Jak poznat motor z Péráka

vydáno 12. 11. 2015, text Petr Pour, foto autor

V aktuálních ČMN 23/2015 pokračuje Rok Péráka druhým dílem, věnovaným koupi veterána. Špatný motor je častým prohřeškem.

Při koupi Jawy Pérák nebo jejího torza může laika zaskočit řada záludností. Jednou z největších je záměna motoru z jiného modelu. Motor z Péráka je více ceněn než pozdější kývačkové. I proto se vám může stát, že prodejce nabízí Péráka, ale ve skutečnosti prodává něco jiného. Existuje několik základních znaků, podle kterých by měl být správný motor identifikován.

Zde jsou:

1) Kartery lité do písku (hrubší struktura) s boky ubíhajícími dozadu v přední části. Kývačka už měla kartery lité do kokily, jsou hladší. 

2) Číslo vyražené vpředu na karteru, kde je motor uchycen v rámu. Kývačka měla číslo na biku karteru.

3) Víka jsou bez log.

4) Motor je dvoupákový – startovačka zvlášť, řadička zvlášť. Pokud tam páky nejsou, musí tam být dvě souosé hřídele.

5) Držák krytu řetězu. Kývačky už ho neměly.

6) Hlava má nízká žebra. Dobře je to vidět na krajním žebru při porovnání s hlavou Kývačky.

7) Štefty stahující válec a hlavu ke karterům jsou vedeny venkem – jsou vidět mezi žebry válce. U kývačky už vedly vnitřkem.

Tak jak to bylo u Jawy vždy, jednotlivé modely se prolínaly. Proto i první kývačky měly kartery lité do písku.



Diskuze k článku

free 21. 6. 2016
štefty jsou u pozdějších taky vnitřkem a nejsou vidět ještě bych zminil přepážku v sani ve valci. jinak celkem zbytecny clanek kdyz jinde je to spracovano lepe.viz zde http://veteranportal.cz/motowiki/jawa/Jawa-perak-250-Technicke-specifikace-a-rozdily.html http://zc-moto.webnode.cz/technika/jawa-perak/ http://perak250.wz.cz/1.htm

Jawarmaniak 8. 2. 2021
Vše je jen na půl. Kartery lité do písku měly i kývačky do roku 58, číslo ražené vepředu bylo i na prvních kyvackach do r. 55, víka bez log kývačky do roku 57, peraci i kývačky byly osazovány jedno i dvoupakou. Jednopaka od roku 53, dvoupaka do roku 55. Držák krytu řetězu ok, hlava a výška žeber - opět neplatí u kyvacek do roku 56. Stefty? No nevím. Neplatí to u posledních peraku.. článek na nic

Články na MotoLife

  • Motorbike 5/2022
  • Motorbike 4/2022
  • Motorbike 3/2022
  • Šeri testuje - Ducati Monster 1100 EVO – Dlouhodobý test
  • Blood Ridaz

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
před 3 dny v 15:12
Keďže motoristický šport sledujem od svojich piatich rokov, konkrétne od roku 1979, spomínam si na rôzne zásahy funkcionárov počas totalitného režimu do práv pretekárov, pričom jednou z najsilnejších spomienok je pre mňa zavedenie tzv. komerčných stykov, cez ktoré povolili vybraným jazdcom reprezentovať, ale tí si to museli tvrdo platiť a nesmeli bodovať do domáceho šampionátu… Že ešte aj po viac ako 30 rokoch dýcha zastrešujúca organizácia duchom totality je však pre mňa k neuvereniu…
Magazín Motoroute
před 4 dny ve 22:26
Nepropásni svátek příznivců značky Ducati ❗️
DUCATI DEN se uskuteční ve středu 8. června 2022 od 9 do 18 hodin v areálu Autodromu v Mostě.
Časopis Motorbike
6. května v 15:50
Květnový Motorbike je na stáncích! Víc se dovíš  na www.motolife.cz/.../motorbike-5-2022-motorbike-45ec
Bikes.cz
28. dubna
Informace, které nejsou začátkem sezóny na škodu...
Všechny příspěvky ...