Převatování výfuku

vydáno 12. 7. 2012, text David M. Bodlák

Neodizolované teplo karbon postupně spálí a koncovka se vám ve finále rozpadne doslova před očima.

Koupě laďáku znamená několik výhod – krásný doplněk, nezanedbatelná úspora hmotnosti, mnohem pronikavější a zřetelnější zvukový projev a v neposlední řadě, pokud nesáhnete po nějakém šmejdu, i nějaký ten koník navíc. To je všechno pěkné, jenže... Laděný výfuk se jako každá jiná namáhaná součástka opotřebovává a pokud si nechcete kupovat na každou sezonu koncovku jinou, což nepředpokládám, měli byste včas provést nebo nechat provést kvalitní a odpovídající servis. Jinak můžete počítat s tím, že o svou nemalou investici, zvláště u některých typů koncovek, snadno přijdete.


Origo vs. laďák

Abychom se dostali k jádru věci, už jste někdy viděli vnitřek originálního laufu? Zpravidla se jedná o nerozebíratelný komplet, v jehož nitru najdete bludiště z trubek, které mají za úkol zpomalit výfukové plyny při cestě ven a snížit hlučnost. Někteří výrobci používají ve svých koncovkách ještě tlakové nebo elektronické přívěry, ale nic dalšího kromě kovových částí zde nenajdete. Naproti tomu konstrukce laďáku sestává zpravidla z jedné průchodné roury, která je obalená vatovou náplní. Ta zde zastává všechny funkce – tlumicí i izolační. A o tento materiál tu jde především. Nikdo totiž zatím nevymyslel takovou náplň, která by vydržela na pořád.

Životnost náplně se odvíjí od řady faktorů, jako jsou například správné seřízení motocyklu a způsob používání (silnice, okruh). Obecně méně vydrží vata ve dvouválcovém motoru (obrovské rázy) než ve čtyřválcovém a vliv na úbytek vatové náplně mají také otáčky motoru (čím vyšší, tím hůř). Každopádně ani ta nejdražší vata, která se používá hlavně do závodních koncovek, není nesmrtelná a dřív nebo později se taková náplň spálí, vylítá, znehodnotí. Výsledkem je pak to, že vlivem narušení izolační vrstvy mezi vnitřní rourou a obalem (pláštěm výfuku) dojde kromě vyšších vibrací, hlučnosti a třeba i poklesu výkonu k tomu, že teplo z výfukových plynů může snadněji prostupovat až na plášť. Pravda, v případě, že máte koncovku nerezovou, chromovanou nebo hliníkovou to není až takový problém. Krom toho, že vám už možná nebude tolik lahodit zvuk vašeho stroje a výfuk bude po jízdě rozpálený jak litinová kamna, se vám koncovka v místech, kde je nedostatečná izolační vrstva v tom lepším případě akorát zabarví – domodra u titanových koncovek a např. dožluta u nerezových. Tady pak stačí zabarvená místa jednoduše přebrousit nebo rozleštit a pokud vyměníte náplň, máte zase zpět svou krásnou a fungující koncovku.

Ovšem problém nastává v případě karbonových koncovek. Když to necháte dojít tak daleko, že vám karbonový plášť začne flekatět a žloutnout, je už většinou pozdě a můžete se se svým krásným, lehoučkým a mnohdy pěkně drahým výfukem začít loučit. Neodizolované teplo totiž karbonový povrch postupně spálí a koncovka se ve finále rozpadne doslova před očima. Je to neopravitelné a jedinou šancí je koupit plášť nový, což už není vůbec levná záležitost, pokud je to vůbec možné (ne všichni výrobci nabízí pozáruční servis a hlavně díly). Jediným řešením, jak předejít takovýmto problémům, je tedy včasný servis. Samozřejmě v případě, že koncovky nehodláte měnit jako slipy, jak už jsem uvedl na začátku.


Proč se s tím mordovat

Jsou domácí kutilové, kteří se pustí do převatování sami. Slyšel jsem o skelných vatách, drátech, alobalu a také o tom, že to mnohdy moc nevydrží. Já kutil zrovna nejsem a odbornou práci rád přenechám odborníkům, takže než bych se pustil do odvrtávání nýtů a vymýšlení všemožných řešení s cílem ušetřit pár stovek, zajel jsem raději za panem Robertem Pokorným z firmy RP Tuning, jejichž koncovku jezdím už třetím rokem na svém závoďáku GSX-R600 K5 a nechal si svůj lauf převatovat přímo od nich. Vzhledem k tomu, že firma RP Tuning je jednou z těch, které nabízejí záruční i pozáruční servis a veškeré opravy svých výrobků, bylo to to nejjednodušší, co jsem mohl udělat. A musím poděkovat jak za pár mouder, tak i za to, že mě Robert pustil jako jednoho z mála do svého království a nechal mě nafotit převatování mého výfuku. Při sledování Jirky, který se do mého výfuku pustil, to vypadalo opravdu jednoduše, ale to pro to, že kluci to maj’ namáklý a jde jim to od ruky. Každopádně já teď vím, že mám na chvíli zase pokoj.

A pokud máte koncovku značky, která u nás nemá zastoupení nebo pozáruční servis nedělá, nezbude vám nic jiného, než to u někoho, kdo tomu rozumí nebo se výrobou koncovek zabývá, zkusit. Musíte se ale připravit na to, že vám to pravděpodobně jen tak někdo neudělá, což je vcelku pochopitelné, protože nikdo zodpovědný se nepustí do rozebírání použitého výfuku, na který nemá jediný náhradní díl.


ORIENTAČNÍ SERVISNÍ INTERVALY KONCOVEK RP TUNING - 2011

Tlumicí náplň Standard pro 4T motocykly (běžné použití, nevhodné na závodění)

jednoválce 3 až 5 tis. km

dvouválce 5 až 7 tis. km

čtyřválce 20 tis. km

Orientační cena vaty na koncovku (RP) vč. práce: 720 Kč.


Tlumicí náplň Hobby racing pro 4T motocykly (cestovní použití/okruhové jezdění)

jednoválce 8 až 10 tis. km/50 motohodin

dvouválce 10 až 12 tis. km/2 až 5 tis. km

čtyřválce 40 tis. km/5 až 7 tis. km

Orientační cena vaty na koncovku (RP) vč. práce: 1200 Kč.


Tlumicí náplň Profi racing (závodní použití)

jednoválce 25 – 30 motohodin

dvouválce 500 až 1000 km

čtyřválce 1000 až 1500 km

Orientační cena vaty na koncovku (RP) vč. práce: 1200 Kč.


Pozn.: uvedené intervaly se vztahují na kovové koncovky, u karbonových výrobce doporučuje provádět kontrolu a doplnění v polovičních intervalech.



PŘEVATOVÁNÍ ZÁVODNÍHO VÝFUKU V PRAXI

Výfuk se musí rozebrat – odvrtají se nýty, celý výfuk se rozdělá a vyčistí. Zkontroluje se nerezová síťka, která je navléknutá na perforované trubce a pak i každý díl zvlášť, jestli někde nejsou praskliny, poškozené svary apod.


Na spodní víčko se nasadí a zanýtuje venkovní tubus a koncovka se rovnoměrně napěchuje tlumicí vatou, aby nikde nevznikla hluchá místa. Tento postup a náplň odpovídá typu racing


Standardní náplň vypadá jako „deka“, která se místo pěchování navíjí na vnitřní perforovanou trubku, na níž jsou nasazena obě víčka a venkovní tubus se navléká až jako poslední


Po důkladném naplnění (dle typu koncovky 600 až 1200 g tlumicí náplně) se celý výfuk zkompletuje a kvalitními nýty (nerezovými – hliníkové se po čase vyklepou! ) snýtuje. Pak už stačí výfuk namontovat zpět na motorku a dát si pozor, aby to nikde nefoukalo. U přírubových koncovek tomu můžete předejít třeba novým těsnicím kroužkem, který stojí pár korun (na K5 150 Kč)

 



Další iČMN články

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Články na MotoLife

  • Motorbike 12/2024
  • Motorbike 11/2024
  • Motorbike 10/2024
  • Hvězdné Dymokury!
  • Motorbike 9/2024

Aktuálně na MotoLife

Příspěvky motorkářů