Tradice se vrací
vydáno 19. 6. 2013, text Ivo Helikar, foto Jaroslav Sejk
Mezinárodní jičínský závod Cena Prachovských skal byl ve své době v padesátých a šedesátých letech minulého století po brněnské Velké ceně Československa druhým největším silničním podnikem u nás. Byl významný hlavně tím, že k nám na tento známý okruh od roku 1956 přijížděla závodit nejen celá domácí silničářská špička, ale i mnoho zahraničních hvězd první velikosti.
Právě v průběhu druhé poloviny šedesátých let dostal zdejší závod přídomek Velká cena ČSR. Na jičínském okruhu se často ukazovalo, jak dobré jsme měli v této době závodníky, kteří se tu mnohdy dokázali vypořádat se slavnými jmény světové silnice. Jeden z nich britský mistr z roku 1969 Jim Curry objede během slavnostního zahájení obnovený okruh i v tomto roce.
Jičín vždy patřil mezi nejrychlejší domácí trati, v šedesátých letech tu nejrychlejší jezdci na silnici od Turnova k Jičínu jezdili rychlostí až 240 km/h. Škoda, že nebylo možné zachovat původní dlouhou trať, po výstavbě objezdu města by to už ani nešlo, skvělé ale je, že pořadatelé tento tradiční podnik po letech přestávky vrátili do sportovního kalendáře přírodních okruhů.
První zmínky o jičínském závodě pocházejí z roku 1949, to se jezdilo jen v ulicích města na 2,5 kilometrů dlouhém okruhu, v roce 1952 se začalo závodit na 14,5 km dlouhé rychlé trati s 19 levými a 27 pravými zatáčkami. Z toho 90% tvořil asfaltový povrch, zbylých 10% tvořila dlažba a to pouze v městské části. Od roku 1956 se stal podnik mezinárodním závodem. V roce 1971 se na zdejší trati s aktivním závoděním rozloučil František Šťastný. V roce 1976 byl závod pro nebezpečnost zrušen, ale na krátkou trať na nově postaveném obchvatu Jičína se motocykly vrátily ještě v roce 1978. Rok nato se tu však závodilo naposledy.
Letošní podnik pod názvem Cena města Jičína – Memoriál Jiřího Koštíře se pojede jako závod historických závodních motocyklů, super sportovních strojů a sidecar v jízdě pravidelnosti a bude započítán do Přeboru ČR AČR v jízdě pravidelnosti historických závodních motocyklů pro rok 2013.
Délka trati bude 3200 metrů, s charakterem dočasného okruhu, částečně městského, částečně po silnici I. třídy se třemi pravotočivými zatáčkami a s větší částí roviny rozdělené třemi retardéry. Startovat budou třídy Antik do roku 1925, Vintage 1920 – 1930, Post Vintage do a nad 350 cm3 1931 – 1949, Classic do 175, 250, 350 a přes 350 cm3 1945 – 1967, Motocykly do 50 cm3 do roku 1983, sajdkáry do roku 1949, sajdkáry classic 1950 – 1967, Clubsport 125 2T + 250 4T do roku 1978, motocykly GP do a nad 250 cm3 z let 1968 – 1978, Clubsport do roku 1978 (250 2T, 350 4T, 500, 750, 1000 cm3, Sajdkáry GP 1000 do 1978, GP 500 od 1968 – 1978, Inter do 1978, zvláštní kategorie.
Kvalifikační tréninky jsou naplánované na sobotu 29. června, jízdy pravidelnosti na neděli 30. června. Slavnostní zahájení proběhne v neděli 30. června od 8.00 do 9.00.
Další iČMN články
-
50 let řadových čtyřválců Honda
Společnost Honda slaví 50 let řadových čtyřválců Honda od představení legendární CB750 v roce 1969. Při příležitosti akce Wheels & Waves představila dvanáct upravených modelů CB1000R...
-
15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
Na výstavišti v pražských Letňanech se již tento víkend (12. - 14. dubna) koná 15. ročník mezinárodní výstavy motocyklových staveb a přestaveb - Bohemian Custom Bike 2019. Opět nejde pouze o přestavby, nýbrž o kulturu, která se k customům vztahuje - krásné ženy, hudba, airbrush, tetování...
-
MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019
Zveme vás na III. ročník MOTO VÝSTAVY LIBEREC 2019. Probíhá již od zítřejšího pátku 5. do neděle 7. dubna 2019 v Centru Babylon. Vystavených bude cca 90 strojů, a to jak sériových novinek, tak především custom staveb, veteránů a sportovních motocyklů...
Články na MotoLife
-
Motorbike 6/2025
Sice to tak ještě na podzim minulého roku nevypadalo, ale nakonec je nových motorek pro sezónu 2025 docela dost. A tak skáčeme z jedné na druhou a pilně testujeme, abychom vás s nimi mohli seznámit. V červnovém Motorbike najdete hned 8 takových strojů, od klasiky Moto Guzzi V7 Sport přes cestovní enduro Yamaha Tracer 9 GT+ až po exkluzivní Ducati XDiavel V4. No a k tomu samozřejmě i aktuální...
-
Motorbike 5/2025
Květen bývá, co se týká testování, veselejší než
předchozí měsíce. Äni letos tomu není jinak, takže jsme si pro vás připravili
testy novinek letošního roku, od klasiky přes cestovní endura až po nakedy -
například Aprilii 457 a Zontes 703 Frontier jsme vyzkoušeli jako první český
motočasopis! Ale Motorbike není jen o testech, takže v květnovém
vydání najdete na 124 stranách i pravidelnou várk...
-
Motorbike 4/2025
Sláva, konečně to venku vypadá, že už můžeme vyrazit na
vyjížďku, aniž bychom se po pár hodinách vraceli zmrzlí jako sobolí trus. Ještě
to sice není úplně ono, pneumatiky se v nižších teplotách úplně nezahřejí, a
navíc se nedá počítat, že by byly všechny silnice po zimě úplně čisté. Ale při
troše opatrnosti se už jezdit dá. No a až se vrátíte, můžete se začíst do
nového vydání Motorbike, které vyc...
-
Motorbike 3/2025
Březen znamená tři jistoty: za
prvé v něm začíná astronomické jaro, za druhé se tento měsíc již řadu let koná
největší česká motocyklová výstava a za třetí vychází březnové vydání
Motorbike. Zatímco ale jaro přijde až 20.3., výstava a nový časák jsou tu právě
teď! My na výstavě Motocykl v Letňanech
samozřejmě máme svůj stánek a budeme rádi, pokud se za námi zastavíte – a
stejně tak i holky z ...
-
Motorbike 1-2/2025
Leden utekl jako voda a stejně tak jistě uteče i čekání na
příští sezónu. Ale ještě než budeme moci poprvé vytáhnout motorky z garáže a
pořádně je provětrat, můžete si to čekání zkrátit prvním letošním vydáním
časopisu Motorbike. V sekci testů jsme se tentokrát věnovali hlavně cestovním
strojům, ale nejen jim – vyzkoušeli jsme, mimo jiné, i exkluzivní BMW R 18
Roctane či sourozeneckou dvojici Yama...