Závod veteránů ukázal divákům sto let staré skvosty

vydáno 10. 7. 2013, text Standa Smékal

Závody veteránů v Knovízi mají dlouholetou tradici a konají se bez změny termínu a místa již od roku 1989. Letos se na trati krom tuzemských a zahraničních motocyklů objevily i naprosté motocyklové skvosty a krom Stadionů, Pionýrů, Jawiček nebo ČeZet se závodu zúčastnila i trojice nádherných Bohmerlandů z let 1928, 1927, 1938, motokolo Sach (1939), Triumph 350 (1934), BSA 557 (1929), Rudge (1939), Indian 4 (1938), NSU (1938), Douglas (1920)… A když se objevilo motokolo Rösler & Jauernig 317 cm3 z roku 1904, skoro jsem si sedl na zadek.

Po závodě mi to nedalo a vyhledal jsem majitele stroje Rösler & Jauernig. Motocyklový nadšenec a spisovatel Libor Marčík na motokole přijel na závod po ose, což u takovéhoto muzejního exponátu zasluhuje obdiv. Zajímavostí tohoto modelu je, že se jedná o jeden z prvních kousků, kterých bylo v letech 1903–1906 vyrobeno cca třista. Firma tehdy chtěla nabídnout zákazníkovi něco nadstandardního, a tak opatřila své stroje odpružením předního i zadního kola. Odpružení předních kol řešilo v té době vícero firem, odpružení zadního do té doby žádná. Tuto novinku si firma nechala patentovat a v roce 1904 ji v detailech provedení prezentovala v nejrozšířenějším rakouském motoristickém časopise Allgemeine Automobil Zeitung. Tento model však naopak nemá spojku. Takže pokud zastavíte třeba na červenou, musíte vypnout motor, po naskočení zelené jej opět rozšlapat a pokračovat v krasojízdě.

A jak to s láskou k R&J začalo? „No asi zhruba před 30 lety, kdy jsem na veteránské burze koupil palivovou nádrž. Pak už stačilo sehnat zbytek. Třeba štítek Rösler & Jauernig jsem získal vyvážením jeho váhy papírovými bankovkami, a přesto to za to stálo. Pomalu jsem začal šroubek po šroubku dávat „Javůrka“ do kupy, v roce 2010 celé dílo dokončil a hned vyrazil do světa. No tedy prozatím jen kolem České republiky a za 17 dnů ujel 2605 km se spotřebou 10 litrů oleje a 104 l benzínu. Další delší cesta se konala v létě 2011 a za sedm dnů ujel „Javůrek“ 1160 km,“ říká Libor Marčík.


Podle ředitele závodu pana Bečváře se za úctyhodných 25 let, co se soutěž koná, nestala žádná vážnější dopravní nehoda. Letos se do závodu přihlásilo 73 motocyklů v šesti kategoriích. Jen technika poprvé zklamala, zkolabovala tiskárna, a tak museli psát výsledkovou listinu ručně.

Ale to myslím nikomu ze zúčastněných nevadilo, vždyť šlo stejně především o závodění a společný zážitek. Podívejte se, na čem všem se jezdilo, jeden stroj hezčí než druhý, co říkáte?




Další články z archivu

  • iCMN má nový kabát
  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • Nedožitých 20 let ČMN

Články na MotoLife

  • Tesi H2 - nová přeplňovaná bestie od Bimoty
  • Šeri testuje - Honda CB1000R Neo Sports Cafe
  • Velká čtyřka - jeden za všechny, všichni na baterky
  • Nová trojice modelů CB500F, CBR500R a CB500X!
  • Filip Salač nahradí zraněného Hřavu

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Příspěvky motorkářů

Bikes.cz
před 2 dny ve 20:43
Jawa v Indii úspěšnější než Harley? Harley-Davidson pomalu opouští největší světový trh.
Euro Bike Fest
před 2 dny v 16:47

EURO BIKE FEST 2020 (Official aftermovie)
Časopis Motorbike
před 4 dny ve 21:44
Milan Engel o řecké rally - "S výkonem jsem spokojený, samozřejmě by to mohlo být lepší, ale druhé místo je druhé místo..."
Všechny příspěvky ...