Vytečení přední vidlice při dopravě
vydáno 24. 2. 2013, text Ladislav Záruba, foto ČMN
Mám relativně nově krosku, a začala mi téct přední vidlice. Divné mi je, že začala téct při přepravě na trénink, když jsem ji převážel na vozejku... Znáte tuto situaci?
Je hodně jednoduché udělat chybu i při „pouhé“ přepravě na vozíku. Nejhorší, co člověk může udělat, je prostě najet s kroskou na vozík, a tak jak je, ji za řídítka nebo spodní brýle přikurtovat. Po celou dobu dopravy je pak přední vidlice stlačená, klidně půl hodiny nebo třeba hodinu, a na to nejsou gufera vidlic stavěná. Gufera dokáží udržet obrovské tlaky oleje při dopadech na skocích, ale tyhle rázy jsou pouze krátkodobé. Dlouhodobé zatížení guferům opravdu neprospívá.
Při přepravě na vozíku při vyšších rychlostech navíc vzniká na zadní straně vidlice aerodynamický podtlak, který pomáhá olej z vidlice vysávat.
Co proti tomu dělat?
Před připoutáním motorky je nutné zabránit stlačení vidlice – mezi kolo a vidlici se prostě vloží vzpěra.Vyrábějí se profesionální, perfektně vydesignované vzpěry z kvalitních plastů – (které se pak ovšem s oblibou ztrácejí). Bohatě ale postačí i kus obyčejného dřevěného špalíku přiříznutý na míru, který se před upoutáním motorky vloží mezi přední blatník a kolo.
Navíc, pokud je při přepravě vidlice stlačená, je nutné „ufouknout“ vzduch z vidlic povolením odvzdušňovacích šroubků nahoře na vidlici.
Toto jsou zcela základní opatření, která jsou nezbytná, aby se zabránilo zničení gufer. Pokud se gufera tak jako tak blíží konci své životnosti, budou stále více náchylná na vytečení kvůli podtlaku za jízdy. Tomu se dá levně zabránit omotáním vidlice obyčejným hadrem nebo poněkud nákladnějším způsobem – pořízením dodávky.