Vzpomínáte na sportovně cestovní legendy z Japonska?
vydáno 7. 12. 2015, text Jan Rameš, foto archiv, David M. Bodlák
V ČMN 25, které vycházejí ve čtvrtek 10. prosince, najdete test sportovně cestovní Suzuki GSX-S1000F. Tímto modelem se samurajská značka vrací do kategorie, která vždy bývala výspou japonských výrobců – mezi hodně rychlé sportovně cestovní stroje se silnými motory a pevnými podvozky. U Suzuki vše začalo rokem 1988. Jaká byla v průběhu let konkurence?
Honda
Kdybychom měli říct jednu motorku, která je ikonou celé této kategorie, kde bylo zadáním "vezmi závodní motorku a udělej z ní stroj pro každý den", je to jednoznačně Honda VFR750F, od roku 1998 díky většímu motoru přejmenovaná na VFR800F. Uvedena na trh byla v roce 1986 coby nástupce nepovedených VF a je tady dodnes, loni dokonce přišla její další inovace a ta motorka je fakt skvělá. Charakteristickým znakem je motor V4 a od roku 1990 také jednoramenná kyvka.
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O857530O33O65646305ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O857559O33O65648525ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O857501O33O65644085ONO04507O0854.jpg)
Pro sportovně zaměřené turisty ale Honda měla i jiné skvělé motocykly. CBR1000F byla laděna hodně do cestovna, naopak CBR1100XX Super Blackbird byla v roce 1996 nejrychlejším motocyklem světa a první roky si ji kupovali hlavně milovníci adrenalinu. Jejím mentálním nástupcem je VFR1200F s motorem V4 o výkonu přes 170 koní a kardanem.
![](https://www.icmn.cz/photo/img_32007O54000O857588O33O79283437ONO04507O0854.jpg)
Kawasaki
Co je pro Hondu VFR, to pro Kawu znamená zkratka ZZ-R. Šestistovka i ďábelská jedenáctistovka, která byla nejrychlejším strojem planety před XX, přišly na počátku 90. let a byly nejsportovnějšími stroji zelené značky ve svých objemových třídách. Šestistovka měla život opravdu dlouhý, z jedenáctistovky se po přelomu milénia stala dvanáctistovka. Tu po pár letech nahradila ZZR1400, dnes jedna z nejsilnějších sériových motorek vůbec.
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O857675O33O65657405ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O857646O33O65655185ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O857617O33O65652965ONO04507O0854.jpg)
Tohle čtrnáctikilo vzniklo syntézou ZZ-R1200 a sportovní ZX-12R Ninja, která se s Blackbirdem a Hayabusou koncem 90. let bila o post toho nejlepšího hyperbajku. Svého času Kawa nabídla i trochu cestovnější GPZ1100, dnes je skvělou volbou a přímým konkurentem pro Suzuki GSX-S1000F zmiňovanou v úvodu oblečený naháč Z1000SX.
![](https://www.icmn.cz/photo/img_32007O54000O857733O33O79296842ONO04507O0854.jpg)
Suzuki
Pro sezonu 1988 představila Suzuki zbrusu novou řadu GSX-F se vzduchem a olejem chlazenými motory ze sportovních modelů R. Nejkratší život měla jedenáctistovka, zato šestistovka i sedmsetpadesátka vydržely s jedinou designovou obměnou bezmála celé dvě dekády. Na slávu těchto modelů navázala Suzuki s GSX650F a GSX1250F, ovšem v tomto případě jde o podstatně cestovnější alternativu, jedná se totiž o oblečené Bandity.
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O857820O33O65668505ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O857762O33O65664065ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O857791O33O65666285ONO04507O0854.jpg)
Suzuki v 90. letech nabízela i sportovnější a vyspělejší řadu RF s kapalinou chlazenými agregáty a fascinujícím designem kapot s žebrováním ve stylu Ferrari Testarossa. Mezi stálice dodnes patří třináctistovka Hayabusa, letošní novinkou potom je již v úvodu avizovaná GSX-S1000F, po letech zase hodně sportovní záležitost s technikou z legendárního GSX-R1000 K5.
![](https://www.icmn.cz/photo/img_32007O54000O857878O33O79310247ONO04507O0854.jpg)
Yamaha
Značka z Iwaty stála vždy v kategorii sportovně cestovních strojů trochu stranou, resp. si šla svou vlastní cestou. Vždyť už v roce 1992, deset let před Multistradou, která tento segment proslavila, nabízela převratnou TDM850. Cestování jinak měly na starosti hlavně modely XJ600 a XJ900, u nichž však rozhodně o žádné sportovní ambice nešlo. Nejdynamičtějším strojem bylo vlastně FJ1100, později FJ1200, jehož motor dodnes slouží v XJR.
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O857849O33O65670725ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O857936O33O65677385ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O54000O857907O33O65675165ONO04507O0854.jpg)
Polovina 90. let u Yamahy znamenala odklon od čistých supersportů FZR, šestistovka ThunderCat a litr ThunderAce se tolik nehodily na závodní okruhy, zato byly skvělé v každodenním provozu. Zajímavě vypadala GTS1000 s letmo uloženým předním kolem, šlo však jen o epizodní záležitost. V posledních letech roli sportovně cestovních motocyklů plnily šestistovky, osmistovky a litry FZ Fazer, dokonce byl chvíli k dostání i celokapotovaný FZ1 Fazer GT. Model FJR1300 je přeci jen laděný mnohem víc na cestování než sportování.
![](https://www.icmn.cz/photo/img_32007O54000O858081O33O79329014ONO04507O0854.jpg)
Ostatní výrobci
Evropa si samozřejmě nechtěla nechat ujet vlak, ovšem proti Japoncům šlo vždy jen o „konkurenci z povinnosti“. Vznikaly však zajímavé stroje. Ducati opustila svůj statut výrobce agresivních naháčů a superbiků a představila sportovně cestovní model ST2, k němuž časem přibyly i ST3 a ST4 s kapalinou chlazenými agregáty. Aprilia svůj superbikový Rotax z RSV namontovala do velmi kubisticky tvarovaného modelu Futura, Triumph zase tříválec ze Speed Triplu použil na sportovně cestovní Sprint. K cestování mají tradičně blízko u BMW, které v rychlé komfortní přepravě patřilo svého času ke světové špičce a i v 90. letech dokázalo nabídnout zajímavé stroje, jako třeba unikátní K1 či později pohodlnou K 1200 RS. Již více než deset let potom do nabídky modrobílé vrtule patří K 1200 S, později zvětšené na třináctistovku. Své si ke sportovně laděnému cestování bude napřesrok chtít říct i nově KTM se zbrusu novým kapotovaným streetfighterem nazvaným 1290 Super Duke GT.
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O4050O857994O33O10947725ONO04507O0845.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O4050O857965O33O10947355ONO04507O0845.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_10340O4050O858023O33O10948095ONO04507O0845.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_15745O54000O858052O33O69088885ONO04507O0854.jpg)
![](https://www.icmn.cz/photo/img_15745O54000O858110O33O69093555ONO04507O0854.jpg)