Milionové motocykly na prodej

vydáno 15. 4. 2009, text Petr Pour, foto Bonhams

Ke konci dubna se v anglickém Staffordshiru uskuteční aukce International Classic Motorcycle show, během které bude vydraženo i několik vzácných a cenných motocyklů. Za čtyři z nich se očekává částka v přepočtu v řádech milionů korun.

Zřejmě nejvzácnějším kouskem, alespoň v přepočtu na peníze, je závodní Gilera z roku 1957. I když se jedná o repliku, postavenou v roce 2004, dražitelé za tento motocykl očekávají přes dva miliony (2 221 000 Kč). 


Čtyřválcový čtyřdobý půllitr připomíná slávu italské značky, která mezi lety 1950 a 1957 dokázala nasbírat pět továrních a šest individuálních titulů mistra světa. Mezi těmi, kteří značku proslavili, byli například Geoff Duke nebo Umberto Masseti. Druhý jmenovaný oba své tituly získal právě na půllitrech Gilera. Podle aukčního katalogu se jedná a jeden z nejprestižnějších závodních motocyklů všech dob.

Téměř dva miliony korun nejspíš dá kupující za další legendární motocykl. Jde o Vincent-HRD Serie B z roku 1948. Podle továrních záznamů se ale nejedná o čistokrevný Black Shadow (Serie B), protože motor je o rok mladší a tudíž se používal až do Serie C. Každopádně se jedná nejen o elegantní motocykl, ale také stroj, který v různých úpravách trhal rychlostní rekordy. Ve své době dokonce překračoval rychlost 200 km/h.

Na první pohled obyčejný motocykl, který ale patří mezi nejexkluzivnější britské zboží. Brough Superior MkI, který byl vyroben v roce 1922, se s největší pravděpodobností vydraží za půl druhého milionu.

Zpočátku se Brough skládal z dílů objednaných u jiných výrobců. Motor dodával JAP a jednalo se o vidlicový dvouválec s rozvodem SV a objemem 986 kubíků. Převodovky vyráběla firma Sturmey-Archer a vidlice další dílna z britských ostrovů – Montgomery. Právě v roce 1922 ale začal MkI pomalu z pozice vytlačovat model SS80 se svou sportovnější konstrukcí.

Posledním „milionovým“ kouskem je sajdkár Norton/Watsonian, kde prvně jmenovaný dodal Motocykl Norton Manx o objemu 596 kubíků a Watsonian ho pak upravil pro závody sajdkárů. Tento motocykl je zajímavý především tím, že ho kočíroval trojnásobný mistr světa Eric Oliver. V sajdkáru mu navíc vykláněl známý motoristický novinář Denis Jenkinson. Oliver uspěl také na první poválečné TT sajdkárů v roce 1954.

Během staffordshirské aukce se budou dražit motocykly, různé doplňky, knihy nebo jezdecká výstroj. Mezi tím vším je i třináct trofejí sajdkárového závodníka Jocka Taylora právě z ostrovu Man. Ty posbíral mezi lety 1978 a 1982 za umístění v závodech nebo například nejrychlejší kola. Předběžně se očekává, že budoucí majitel za ně zaplatí v přepočtu přes sto tisíc korun.



Další články z archivu

  • iCMN má nový kabát
  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • Nedožitých 20 let ČMN

Nepřehlédni na MotoLife

  • Motorbike 7/2020
  • Motorbike 6/2020
  • Motorbike 5/2020
  • Bridgestone rozšiřuje portfolio o čtyři nové pneumatiky s vynikající adhezí a ovladatelností
  • Motorbike 4/2020

Vítej na MotoLife❗️

Podílej se na tvorbě nového sociálního motorkářského webu!

Podmínkou je pouze respektování pravidel tohoto webu.

Začít můžeš už teď »
  1. Založ si jednoduše svůj osobní profil.
  2. Pochlub se na profilu svýma motorkama, přidej fotky z cest.
  3. Přidávej motorkářské příspěvky nebo odkazy na zajímavé motorkářské články.
  4. Publikuj články, názory, blogy, fotky....
  5. Vytvoř si prezentační stránku a ukaž motorkářům co děláš.
  6. Poraď vývojářům MotoLife jak web zlepšit.

Piš na nebo využij chat na stránce MotoLife.

Aktuálně na MotoLife

Příspěvky motorkářů