Pepa Šiler a Abaja zahájí sezonu na Motosalonu
vydáno 23. 1. 2013, text pr, foto rz
Kaskadéra Pepu Šilera (Sršně) z motorek loni nejvíc zaujala a překvapila Kawasaki ZZR 1400. A pokud by mohl, velice rád by se svezl na českém stroji FGR 2500 V6 Midalu. O motorkách, bezpečné jízdě, i o jeho názoru na novou legislativu, která umožňuje "autařům" řídit 125 skútr, více v rozhovoru.
V roce 2011 jste úspěšně odstartovali Motoškolu Sršeň. Jaký je zájem majitelů motocyklů o zlepšování dovedností a co jsou největší slabiny jezdců na motorkách?
Zájem o kurzy motoškoly, které pro motorkáře nejen z Čech pořádám již třetím rokem, je hodně velký, už koncem roku 2012 jsme měli obsazené tři měsíce v roce 2013 a je třeba do našich kurzů přihlašovat hodně dopředu. Další velmi úspěšný projekt, který mám možnost připravovat, je motoškola pořádaná na Masarykově okruhu v Brně, kde je jako instruktor přítomný také Karel Abraham ml. Největší problémy, týkající se absolventů motoškol, souvisí s technickým stavem motorek a všeobecně špatnými návyky při řízení, které vycházejí již z autoškol, kde se budoucím motorkářům věnují jen velmi málo a většinou špatně.
Jaký je Váš názor na bezpečnostní prvky, které se začínají objevovat na motocyklech, jako je ABS, airbagy a podobně? Jaká jsou pro a proti?
Bezpečnostní prvky v dnešních hodně rychlých a téměř dokonalých motorkách jsou určitě přínosem, ale je třeba brát velký zřetel na jejich funkci a využití! Například ABS – jako řidič se nesmím spoléhat na jeho funkci a měl bych se i přesto učit brzdit a brzdy dávkovat! Opravdu velká chyba je při pořízení takového stroje mávnout rukou nad tréninkem a spoléhat na elektroniku.
Motocyklová technika jde stále kupředu. Jaké jsou podle Vás hlavní trendy vývoje motocyklů v příštích dvou třech letech?
Opravdu netuším, jakým směrem půjde dál vývoj motorek, ale už dnes mě to trošku děsí – není problém pořídit si stroj, který už v základu jede téměř 300 km/h, má chytrý elektronický podvozek atd. Ty motorky na plný výkon využije jen špičkový závodník na okruhu, na silnici je to zbraň a nejvíc záleží na řidiči, jak k ní bude přistupovat – což je u nás v Česku docela velký problém.
Jaká motorka Vás v poslední době (posledním roce) nejvíc "dostala" a proč?
V loňském roce mě z motorek, které mám možnost testovat pro pořad Autosalon, nejvíc zaujala a překvapila Kawasaki ZZR 1400. Na to, jak je výkonná a těžká, je její ovládání při jakýchkoliv rychlostech v zatáčkách prvotřídní a nebyl okamžik, kdy bych si jízdu na ní neužíval na 100 %. Ale jeden problém jsem s ní měl – nejde u ní vypnout ABS a několikrát mi při brždění začalo „kecat“ do řízení, což moc příjemné nebylo.
Na jakém motocyklu byste se naopak rád svezl, ale ještě nebyla šance? Čím je pro Vás zajímavý?
To je jednoduché – moc rád bych dostal do testu a na vyzkoušení českou motorku FGR 2500 V6 Midalu! Je nádherná, vybavená nejlepšími komponenty na trhu a vyrobená v ČR!
Jaký stroj používáte při svých kaskadérských vystoupeních a jaké na něm máte úpravy?
Kaskadérské vystoupení jezdím už jen málo, většinu času věnuji testování, motoškolám, jejich přípravě a vlastnímu vzdělávání v daném oboru, člověk se učí celý život a já chci být v tom, co dělám, nejlepší. Když je příležitost, sem tam nějakou show rád odjezdím a k tomu účelu používám úplně sériový stroj bez úprav – Triumph Street Triple 675.
Extrémní jízda na motorce s sebou přináší riziko pádu a zranění. Který byl Váš nejhorší pád?
Moje nejhorší nehoda se stala před více než10 lety, kdy při jízdě po běžné silnici řidiči ve Škodě 100 ve zuboženém technickém stavu při předjíždění nečekaně upadlo levé zadní kolo. Narazil do mě z boku a popostrčil mě tím do protisměru, kde jsem se čelně srazil s protijedoucím autem Škoda FavoritJ. Mnou nezaviněná nehoda dopadla nakonec velmi dobře – sice jsem do dneška sešroubovaný, ale žiju.
Letos se změnila legislativa, která nově umožňuje majitelům řidičského průkazu na auto řídit až 125 skútr bez speciálního kurzu. Je to podle Vás v pořádku?
Myslím, že to v pořádku není. Skútr o objemu 125 cm3 dokáže jet rychlostí hodně přes 100 km/h a člověk, který neprošel alespoň základním kurzem řízení jednostopých vozidel, je dost nebezpečný, a to nejen sobě, ale i nám všem, kteří ho budou v provozu potkávat. Smysl by to mělo v případě, že by budoucí řidiči podobným kurzem prošli ještě před prvním „výletem“ do provozu.
Budete společně s Karlem Abrahámem zahajovat letošní MOTOSALON v Letňanech, proč zrovna s Karlem?
„Abája“ je jediný český účastník závodů Moto GP, je to skvělej kluk, kterej si na nic nehraje a dokáže komukoliv poradit – a také letos celý seriál Moto GP pojede na novém stroji, který všem představí právě při výstavě Motosalon v Praze Letňanech.
Kdy vás mohou návštěvníci na veletrhu vidět, co tam budete „předvádět“?
Po celou dobu veletrhu se budu pohybovat po celém výstavišti, mělo by proběhnout pár rozhovorů a autogramiád, ale hlavně se těším na atmosféru, kdy se budu moct s kýmkoliv otevřeně pobavit o jakýchkoliv problémech spojených s motorkami, posedět, „pokecat“, prostě se potkat s lidmi, kteří stejně jako já motorkami žijou!
Diskuze k článku
nik
26. 1. 2013
V Letňanech bude motosalon? a kdy?
mac
2. 2. 2013
7. - 10. března
*
Další iČMN články
-
50 let řadových čtyřválců Honda
Společnost Honda slaví 50 let řadových čtyřválců Honda od představení legendární CB750 v roce 1969. Při příležitosti akce Wheels & Waves představila dvanáct upravených modelů CB1000R...
-
15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
Na výstavišti v pražských Letňanech se již tento víkend (12. - 14. dubna) koná 15. ročník mezinárodní výstavy motocyklových staveb a přestaveb - Bohemian Custom Bike 2019. Opět nejde pouze o přestavby, nýbrž o kulturu, která se k customům vztahuje - krásné ženy, hudba, airbrush, tetování...
-
MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019
Zveme vás na III. ročník MOTO VÝSTAVY LIBEREC 2019. Probíhá již od zítřejšího pátku 5. do neděle 7. dubna 2019 v Centru Babylon. Vystavených bude cca 90 strojů, a to jak sériových novinek, tak především custom staveb, veteránů a sportovních motocyklů...
Články na MotoLife
-
Motorbike 6/2025
Sice to tak ještě na podzim minulého roku nevypadalo, ale nakonec je nových motorek pro sezónu 2025 docela dost. A tak skáčeme z jedné na druhou a pilně testujeme, abychom vás s nimi mohli seznámit. V červnovém Motorbike najdete hned 8 takových strojů, od klasiky Moto Guzzi V7 Sport přes cestovní enduro Yamaha Tracer 9 GT+ až po exkluzivní Ducati XDiavel V4. No a k tomu samozřejmě i aktuální...
-
Motorbike 5/2025
Květen bývá, co se týká testování, veselejší než
předchozí měsíce. Äni letos tomu není jinak, takže jsme si pro vás připravili
testy novinek letošního roku, od klasiky přes cestovní endura až po nakedy -
například Aprilii 457 a Zontes 703 Frontier jsme vyzkoušeli jako první český
motočasopis! Ale Motorbike není jen o testech, takže v květnovém
vydání najdete na 124 stranách i pravidelnou várk...
-
Motorbike 4/2025
Sláva, konečně to venku vypadá, že už můžeme vyrazit na
vyjížďku, aniž bychom se po pár hodinách vraceli zmrzlí jako sobolí trus. Ještě
to sice není úplně ono, pneumatiky se v nižších teplotách úplně nezahřejí, a
navíc se nedá počítat, že by byly všechny silnice po zimě úplně čisté. Ale při
troše opatrnosti se už jezdit dá. No a až se vrátíte, můžete se začíst do
nového vydání Motorbike, které vyc...
-
Motorbike 3/2025
Březen znamená tři jistoty: za
prvé v něm začíná astronomické jaro, za druhé se tento měsíc již řadu let koná
největší česká motocyklová výstava a za třetí vychází březnové vydání
Motorbike. Zatímco ale jaro přijde až 20.3., výstava a nový časák jsou tu právě
teď! My na výstavě Motocykl v Letňanech
samozřejmě máme svůj stánek a budeme rádi, pokud se za námi zastavíte – a
stejně tak i holky z ...
-
Motorbike 1-2/2025
Leden utekl jako voda a stejně tak jistě uteče i čekání na
příští sezónu. Ale ještě než budeme moci poprvé vytáhnout motorky z garáže a
pořádně je provětrat, můžete si to čekání zkrátit prvním letošním vydáním
časopisu Motorbike. V sekci testů jsme se tentokrát věnovali hlavně cestovním
strojům, ale nejen jim – vyzkoušeli jsme, mimo jiné, i exkluzivní BMW R 18
Roctane či sourozeneckou dvojici Yama...