Jak poznat motor z Péráka

vydáno 12. 11. 2015, text Petr Pour, foto autor

V aktuálních ČMN 23/2015 pokračuje Rok Péráka druhým dílem, věnovaným koupi veterána. Špatný motor je častým prohřeškem.

Při koupi Jawy Pérák nebo jejího torza může laika zaskočit řada záludností. Jednou z největších je záměna motoru z jiného modelu. Motor z Péráka je více ceněn než pozdější kývačkové. I proto se vám může stát, že prodejce nabízí Péráka, ale ve skutečnosti prodává něco jiného. Existuje několik základních znaků, podle kterých by měl být správný motor identifikován.

Zde jsou:

1) Kartery lité do písku (hrubší struktura) s boky ubíhajícími dozadu v přední části. Kývačka už měla kartery lité do kokily, jsou hladší. 

2) Číslo vyražené vpředu na karteru, kde je motor uchycen v rámu. Kývačka měla číslo na biku karteru.

3) Víka jsou bez log.

4) Motor je dvoupákový – startovačka zvlášť, řadička zvlášť. Pokud tam páky nejsou, musí tam být dvě souosé hřídele.

5) Držák krytu řetězu. Kývačky už ho neměly.

6) Hlava má nízká žebra. Dobře je to vidět na krajním žebru při porovnání s hlavou Kývačky.

7) Štefty stahující válec a hlavu ke karterům jsou vedeny venkem – jsou vidět mezi žebry válce. U kývačky už vedly vnitřkem.

Tak jak to bylo u Jawy vždy, jednotlivé modely se prolínaly. Proto i první kývačky měly kartery lité do písku.



Diskuze k článku

free 21. 6. 2016
štefty jsou u pozdějších taky vnitřkem a nejsou vidět ještě bych zminil přepážku v sani ve valci. jinak celkem zbytecny clanek kdyz jinde je to spracovano lepe.viz zde http://veteranportal.cz/motowiki/jawa/Jawa-perak-250-Technicke-specifikace-a-rozdily.html http://zc-moto.webnode.cz/technika/jawa-perak/ http://perak250.wz.cz/1.htm

Jawarmaniak 8. 2. 2021
Vše je jen na půl. Kartery lité do písku měly i kývačky do roku 58, číslo ražené vepředu bylo i na prvních kyvackach do r. 55, víka bez log kývačky do roku 57, peraci i kývačky byly osazovány jedno i dvoupakou. Jednopaka od roku 53, dvoupaka do roku 55. Držák krytu řetězu ok, hlava a výška žeber - opět neplatí u kyvacek do roku 56. Stefty? No nevím. Neplatí to u posledních peraku.. článek na nic

Články na MotoLife

  • Motorbike 9/2023
  • Motorbike 7-8/2023
  • Motorbike 6/2023
  • Motorbike 5/2023
  • Motorbike 4/2023

Aktuálně na MotoLife

Příspěvky motorkářů

MotoRoute
28. srpna
Postupně upřesňujeme program 18. setkání MotoRoute. Těš se na skvělé motocestovatelské přednášky, workshopy, testování motorek, tajný závod atd. Více tady: www.motoroute.cz/.../...etkani-motoroute-2023.aspx
Magazín Motoroute
14. srpna
Už máš magazín MotoRoute 4/2023? 
Opět je tu 96 stran čtení o motorkách a cestování. 
✅ Podrobnosti o čísle tady: shop.motoroute.cz/.../43-motoroute-2023--c-4.aspx
Najdete ho na stáncích PNS, ale raději si ho předplaťte!
✅ Předplatné tady: shop.motoroute.cz/produkt/23-predplatne.aspx
✅ On-line verze na http://www.motorouteklub.cz nebo http://www.digiport.cz
MotoLife
3. srpna
Masarykův okruh má nového majitele.
Areál Masarykova okruhu včetně závodní dráhy, polygonu a hotelu GRID převzala společnost SHAKAI podnikatele a investora Karla Hubáčka. Počítá se zachováním současných aktivit v areálu a s jeho dalším rozvojem. Karel Hubáček areál včetně pozemků koupil od společnosti A.B.R. HOLDING a.s. a Karla Abrahama, který areál ovládal od roku 2005. Výši transakce podnikatelé nezveřejnili.
Všechny příspěvky ...