovaný projev velice příjemný. A sousedi vás budou milovat, i když se z projížďky vrátíte zrovna v okamžiku, kdy se jim konečně podařilo uspat to uřvaného mimino s hubou jako Mick Jagger.

Co vám sousedi budou jen závidět, to je způsob, jakým bavorák ukazuje svých 109 kobyl. Tenhle vzducháč totiž vážně jede! Nedá se říci, že by tahal od volnoběhu, to zase nějaké ty dva, lépe tři tisíce k životu potřebuje, ale potom vám na svižnou jízdu stačí rozsah do pěti tisíc (na šestku 150 km/h) a když potřebujete přejít do hypersprostoru, pustíte to výš. Krouťák 115 Nm vrcholící v šesti tisících vám zvedne přední kolo i na dvojku (musíte si předtím vypnout ASC) a voilá, smrdící Avia je za vámi. Když to nebudete dělat zrovna celou cestu, udržíte spotřebu klidně pod pěti litry. A úplně nejlepší je, že ten motor vůbec nebrní, prostě heboučkej jak králíček Azurit.

Také převodovka zaslouží pochvalu - a to se bavíme o BMW! Převodová kola se šikmým ozubením jsou na stálých místech a řazení probíhá po autařsku přesunem ozubených řadicích objímek. Je krátké, přesné (žádné vypadávání kvaltů) a i když si občas trochu bouchne, v naprosté většině je zcela bezhlučné - zařazení jedničky kolikrát poznáte jen podle displeje na palubní desce. Co s převodovkou nesouvisí, to je výrazné zakývání celé motorky do stran při rychlém přeřazení ve vysokých otáčkách jako daň za konfiguraci motoru - ještě že je tady tlumič řízení...


Rychlejší než obvykle

Podvozek je typické BMW. Žádný hlavní rám, jen pomocné přišroubované na motor. Přední pochází z RT a nese závěs Telelever, ovšem geometrie byla upravena více "do roadsterovna", zadní jednostranné zavěšení Paralever s integrovaným kardanem netřeba představovat. Zadní brk byl u testovaného stroje seřiditelný elektronicky zmáčknutím čudlíku ESA (tři úrovně útlumů i předpětí). Většinou na našich silnicích vystačíte s Comfortem, občas dáte Normal a když si chcete zařádit a je dobrá silnice, tak cvaknete Sport a rázem máte z erka tuhé prkno. Pro závodníky, kteří na okruhu potřebují jemné dolaďování, to není, ale pro běžný silniční provoz mi to přijde jako velice funkční.

Pro závodníky není ani ten Telelever vepředu. Nic naplat, citlivostí se prostě nemůže vyrovnat běžným vidlicím. Jenomže legrajda je, že v 90 % případů budete rychlejší, než kdybyste tam měli ty normální vidle, hlavně na horším povrchu. Nepřenášejí se vám rázy do řídítek, takže vy jen určujete směr a podvozek si to nějak pochytá. Cítíte se tak trochu izolováni od povrchu, což může navodit pocit falešného bezpečí, jako že ta motorka pobere úplně všechno, navíc když má tolik elektroniky, ale v zásadě je to docela příjemné.


Jako na enduru

Naopak maximálně příjemná je ovladatelnost celé motorky. Překvapí výška sedla, která papírově činí sice 800 mm, ale v reálu byste řekli rozhodně výš. A to si můžete pořídit ještě o tři centimetry vyšší! Naštěstí i o tři centimetry nižší... Díky malé hmotnosti a hlavně plochému motoru s ultra nízkým těžištěm je však manipulace neuvěřitelně snadná a můžete jet v zácpě mezi auty rychlostí šneka a jedinkrát nezavrávoráte. Tohle mě šokovalo, připadal jsem si jak na trialu. A ten rejd!

S ovladatelností souvisí příjemná jezdecká pozice. Řídítka jsou dostatečně široká, sedlo sice tužší, ale pohodlné, a spolu se stupačkami tvoří tyto prvky ergonomický trojúhelník připomínající cestovní enduro. Já jsem si i díky té výšce sedla překřtil erko na "takové nižší GS", jen ochrana proti větru tady není taková (resp. docela dost tu fouká).

Ovládací prvky na řídítkách jsou typicky bavorácké, tzn. to uhozené ovládání blinkrů (ačkoli tady mě poprvé nedohánělo k šílenství), přepínač palubního počítače a vyhřívání rukojetí (miluju je), dál umístěná páčka spojky a bohužel i špatně dávkovatelné brzdy. Ty sice již postrádají posilovač a síly mají na rozdávání, ovšem nástup je až příliš progresivní a necitlivý. Bez ABS jste adept na přebrzděné přední kolo při první krizovce.


Euro-motorka

Soudobou bavorskou produkci znám, ale R 1200 R mě hodně překvapilo. Není to imidžovka, Křemda mi jej na test přenechal se slovy: "Já bych se na tom moc flinkal." A má pravdu, emoce známé z italských strojů tady chybí. Ale není to na úkor charakteru, jen je to jiné. Tahle motorka je neuvěřitelně příjemná na ovládání a taková, no, prostě německá. Euro-motorka. Pro toho, kdo se nechce vytahovat, ale radši jezdit od rána do večera bez únavy. Určitým mínusem může být cena. Základních 319 100 Kč je sice ještě skousnutelných (přeci jen si kupujete béemwé), ale v "plné palbě" se rázem dostanete přes číslici začínající čtyřkou, a to už je na naháče se vzduchem chlazeným dvouválcem celkem raketa. Ale co, ta motorka za to stojí...


Funguje ASC?

R 1200 R je výkladní skříní bavorských technologií. V čele s elektronikou. V seznamu příplatkové výbavy najdete elektronicky stavitelný podvozek ESA (18 700 Kč), palubní počítač za čtyřku, vyhřívané hefty za necelých pět a půl a nově i senzor tlaku v pneumatikách (5640 Kč, zobrazuje se vám na palubním displeji) a hlavně protiprokluz ASC (7840 Kč), který využívá čidel nové generace ABS (29 700 Kč).

Nejvíce otázek vyvolává funkce ASC, jestli to je dobré, jestli mi nebude moc kecat do řízení... Nebude. Při normální jízdě o něm nevíte. Nám se podařilo aktivovat, až když jsme se o to vysloveně snažili - na prašném povrchu, na kostkách nebo při pokusu zvednout motorku na zadní. Efekt je podobný, jako když trefíte omezovač - prostě to zakucká a zvadne. Na mokru jsme bohužel nejezdili. Pokud máte mezi ušima mozek a nebudete dělat kraviny právě na vyzkoušení ASC, tak se s tímto systémem setkáte dvakrát třikrát za sezonu. To ovšem v případech, kdy byste se jinak bývali dostali do trablů končících minimálně hnědou lajnou trenkách. Takže kdybych si erko kupoval a nechával si namontovat ABS (a to bych si vzhledem k charakteristice brzd nechal), tak už si tam to ASC dám taky. Cena je ucházející a pokud mě to zachrání alespoň od jednoho kreše, tak se vyplatilo. Navíc - když budu chtít dělat frajeřiny, tak se dá jednoduše kdykoli za jízdy vypnout i zapnout knoflíkem na řídítkách.


BMW R 1200 R

motor čtyřdobý, vzduchem chlazený plochý dvouválec, HC/4

objem 1170 cm3

vrtání x zdvih 101 x 73 mm

výkon 80 kW (109 k)/7500 ot./min.

točivý moment 115 Nm/6000 ot./min.

kompresní poměr 12:1

plnění motoru vstřikování BMS-K

startér elektrický

převodovka šestistupňová

brzdy vpředu 2 kotouče * 320 mm, čtyřpístkové třmeny, ABS

vzadu kotouč * 265 mm, dvoupístkový třmen

rozvor 1495 mm

výška sedla 800 mm

hmotnost 198 kg (suchá)

nádrž 18 l (3 l rezerva)

cena 319 100 Kč (cena testovaného stroje 408 210 Kč) (v roce 2007)


Článek vyšel v tištěných ČMN 38/2007



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...