Vytečení přední vidlice při dopravě

vydáno 24. 2. 2013, text Ladislav Záruba, foto ČMN

Mám relativně nově krosku, a začala mi téct přední vidlice. Divné mi je, že začala téct při přepravě na trénink, když jsem ji převážel na vozejku... Znáte tuto situaci?

Je hodně jednoduché udělat chybu i při „pouhé“ přepravě na vozíku. Nejhorší, co člověk může udělat, je prostě najet s kroskou na vozík, a tak jak je, ji za řídítka nebo spodní brýle přikurtovat. Po celou dobu dopravy je pak přední vidlice stlačená, klidně půl hodiny nebo třeba hodinu, a na to nejsou gufera vidlic stavěná. Gufera dokáží udržet obrovské tlaky oleje při dopadech na skocích, ale tyhle rázy jsou pouze krátkodobé. Dlouhodobé zatížení guferům opravdu neprospívá.


Při přepravě na vozíku při vyšších rychlostech navíc vzniká na zadní straně vidlice aerodynamický podtlak, který pomáhá olej z vidlice vysávat.


Co proti tomu dělat?

Před připoutáním motorky je nutné zabránit stlačení vidlice – mezi kolo a vidlici se prostě vloží vzpěra.Vyrábějí se profesionální, perfektně vydesignované vzpěry z kvalitních plastů – (které se pak ovšem s oblibou ztrácejí). Bohatě ale postačí i kus obyčejného dřevěného špalíku přiříznutý na míru, který se před upoutáním motorky vloží mezi přední blatník a kolo.


Navíc, pokud je při přepravě vidlice stlačená, je nutné „ufouknout“ vzduch z vidlic povolením odvzdušňovacích šroubků nahoře na vidlici.


Toto jsou zcela základní opatření, která jsou nezbytná, aby se zabránilo zničení gufer. Pokud se gufera tak jako tak blíží konci své životnosti, budou stále více náchylná na vytečení kvůli podtlaku za jízdy. Tomu se dá levně zabránit omotáním vidlice obyčejným hadrem nebo poněkud nákladnějším způsobem – pořízením dodávky.



Diskuze k článku

Mikee 1. 3. 2013
Teda nevím, ale já mám přední blatník platovej a bez jakejkoliv kovocej vzpěr, takže přesně vím, jak by to dopadlo, kdybych tam dal vzpěru... Podle mě je to hovadina.

Láďa 5. 3. 2013
Já teda taky nevím - takhle přepravujeme týden co týden už asi čtvrtý typ motorky, a naprostá pohoda. Všechny mají plastový blatníky a k žádnému poškození nikdy nedošlo. Ono taky kdyby to byla, jak říkáš "hovadina", tak tím vlastně říkáš, že jsi chytřejší než firmy Moose Racing, Acerbis, UFO, Polisport, MSR a další, které by tak vyráběly něco, co si ani nezkusili a že přesně nevědí, "jak by to dopadlo, kdyby tam dali vzpěru". Nechci mentorovat, ale možná by neškodilo ve svých soudech trochu ubrat, nebo se aspoň předtím zamyslit, protože takhle vlastně lidem říkáš, že Mikee v tom nemá úplně jasno: všiml sis, jak jsou ty "Fork savery" nahoře zakončený? Je tam takové vybrání, a to se opírá o hlavy 4 šroubů, které zespoda drží blatník. Ale i podle zkušeností těch, kteří tam dali i jen obyčejný špalík, je v těch místech přední blatník tak tuhý, že to nic nedělá. Takže neboj, fakt to funguje.

Další články z archivu

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Nepřehlédni na MotoLife

  • Jak na baterie po zimě
  • Sdílené elektrické skútry BeRider brzy odstartují i v Brně
  • Motocyklem roku 2020 se stala Honda Africa Twin Adventure Sports
  • MOTOSALON 2020 - první fotky z výstavy
  • Motorbike 3/2020

Vítejte na MotoLife

Hledáme motorkáře, kteří nám pomohou dostat MotoLife na špičku!

MotoLife je nový sociální motorkářský web, na kterém se můžeš podílet i ty!

Na MotoLife patří reklamní prostor všem, kteří jeho obsah tvoří.

Podmínkou účasti na projektu MotoLife je dodržování pravidel tohoto webu.

Pojďme společně do toho...

  1. Přihlas se, založ si svůj profil.
  2. Pochlub se svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej příspěvky, články, názory, blogy, fotky nebo stránky.
  4. Získávej fanoušky, rozšiřuj okruh přátel, komunikuj s dalšími motorkáři.
  5. Sděl tvůrcům MotoLife jak web zlepšit.

Pravidla webu

  • Obsah webu může tvořit kdokoliv, kdo chce být jeho součástí a respektuje pravidla.
  • Veškeré příspěvky, články a fotky smějí být pouze o motorkách a dění okolo motorek.
  • Reklamní prostor patří těm, kteří zde publikují, a slouží i jako odměna za publikovaný obsah.
  • Jednotlivé MotoLife stránky jsou plně v režiji jejich zakladatelů a správců, a provozovatel webu nenese zodpovědnost za obsah.
  • MotoLife stránky, články, příspěvky i fotografie mohou být privátního i komerčního charakteru.
  • MotoLife osobní profily jsou výhradně privátního charakteru a nemely by obsahovat komerční obsah!
  • Publikovaný obsah nesmí jakkoliv porušovat práva třetích stan nebo jiné osoby a jejich zájmy.
  • Obsah nesmí obsahovat vulgární slova, sexuální tématiku, nabídky půjček, hazard, politiku a pod.
  • Obsah nesmí ani obsahovat odkazy na stránky se zakázanou tématikou.
  • V případě porušování pravidel může být profil, stránka i příspěvky zablokovány nebo odstraněny.
  • Pravidla mohou být průběžně doplňována nebo měněna.

Pište na , nebo využijte chat na stránce MotoLife.

Nově na MotoLife