Problém Evropy – stáčení tachometrů
vydáno 14. 10. 2015, text hell, foto ilustrační foto, red.
U nás bohužel ještě daleko větší problém než například v sousedním Německu, ale i tam se upravuje přibližně 30 % stavu tachometrů.
Ono se to sice týkalo především automobilů, protože na tiskové konferenci, kde jsme dostali tyto informace, vystupoval také zástupce AAA autobazaru, že se však něco podobného děje i u motocyklů, je zřejmé. Ročně prý podvodníci vydělají v ČR na stáčení tachometrů téměř 19 miliard korun. A přitom se o tomto po Evropě rozšířeném nešvaru u nás skoro v posledních letech nemluví. Neomlouvá nás ani to, že situace na Slovensku je ještě o nějakých 5 % horší než u nás. Můžete si vsadit, že každé druhé vozidlo přivezené k nám od našich západních sousedů, ať už auto, nebo motocykl, bude mít upravený tachometr. Ani v Německu totiž zákony a normy postihující tuto trestnou činnost stále nestačí. Celková výše takových podvodů na německém trhu dělá v přepočtu téměř 147 miliard korun. A my v České republice jsme první na řadě v prodeji ojetých motocyklů a automobilů z této země.
Problém zde i za našimi hranicemi je především v tom, že je přístup k přístrojům, které umožňují stáčení kilometrů, velmi snadný. Za pár tisíc korun se dá pořídit přístroj, který takovou činnost za pár minut na skoro každém tachometru umožní.
I u nás však platí zákony, že když škoda při takové činnosti překročí hranici 5000 korun, jedná se o trestný čin. Jenže ten se těžko odhaluje, na což podvodníci hřeší. Základem tedy je, aby se o problému začalo víc mluvit, abychom byli ostražitější při nákupech a například se nenechali lehce ukonejšit. Při nákupu ojetiny je dobré vzít si sebou mechanika nebo nechat stroj prohlédnout v odborném servisu, nechat si ukázat servisní knížku, zkontrolovat, zda motocykl procházel pravidelným servisem. Jde totiž o naše peníze, a také o to, abychom měli později s motocyklem (nebo i autem) co nejmenší problémy. Peníze neztrácíme jen při samotném pořízení vozidla (odhadem cca 10–15 % z nákupní ceny), ale nejspíš i při následných častějších návštěvách servisu nebo při nákupu náhradních dílů.
V tomto ohledu byla tiskovka na ÚAMK podnětná, berme ji jako první vlaštovku v pokusu o řešení tohoto problému.
Další iČMN články
-
50 let řadových čtyřválců Honda
Společnost Honda slaví 50 let řadových čtyřválců Honda od představení legendární CB750 v roce 1969. Při příležitosti akce Wheels & Waves představila dvanáct upravených modelů CB1000R...
-
15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
Na výstavišti v pražských Letňanech se již tento víkend (12. - 14. dubna) koná 15. ročník mezinárodní výstavy motocyklových staveb a přestaveb - Bohemian Custom Bike 2019. Opět nejde pouze o přestavby, nýbrž o kulturu, která se k customům vztahuje - krásné ženy, hudba, airbrush, tetování...
-
MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019
Zveme vás na III. ročník MOTO VÝSTAVY LIBEREC 2019. Probíhá již od zítřejšího pátku 5. do neděle 7. dubna 2019 v Centru Babylon. Vystavených bude cca 90 strojů, a to jak sériových novinek, tak především custom staveb, veteránů a sportovních motocyklů...
Články na MotoLife
-
Motorbike 6/2025
Sice to tak ještě na podzim minulého roku nevypadalo, ale nakonec je nových motorek pro sezónu 2025 docela dost. A tak skáčeme z jedné na druhou a pilně testujeme, abychom vás s nimi mohli seznámit. V červnovém Motorbike najdete hned 8 takových strojů, od klasiky Moto Guzzi V7 Sport přes cestovní enduro Yamaha Tracer 9 GT+ až po exkluzivní Ducati XDiavel V4. No a k tomu samozřejmě i aktuální...
-
Motorbike 5/2025
Květen bývá, co se týká testování, veselejší než
předchozí měsíce. Äni letos tomu není jinak, takže jsme si pro vás připravili
testy novinek letošního roku, od klasiky přes cestovní endura až po nakedy -
například Aprilii 457 a Zontes 703 Frontier jsme vyzkoušeli jako první český
motočasopis! Ale Motorbike není jen o testech, takže v květnovém
vydání najdete na 124 stranách i pravidelnou várk...
-
Motorbike 4/2025
Sláva, konečně to venku vypadá, že už můžeme vyrazit na
vyjížďku, aniž bychom se po pár hodinách vraceli zmrzlí jako sobolí trus. Ještě
to sice není úplně ono, pneumatiky se v nižších teplotách úplně nezahřejí, a
navíc se nedá počítat, že by byly všechny silnice po zimě úplně čisté. Ale při
troše opatrnosti se už jezdit dá. No a až se vrátíte, můžete se začíst do
nového vydání Motorbike, které vyc...
-
Motorbike 3/2025
Březen znamená tři jistoty: za
prvé v něm začíná astronomické jaro, za druhé se tento měsíc již řadu let koná
největší česká motocyklová výstava a za třetí vychází březnové vydání
Motorbike. Zatímco ale jaro přijde až 20.3., výstava a nový časák jsou tu právě
teď! My na výstavě Motocykl v Letňanech
samozřejmě máme svůj stánek a budeme rádi, pokud se za námi zastavíte – a
stejně tak i holky z ...
-
Motorbike 1-2/2025
Leden utekl jako voda a stejně tak jistě uteče i čekání na
příští sezónu. Ale ještě než budeme moci poprvé vytáhnout motorky z garáže a
pořádně je provětrat, můžete si to čekání zkrátit prvním letošním vydáním
časopisu Motorbike. V sekci testů jsme se tentokrát věnovali hlavně cestovním
strojům, ale nejen jim – vyzkoušeli jsme, mimo jiné, i exkluzivní BMW R 18
Roctane či sourozeneckou dvojici Yama...