Jak poznat motor z Péráka
vydáno 12. 11. 2015, text Petr Pour, foto autor
V aktuálních ČMN 23/2015 pokračuje Rok Péráka druhým dílem, věnovaným koupi veterána. Špatný motor je častým prohřeškem.
Při koupi Jawy Pérák nebo jejího torza může laika zaskočit řada záludností. Jednou z největších je záměna motoru z jiného modelu. Motor z Péráka je více ceněn než pozdější kývačkové. I proto se vám může stát, že prodejce nabízí Péráka, ale ve skutečnosti prodává něco jiného. Existuje několik základních znaků, podle kterých by měl být správný motor identifikován.
Zde jsou:
1) Kartery lité do písku (hrubší struktura) s boky ubíhajícími dozadu v přední části. Kývačka už měla kartery lité do kokily, jsou hladší.
2) Číslo vyražené vpředu na karteru, kde je motor uchycen v rámu. Kývačka měla číslo na biku karteru.
3) Víka jsou bez log.
4) Motor je dvoupákový – startovačka zvlášť, řadička zvlášť. Pokud tam páky nejsou, musí tam být dvě souosé hřídele.
5) Držák krytu řetězu. Kývačky už ho neměly.
6) Hlava má nízká žebra. Dobře je to vidět na krajním žebru při porovnání s hlavou Kývačky.
7) Štefty stahující válec a hlavu ke karterům jsou vedeny venkem – jsou vidět mezi žebry válce. U kývačky už vedly vnitřkem.
Tak jak to bylo u Jawy vždy, jednotlivé modely se prolínaly. Proto i první kývačky měly kartery lité do písku.