Rally Dakar 2014 odstartovala!

vydáno 5. 1. 2014, text Prochy, foto Honda, Yamaha, KTM

Letošní závod odstartoval 5. ledna a cíle se dočkají závodníci až 18. ledna. Závod vede třemi jihoamerickými státy: Argentinou, Bolívií a Chile. Téměř 200 motorkářů a 40 čtyřkolkářů čeká skoro 8 700 kilometrů silničkami, stezkami a pouštěmi Jižní Ameriky. Největší souboj se očekává mezi nejlepšími jezdci Hondy a KTM.

Každá ze čtrnácti letošních etap je o zhruba 50 kilometrů delší než doposud. První etapu z Rosaria do San Luis dlouhou více než 800 kilometrů máme za sebou. Velmi úzké cesty a kamenitý povrch ihned na začátek prověřily jezdecké dovednosti všech zúčastněných. 6. ledna čeká závodníky nejrychlejší rychlostní zkouška a celková trasa 724 kilometrů. Etapa ze San Luis do San Rafael přichystá i první písečné duny. O den později se pokusí motorkáři dosáhnout 4300 metrů nad mořem a úspěšně zdolat sopku Aconcagua Volcano. Etapa měří 665 kilometrů a na jejím konci je čeká bivak bez podpory, kde se se závodníci musí spolehnout pouze sami na sebe. Další část letošní Rally Dakar vrátí závodníky zpět do nížin se spoustou brodů a kaňonů. Trasa ze San Juan do Chilecito měří 563 km. Jedná se o třetí etapu, kde pojedou motocykly a automobily s kamiony odděleně jinou trasu. Vzápětí motorkáře čeká pátá a nejdelší etapa, rovných 911 kilometrů na písku z Chilecito do Tucumánu. 10. ledna se pojede v horách, etapa měří 464 kilometrů a jedná se rovněž od oddělenou etapu motocyklů a automobilů.


Na 11. ledna je naplánován volný den. Odpočinek pro závodníky a čas potřebný pro potřebné opravy motocyklů. Druhý den však zpátky do závodění a rovnýma nohama do 782 kilometrů dlouhé etapy z města Salta do Uyuni. Zároveň se tak závod přesune z Argentiny do Bolívie. 13. ledna čeká závodníky solná pláň. 462 kilometrů rychlostní zkoušky je tvořeno převážně touto rozlehlou plání. Celkových 692 kilometrů osmé etapy zakončí jezdci ve městě Calama a překročí tak hranice Chile. Po oddělených etapách pojedou motorkáři a automobilisté znovu spolu. Z Calamy do Iquique vede trasa i kolem oceánu, kdy se však vzápětí soutěžící ocitnou zpět mezi písečnými dunami. Desátá etapa přinese nástrahy písku fesh-fesh a tady už se čeká větší úbytek závodníků, na ty šťastnější čeká bivak ve městě Antofagasta.


16. ledna je připravena 144 kilometrů spojovací část a 605 kilometrů rychlostní zkoušky. Poušť Atacama nebude rozhodně odpočinkovým místem a dokonale prověří offroadové zkušenosti závodníků. Dvanáctá etapa z El Salvadoru do La Serena měří 699 kilometrů a obsahuje 349 kilometrů spojovací části a 350 kilometrů dlouhou rychlostní zkoušku. Očekává se ranní mlha, která již v předchozích závodech zpozdila start celé etapy. Závěrečnou část závodu projedou závodníci horami a v sobotu 18. ledna bude 13. etapa možná tou nejtěžší zkouškou. Myšlenky na blízký cíl bývají zrádné, z Le Serena do Valparaísa je to však pořád dlouhých 535 kilometrů.


Hondu a její nový stroj CRF 450 Rally s pěticí závodníků jsme vám již představili. Nový motocykl se ukázal již na loňském závodu v Maroku, kde vyhrál před dotírajícím strojem od KTM a výborný výsledek se čeká i na Rally Dakar. Prezident Honda Racing k tomu uvedl: „HRC se zaměřuje na vývoj perfektního stroje a vítězného týmu. Po celou dobu závodu chceme sdílet pocity a radost s našimi zákazníky. Velice se těšíme na další rozvoj našich aktivit a realizaci plánů.„ Ředitel rally týmu HRC pak doplňuje: „V roce 2013 jsme se nejen díky Rally Dakar mnohé naučili. Naposledy jsme v Rally Dakar závodili před 24 lety. Tentokrát jsme měli relativně málo času na složení týmu (jezdci, motocykly a technické zázemí). O tom, že jsme na správné cestě, nás přesvědčily rally Merzouga a rally v Maroku. Náš tým udělá, co bude v našich silách, abychom dosáhli našeho cíle – vyhrát Rally Dakar. Velice si vážíme podpory všech a doufáme v náš úspěch.“


Tovární tým Red Bull KTM Rally Factory si však nenechá ujít příležitost ukázat světu, kdo je pánem posledních let. Rally Dakar vyhrávali oranžoví mužíci nepřetržitě od roku 2001, s výjimkou roku 2008, kdy byl závod zrušen kvůli obavám o bezpečnost v severní Africe. Velká nepříjemnost pro KTM však nastala, kdy se Američan Kurt Caselli zabil při nehodě v Mexiku a nahradí jej tedy španělský jezdec Jordi Villadoms. „ Kurta nemůže nikdo jako kamaráda a obětavého týmového kolegu plně nahradit, ale věříme, že Jordi týmu pomůže. Má z Dakaru spoustu neocenitelných zkušeností,“ říká týmový manažer KTM Alex Doringer.


S Yamahou se však také musí počítat. Pětinásobný vítěz Dakaru Francouz Cyril Despres přešel od KTM na Yamahu. Despres je nejúspěšnějším jezdcem na Dakaru poslední let. Dokázal vyhrát v letech 2005, 2007, 2010, 2012 a 2013. Motocykl YZ450F Rally osedlají i Michael Metge, Olivier Pain a Frans Verhoeven. Na startovním roštu lze ale také vidět jezdce česko-slovenského týmu SP MOTO Davida Pabišku a Štefana Svitka. Pabiška pojede Dakar už po osmé a jednatřicetiletý Svitko v roce 2012 dosáhl výborného pátého místa. Do bojů zasáhne i německý tým Speedbrain, který přivezl hned pětici jezdců: Jeremias Israel, Alessandro Botturi, Pedro Oliviera, Juan Carlos Salvatierra a Paolo Ceci. Španělská stáj Gas Gas přivezla Španěly Gerarda Farrese Guella a Marca Guasche.


Domovské stránky Rally



Trasa Rally Dakar 2014


05. 01. 2014 Rosario – San Luis

06. 01. 2014 San Luis – San Rafael

07. 01. 2014 San Rafael – San Juan

08. 01. 2014 San Juan – Chilecito

09. 01. 2014 Chilecito – Tucumán

10. 01. 2014 Tucumán – Salta

11. 01. 2014 volný den

12. 01. 2014 Salta – Salta/Uyuni

13. 01. 2014 Salta/Uyuni – Calama

14. 01. 2014 Calama – Iquique

15. 01. 2014 Iquique – Antofagasta

16. 01. 2014 Antofagasta – El Salvador

17. 01. 2014 El Salvador – La Serena

18. 01. 2014 La Serena – Valparaíso



Další články z archivu

  • iCMN má nový kabát
  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • Nedožitých 20 let ČMN

Články na MotoLife

  • Tesi H2 - nová přeplňovaná bestie od Bimoty
  • Šeri testuje - Honda CB1000R Neo Sports Cafe
  • Velká čtyřka - jeden za všechny, všichni na baterky
  • Nová trojice modelů CB500F, CBR500R a CB500X!
  • Filip Salač nahradí zraněného Hřavu

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Příspěvky motorkářů

Bikes.cz
před 60 minutami
Jawa v Indii úspěšnější než Harley? Harley-Davidson pomalu opouští největší světový trh.
Euro Bike Fest
před 5 hodinami

EURO BIKE FEST 2020 (Official aftermovie)
Časopis Motorbike
před 2 dny ve 21:44
Milan Engel o řecké rally - "S výkonem jsem spokojený, samozřejmě by to mohlo být lepší, ale druhé místo je druhé místo..."
Všechny příspěvky ...