Manfred Edlinger: Jak se dělají motokrosy

vydáno 25. 6. 2015, text Petr Záruba, foto KTM, Marco Campelli, Sebas Romero

Během testování nových motokrosů KTM SX (v ČMN 13/2015 v prodeji od 25. června) se nám naskytla jedinečná příležitost vyzpovídat chlápka, co stojí za jejich rámy.

Vždycky mě zajímalo, jak se taková motorka navrhuje. Všemocnou KTM jsem si představoval jako obrovské digitální úložiště dat, kde koumáci z nasbíraných údajů počítají nejlepší geometrii rámu, ideální tuhosti a tak. Manfred Edlinger, šéfkonstruktér rámů KTM, mě ale z tohoto omylu vyvedl. „Nejdůležitější je pro nás zpětná vazba od jezdců, samotná data nám celkem nic neřeknou.“

To mě jako budoucího inženýra zaskočilo, a tak pálím další otázku.


Ale jak víte, jak rám dimenzovat a pro jaké síly ho napočítat?

Nejlepší bude, když ti řeknu, jak probíhá celý proces vývoje. Vždy vycházíme z loňských rámů, ale novou geometrii jsme dělali tak, že jsme připravili motorku, která se dala jednoduše přestavit – poloha sedla, stupaček, úhel řízení, rozvor atd. A pak jsme strávili mnoho hodin na trati s našimi testovacími jezdci, kterých máme opravdu hodně, a ve finále jsme dostali tři základní varianty. Pak jsme šli testovat se Stefanem Evertsem, a ten určil výsledný směr. Dále jsme třeba věděli, že bychom nový rám potřebovali změkčit. Ze simulací víme, kde jsou největší síly, a tak jsme do starého rámu prostě udělali díry, a tím snižovali jeho tuhost. Nakonec jsme došli ke kompromisu mezi tím, co jsme chtěli, a tím, co rám vydrží.


A víte třeba, jakému gravitačnímu přetížení je rám při jízdě vystaven?

Tohle jsme nikdy nezjišťovali. Jediné, co jsme na trati měřili, byla síla do stupaček, a ta dosahovala v souhrnu obou stupaček 800?kg (! ). Ta síla vznikla nikoli při dopadu, jak bys možná čekal, ale při odrazu.


Co je podle Vás nejpodstatnější změna na nových modelech?

Z mého pohledu byla největší změna to, že vývoj motoru a rámu šel současně. Mohli jsme si třeba říct, kde potřebujeme, aby byla převodovka, abychom motorku dobře vyvážili. Pozice převodovky je totiž klíčová.


Ještě mi povězte, jestli sám také jezdíte a kde vůbec vznikají nápady na další inovace?

My všichni ve vývoji jezdíme. Musíme přece vědět, o čem to je, abychom to dělali dobře. Jsme ve vývoji jedna parta, skoro jako rodina, protože když s někým trávíš 14 dní v kuse při testování, musíš s ním mít dobrý vztah, jinak by to nešlo. A nápady vznikají tak, že si vezmeme motorky, vyrazíme na trať a klábosíme. Ale jak už to bývá, většina nápadů pak vzniká večer u piva.



Další články z archivu

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Články na MotoLife

  • Tesi H2 - nová přeplňovaná bestie od Bimoty
  • Šeri testuje - Honda CB1000R Neo Sports Cafe
  • Velká čtyřka - jeden za všechny, všichni na baterky
  • Nová trojice modelů CB500F, CBR500R a CB500X!
  • Filip Salač nahradí zraněného Hřavu

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Příspěvky motorkářů

Bikes.cz
před hodinou
Jawa v Indii úspěšnější než Harley? Harley-Davidson pomalu opouští největší světový trh.
Euro Bike Fest
před 6 hodinami

EURO BIKE FEST 2020 (Official aftermovie)
Časopis Motorbike
před 2 dny ve 21:44
Milan Engel o řecké rally - "S výkonem jsem spokojený, samozřejmě by to mohlo být lepší, ale druhé místo je druhé místo..."
Všechny příspěvky ...